چهارشنبه / ۶ آذر ۱۳۹۸ / ۱۳:۰۹
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۰۰۴۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
فارس
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

60 درصد آبزیان توسط شرکت‌های تعاونی تولید می‌شوند

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر و پرورش آبزیان گفت: 60 درصد تولید آبزیان توسط شرکت‌های تعاونی انجام شد.

ارسلان قاسمی در مورد تولید آبزیان در کشور گفت: طبق آمار سازمان شیلات تولید شیلات در کشور به سالانه 1.2 میلیون تن می‌رسد، در حالی که ما می‌گوییم این رقم نادرست است و رقم واقعی 800 هزار تن است.که از این رقم 60 درصد توسط شرکت‌های تعاونی تولید می‌شود.
وی در مورد اینکه چرا اختلاف 400 هزار تنی در آمار تولید آبزیان وجود دارد، گفت: ما می‌گوییم بر اساس آمار تولید و بازدید از مزارع تکثیر و پرورش آبزیان حجم تولید و صید در مجموع 800 هزار تن است، اما به طور کلی یکی از مشکلات ما در بخش کشاورزی نبود آماری است که بتوانم روی آن قسم بخوریم. در حال حاضر آمار مرکز آمار ایران و وزارت جهاد کشاورزی اختلاف وجود دارد.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر و پرورش آبزیان همچنین در مورد صادرات آبزیان گفت: در بخش کشاورزی تراز تجاری منفی است اما در شیلات تراز بازرگانی مثبت است و نزدیک 500 میلیون دلار صادرات انواع آبزی صورت می‌گیرد که در مقابل 200 میلیون دلار واردات ماهی تخم چشم زده و و مقداری استارتر وارد می‌شود که در مجموع 200 میلیون دلار در سال می‌شود.
به گفته قاسمی تخم ماهی چشم‌زده ،قزل‌آلا، تیلاپیا وارد می‌شود و در رقم 500 میلیون دلار صادرات میگو هم صادر می‌شود.
وی در مورد اینکه چه میزان از صادرات آبزیان توسط شرکت‌های تعاونی صورت می‌گیرد گفت: حدود 50 تا 60 میلیون دلار صادرات توسط تعاونی‌ها صورت گرفته، اما 70 درصد محصول صادراتی در شرکت‌های تعاونی آبزیان تولید شده که توسط بازرگانان صادر می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر و پرورش آبزیان یکی از چالش آبزیران را کار بر روی بازارهای جدید دانست و گفت:‌ این نقطه ضعف ماست که باید بازار داخل و خارج را کار کنیم و در این زمینه تاکنون حمایت لازم صورت نگرفته است.
قاسمی در مورد تسهیلات برای تولید آبزیان گفت: برای حضور در بازارهای جهانی نیاز به مطالعه و بازاریابی است که این کار هزینه دارد. باید دولت این هزینه‌ها را انجام دهد. ولی وزارت تعاون در این زمینه تقریبا هیچ کمکی به تعاونی‌ها نکرده است.
وی در مورد اینکه پول صادرات آبزیان چگونه به کشورها منتقل می‌شود، گفت: همان گونه که پول 40 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به داخل کشور می‌آید، به همان ترتیب پول صادرات آبزیان هم می‌آید.
* هزینه انتقال پول صادرات 15 برابر شده است
به گفته قاسمی، راه‌های دور زدن را در 40 سال گذشته یاد گرفتیم و اگر صادرات انجام شود، پول آن بالاخره می‌آید و فقط هزینه حمل و انتقال پول به وسیله تحریم بالا رفته است. یک زمانی هزینه انتقال یک درصد بود والان هزینه انتقال بین 15 تا 16 درصد شده است که دلالان در این زمینه کارمزد می‌گیرند. بنابراین تحریم فقط هزینه نقل و انتقال پول را بالا برده است. اما تحریم اثر مخرب و فلج کننده روی صادرات غیرنفتی نداشته است.
به گفته مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر و پرورش آبزیان با مراجعه به آمار گمرک متوجه می‌شویم تحریم ضربه دیگری زده است که اجازه نداده حجم صادرات آبزیان بیشتر شود. یعنی بازار صادرات را محدودتر کرده است و ما فکر می‌کنیم بالاخره این موضوع حل می‌شود.
* 75 درصد محصولات کشاورزی توسط تعاونیها تولید می‌شود
قاسمی در مورد تولید آبزیان گفت:‌ بر حسب آمار وزارت کشاورزی بیش از 75 درصد تولیدات کشاورزی در بخش تعاونی صورت می‌گیرد. در شیلات بیش از 60 درصد تولید میگو در تعاونی‌ها است. 90درصد فعالیت‌های صید و صیادی در اختیار تعاونی و حدود 50 درصد تولید ماهیان سردابی قزل‌آلا و ماهی گرمابی توسط تعاونی‌ها تولید می‌شود.

(چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۸) ۱۳:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها