دوشنبه / ۴ آذر ۱۳۹۸ / ۱۷:۳۸
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۸۹۹۹۲
گزارشگر : ۳۵۱۴
ایلنا
سرویس اقتصاد
عضو اتاق بازرگانی ایران و پاکستان

احتیاط تاجران پاکستانی به دلیل عدم ثبات قیمت‌ها در ایران/ هیچ رابطه‌ بانکی بین ایران و پاکستان وجود ندارد

عضو اتاق بازرگانی ایران و پاکستان گفت: مهمترین تاثیر تحریم‌ها در حوزه بانکی بوده و اکنون هیچ رابطه‌ای بین بانک‌های ایرانی و پاکستانی وجود ندارد و تسویه حساب‌ها از طریق صرافی‌ها یا به صورت تهاتر کالا صورت می‌گیرد.

محمود تهی‌دست در خصوص آخرین وضعیت روابط تجاری دو کشور گفت: با وجود آنکه پاکستان کشوری است که به شدت به کمک‌های خارجی وابسته و تحت تاثیر سیاست‌های خارجی آمریکا و انگلیس قرار دارد اما در سال جاری شاهد رشد مبادلات تجاری بین دو کشور به خصوص در حوزه بخش خصوصی هستیم.

وی ادامه داد: مهمترین تاثیر تحریم‌ها در حوزه بانکی بوده و اکنون هیچ رابطه‌ای بین بانک‌های ایرانی و پاکستانی وجود ندارد و تسویه حساب‌ها از طریق صرافی‌ها یا به صورت تهاتر کالا صورت می‌گیرد.

تهی‌دست تصریح کرد: اصلی‌ترین کالاهایی که به این کشور صادر می‌شود مشتقات نفتی، سیمان، مواد شوینده و مصنوعات پلاستیکی است و میوه‌های باغی به خصوص گرمسیری، سیب‌زمینی، پیاز، برنج و مصنوعات نساجی از جمله کالاهای وارداتی از این کشور است. هر چند مهمترین و پرحجم‌ترین کالا سوخت است که به صورت قاچاق روزانه به این کشور می‌رود اما در بحث کالاهای قانونی تراز تجاری با اختلاف 40 درصدی به نفع ما است.

تهی دست با بیان اینکه سال گذشته حجم تجارت خارجی دو کشور بیش از یک میلیارد و 600 میلیون دلار بود، گفت: از ابتدای سال تاکنون وضعیت صادرات ما نسبت به همین مدت در سال گذشته افزایش خوبی داشته و به طور حتم اگر تحریم نبودیم این افزایش با شتاب بیشتری صورت می‌گرفت و سهم ما بیش از یک میلیارد دلار می‌شد. اکنون نیز می‌توان با ایجاد صندوق مشترک و تقویت مناطق ویژه اقتصادی همچون میرجاوه و انجام معاملات با پول ملی دو کشور به این امر کمک کرد.

وی ادامه داد: پاکستان می‌تواند در شرایط فعلی یک راه تنفسی خوبی برای ما باشد با توجه به اینکه بندر چابهار تنها نقطه‌ای از کشور است که از تحریم‌ها معاف شده است؛ می‌توان با احداث یک جاده 200 کیلومتری تا بندر گواتر و ایجاد پالایشگاه‌های کوچک و صنایعی که مورد نیاز پاکستان است علاوه بر تامین کالاهای این کشور در رفع فقر و محرومیت در منطقه سیستان و بلوچستان قدم برداشت.

تهی‌دست با اشاره به روابط قومی و قبیله‌ای اهالی سیستان و بلوچستان با ولایت سیستان پاکستان گفت: این رابطه‌ها نقش بسیار مهمی در معاملات دارد و با توجه به محدودیت‌های بانکی و صدور ضمانتنامه و ال سی اعتماد و اعتبار نقش مهمی را دارد. دولت نیز می‌تواند با تقویت سیستم مبادله کالا به کالا و سخت‌گیری کمتر مردم منطقه را به سمت انجام معاملات قانونی هدایت کند اکنون به علت وضعیت بد اقتصادی و بیکاری علاوه بر بنزین و گازوئیل حتی کپسول گاز هم قاچاق می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مشکل اصلی صادرکنندگان به پاکستان عدم ثبات قیمت‌ها است طرف پاکستانی اصرار دارد که قیمت‌ها حداقل تا 6 ماه ثابت بماند تا بتواند بر اساس آن برنامه‌ریزی کند اما چنین چیزی تقریبا در کشور ما اتفاق نمی‌افتد و همین امر سبب شده که آنها احتیاط بیشتری هنگام خرید جنس کنند. پاکستانی‌ها به دلیل گرانی سوخت علاقه دارند تا در ایران و به خصوص در استان سیستان و بلوچستان که فاصله کمتری دارد سرمایه‌گذاری کنند ما اگر بتوانیم در قیمت کالاهای خود ثبات ایجاد کنیم و مناطق ویژه اقتصادی در این استان را تقویت کنیم شاهد حضور و سرمایه گذاری تاجران پاکستانی خواهیم بود.
(دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۸) ۱۷:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها