یکشنبه / ۳ آذر ۱۳۹۸ / ۱۶:۱۲
سرویس : آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس
کد خبر : ۸۹۹۵۶
گزارشگر : ۳۵۱۴
ایکنا
سرویس آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس
دبیرکل مرکز تحقیقات حلال جهانی تبیین کرد؛

وجود کالاهایی با منشأ غیرحلال در کشور / ورود کالا از کشور اسلامی به معنای حلال بودن آن نیست

دبیرکل مرکز تحقیقات حلال جهانی با اشاره به وجود کالاهایی مانند پاستیل، شکلات، تن ماهی و ... با منشأ غیرحلال در کشور، گفت: مسئولان باید نظارت کنند اما مردم نیز هنگام خرید باید اطلاعات پشت محصول و آرم حلال کالا را بررسی کنند.

وی به اهمیت حلیت چرم به کار رفته در پوشاک اشاره و اظهار کرد: استاندارد حلال باید در مورد ذبح حیوانات حلال گوشت رعایت شده باشد. در کشورهای اسلامی به صورت طبیعی اجازه نمی‌دهند که حیوانی ذبح غیراسلامی شود. در نتیجه خیال مصرف‌کنندگان چرم‌های آن کشورها تا حدودی آسوده‌تر است.
 
ورود کالا از کشور اسلامی به معنای حلال بودن آن نیست
 
فخاری تصریح کرد: البته در برخی از کشورهای اسلامی اقلیت‌های بزرگ غیرمسلمان زندگی می‌کنند، مانند مالزی که ۴۵ درصد مردم آن کشور غیرمسلمان هستند و این گروه‌ها ذبح حلال ندارند. بنابراین حتی صرف اینکه کالا و محصولی از یک کشور اسلامی وارد شده باشد هم به معنای حلال بودن آن نیست، مگر اینکه آرم حلال داشته باشد.
 
وی ادامه داد: بحث حلال بودن کالاهای وارداتی بسیار مهم است، چرا که درِ واردات به روی محصولات از همه کشورها باز است و محصولات زیادی از کشورهایی مانند چین و نیوزلند وارد می‌شود و باید نظارت و بررسی دقیقی از منظر حلال بودن بر روی محصولات وارداتی انجام شود.
 
دبیرکل مرکز تحقیقات حلال جهانی با اشاره به اینکه در ایران اولین افرادی که اعلام کردند چرم‌های غیرحلال وارد کشور می‌شود مسئولانی از اتحادیه چرم بودند، گفت: مسئولان این اتحادیه از وارد شدن میزان زیادی چرم حرام به کشور خبر می‌دهند.
 
چرم حرام ارزان‌تر است
 
فخاری از ارزان بودن چرم‌‌های غیرمزکی سخن گفت و افزود: در یکی از این موارد، یکی از تجار چینی به جای طلب خود به یک تاجر ایرانی مقدار زیادی چرم غیرحلال به قیمت بسیار ارزان داده بود که آن بازرگان نیز چرم‌ها را وارد کشور کرد. بازرگانان ما باید مراقب باشند در صورتی که با چرم‌هایی با قیمت ارزان‌تر از معمول مواجه شدند بدانند که این چرم‌ها، حلال نیستند. از سوی دیگر محصولات غیر حلال به صورت گسترده از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود که طبیعتاً هیچ نظارتی بر آنها نیست. در قانون، سازمان غذا و دارو وابسته به وزارت بهداشت، مسئول نظارت بر حلال بودن کالاهای غذایی و دارویی وارداتی است.
 
وی با بیان اینکه مسئولیت بررسی حلال بودن سایر محصولات وارداتی کشور برعهده مؤسسه استاندارد گذاشته شده است، گفت: مؤسسه استاندارد مسئولیت سنگینی در بحث حلال دارد و باید به گونه‌ای عمل کند که خیال مصرف‌کنندگان داخلی را از حلال بودن کالاهای وارداتی راحت کند.
 
فخاری به مسئولیت مصرف‌کنندگان در خصوص خرید محصولات حلال اشاره کرد و گفت: محصولات زیادی به صورت قاچاق از هنگ‌کنگ، چین و ... وارد کشور می‌شود، از جمله پاستیل‌ها، شکلات‌ها، تن‌ ماهی‌ که آرم حلال ندارند. در تهیه این پاستیل‌ها از ژلاتین خوکی و یا ژلاتین غیرحلال استفاده شده و مردم هنگام خرید این محصولات باید دقت کنند.
(یکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۸) ۱۶:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها