شنبه / ۲ آذر ۱۳۹۸ / ۰۸:۰۸
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۸۹۹۰۷
گزارشگر : ۳۵۱۶
فارس
سرویس اقتصاد

درخواست افغانستان برای اعمال تعرفه یک‌طرفه ترجیحی صادرات به ایران

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به عوامل مؤثر در توسعه تجارت ایران با افغانستان، گفت: یکی از درخواست‌های افغانستان برای توسعه این تجارت اعمال تعرفه ترجیحی یک‌طرفه برای واردات کالا به ایران است.

حمید زادبوم ، درباره وضعیت تجارت ایران با افغانستان و در پاسخ به این سؤال که چرا علی‌رغم تأکید بر تجارت به کشورهای همسایه تجارت ایران با افغانستان ناچیز است، گفت: سهم ما از صادرات به افغانستان طی 7 ماهه‌ ابتدای امسال بیش از یک میلیارد دلار بوده، در حالی که رقم صادرات سالانه ما به این کشور حدود 3 میلیارد دلار است.
 
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با تأکید بر اینکه افغانستان بازار خوبی برای ایران است و ما از سهم خوبی در بازار افغانستان برخوردار هستیم، گفت: سهم ما از صادرات به افغانستان از برخی کشورهای همسایه بیشتر است. 
 
وی با بیان اینکه بازار افغانستان از ظرفیت‌های فراوانی برخوردار است، بیان داشت: ما تلاش می‌کنیم سهم خود را از این بازار افزایش دهیم اما مشکلاتی برای توسعه صادرات به این کشور وجود دارد.
 
زادبوم افزود: تجارت بین ایران و افغانستان یک‌طرفه و به نفع ایران است و سهم صادرات ایران به این کشور بیشتر است. 
 
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: افغانستان هم خواهان توسعه تجارت با ایران است و روی صادرات محصولات کشاورزی به ایران تأکید دارد. 
 
وی گفت: با وزارت جهاد کشاورزی رایزنی نهایی انجام شده تا در مورد واردات برخی محصولات کشاورزی افغانستان به ایران که ما نیاز بیشتری به واردات آن داریم مساعدت کند.
 
زادبوم اظهار داشت: همچنین این کشور خواهان تخفیفات ترجیحی یک‌جانبه در مورد صادرات چند قلم کالا به ایران است.
 
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به بازارچه‌های مرزی که سهم بالایی در تجارت ما به افغانستان دارد، گفت: مدتی است افغانستان این بازارچه‌ها را احتمالاً به دلیل اینکه پایانه گمرکی در آنجا نداشته، بسته است. بنابراین برای بازگشایی آن باید تلاش کرد؛ چرا که قطعاً این امر در توسعه تجارت دو کشور مؤثر خواهد بود.
 
وی گفت: در پنج سال گذشته تجارت ما به افغانستان در حال توسعه بوده است و این مسأله باعث خرسندی است اما باید برای توسعه آن بیشتر تلاش کرد و موانع را رفع کرد.
(شنبه ۲ آذر ۱۳۹۸) ۰۸:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها