دوشنبه / ۲۷ آبان ۱۳۹۸ / ۱۵:۱۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۹۸۲۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
مهر
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

ایجادبورس بین المللی زعفران/رقابت ناسالم صادرکنندگان دربازارجهانی

مجری طرح ملی توسعه گیاهان دارویی از ایجاد بورس بین‌المللی زعفران در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: اجازه نمی‌دهیم عده ای با ارزان فروشی و رقابت ناسالم قیمت را در بازارهای جهانی کاهش دهد.

حسین زینلی با اشاره به نابسامانی های ایجاد شده در بازار زعفران،اظهارداشت: تاکنون حدود ۱۰ تن زعفران به صورت حمایتی از کشاورزان خریداری شده و بعد از برداشت گل با افزایش قیمت این کالا در بازار مواجه خواهیم بود.
وی ادامه داد: برنامه ریزی هایی کردیم که بتوانیم یک بازار منسجم ایجاد کنیم و شورای ملی زعفران نیز باید با ما متحد باشد تا بتوانیم قیمت این کالا را متعادل کنیم.
مجری طرح ملی توسعه گیاهان دارویی گفت: یکی از مشکلات ما این است که تجار و صادرکنندگان در خارج از کشور با هم رقابت می کنند و قیمت زعفران را کاهش می دهند که این رقابت سالمی نیست.
زینلی ادامه داد: ما هر گرم زعفران را یک دلار به مشتری های خارجی می فروشیم درحالی که آنها همان زعفران را ۵ دلار در بازارهای جهانی می فروشند که این نشان می دهد قیمت زعفران ایرانی در بازارهای جهانی پایین است.
وی با تاکید بر اینکه روند فعلی باید اصلاح شود، افزود: با ایجاد بورس بین المللی زعفران می توان این مشکل را رفع کرد و در این صورت همه صادرکنندگان ناچار خواهند بود محصول خود را به یک قیمت واحد عرضه کنند.
زینلی گفت: باید روند به صورتی شود که اگر صادرکننده ای اقدام به ارزان فروشی زعفران در بازارهای جهانی می کند زیان آن را نیز خودش متقبل شود به عنوان مثال اگر بخواهد ارز حاصل از آن را به کشور برگرداند نمی تواند محصول خود را با قیمت کم عرضه کند و ما امسال این روند را اصلاح خواهیم کرد و اجازه این کار را نمی دهیم.
وی ادامه داد: در این زمینه با چند شرکت بزرگ وارد  بحث و مذاکره شدیم تا بورس بین المللی زعفران را ایجاد کنیم و اگر دولت و بخش خصوصی همزمان از این طرح حمایت کنند در اجرای آن موفق خواهیم شد.

(دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸) ۱۵:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها