یکشنبه / ۲۶ آبان ۱۳۹۸ / ۲۰:۵۸
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۸۹۷۸۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

اختلاف ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومانی قیمت مرغ با نرخ مصوب تنظیم بازار

چهارآیین گفت: فروش مرغ با نرخ‌های کنونی بیانگر اختلاف ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومانی قیمت است.

برومند چهارآیین عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۹۰۰ تا ۹ هزار تومان و مرغ آماده به طبخ برای مصرف کننده ۱۳ هزار و ۲۰۰ تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است.
وی افزود: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ طی روز‌های آتی در همین حد باشد و شرایط جوی به سبب باز بودن محور‌های مواصلاتی تاثیر چندانی در بازار ندارد.
چهار آیین با اشاره به اینکه قیمت تمام شده تولید از دیدگاه تشکل‌ها با ستاد تنظیم بازار فاصله معناداری دارد، بیان کرد: با توجه به آنکه ۱۷ قلم همچون جوجه یکروزه، کنجاله سویا، ذرت، ریزمغذی ها، واکسن، سوخت، بیمه و حمل و نقل در قیمت تمام شده تولید تاثیر گذار است، از این رو تشکل‌ها طبق محاسبه این اعداد و ارقام به این نرخ رسیدند و به هیچ عنوان دخل و تصرف سلیقه‌ای در بحث قیمت تمام شده لحاظ نیست، این درحالی است که مسئولان ستاد تنظیم بازار همچنان قیمت واکسن را علی الحساب محاسبه می‌کنند که با توجه به رشد چندبرابری قیمت نسبت به ابتدای سال، این موضوع هیچ توجیهی ندارد.
عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی ادامه داد: قیمت واقعی مرغ زنده از دیدگاه تشکل‌ها بدون افزایش نرخ واکسن و ریزمغذی‌ها با احتساب ۱۰ درصد سود متعارف برای مرغدار ۹ هزار و ۷۰۰ تا ۱۰ هزار تومان و مصرف کننده ۱۴ تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان است، در حالیکه ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب هر کیلو مرغ زنده را ۸ هزار و ۵۵۰ و مصرف کننده نهایی در خرده فروشی‌ها را ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرده که این امر به معنای زیان تولیدکنندگان است.
وی با تاکید بر آزادسازی قیمت در بازار‌های رقابتی بیان کرد: براساس تجربه سنوات گذشته، دخالت دولت در بازار‌های رقابتی منجر به برهم زدن تعادل بازار می‌شود که این امر زیان تولیدکننده و مصرف کننده را در بردارد و بخش خصوصی معتقد است به سبب تعداد بالای تولیدکنندگان، قیمت مرغ بر مبنای عرضه و تقاضا باید در بازار تعیین شود.
 افزایش یکباره قیمت بنزین بر بازار مرغ بی تاثیر نیست
چهارآیین با بیان اینکه افزایش یکباره قیمت بنزین در بازار سایر محصولات همچون مرغ بی تاثیر نیست، اظهار کرد: افزایش ناگهانی قیمت بنزین تمامی آحاد جامعه را گرفتار خواهد کرد و نمی‌توان ادعا کرد که با صدور بخشنامه، این امر در سایر کالا‌ها در بازار تاثیر نخواهد داشت و به عبارت دیگر اقتصاد با صدور بخشنامه کار نمی‌کند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه اتخاذ تصمیمات ناگهانی همچون افزایش قیمت بنزین، ضربه مهلکی به روند بازار وارد می‌کند، بیان کرد: این در حالی است که اگر قیمت سوخت به جای افزایش چشمگیر یکباره به صورت پلکانی گران می‌شد و برحسب الزامات اقتصادی پیش می‌رفت، امروز با افزایش یکباره قیمت شاهد تبعات منفی آن در سایر کالا‌ها نبودیم.
 ثبات قیمت نهاده های دامی در بازار ادامه دار شد
وی از ثبات قیمت نهاده‌ها دامی طی هفته‌های اخیر در بازار خبر داد و افزود: هم اکنون هر کیلو ذرت با نرخ یک هزار و ۷۰۰ تومان و کنجاله سویا ۲ هزار و ۳۰۰ تا ۲ هزار و ۴۰۰ تومان در اختیار مرغداران قرار می‌گیرد.
چهار آیین با بیان اینکه مشکلی در خصوص بازار کنجاله سویا وجود ندارد، گفت: این در حالی است که هم اکنون پشتیبانی امور دام، ذرت را با نرخ بالاتر از قیمت مصوب به مرغداران عرضه می‌کند.
عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی در شرایط مساعدی به سر می‌برد، گفت: هم اکنون هر کیلو ذرت با نرخ یک هزار و ۷۰۰ تومان و کنجاله سویا ۲ هزار و ۳۰۰ تا ۲ هزار و ۴۰۰ تومان در اختیار مرغداران قرار می‌گیرد.
چهار آیین ادامه داد: هم اکنون قیمت مصوب هر کیلو ذرت یک هزار و ۳۵۰ تومان و کنجاله سویا یک هزار و ۴۵۰ تا یک هزار و ۴۷۰ است، در حالیکه پشتیبانی امور دام حداقل هر کیلو ذرت را با نرخ یک هزار و ۶۰۰ تومان درب انبار‌های پشتیبانی و با احتساب کرایه حمل و نقل یک هزار و ۶۵۰ تومان به تولیدکننده عرضه می‌کند.
این مقام مسئول متوسط قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه را ۳ هزار تومان اعلام کرد و افزود: قیمت فعلی با هفته گذشته نوسان چندانی نداشته است.
وی مجموع جوجه ریزی واحد‌های مرغداری در ماه گذشته را حدود ۱۱۴ میلیون قطعه اعلام کرد و گفت: با توجه به نیاز ماهانه ۱۱۰ میلیون قطعه برحسب مصرف سرانه ۲۸ کیلوگرم و متوسط وزن ۲.۷۰۰ تا ۲.۸۰۰، کمبودی در عرضه وجود ندارد.
چهارآیین درباره آخرین وضعیت شیوع بیماری نیوکاسل در واحد‌های مرغداری بیان کرد: اگرچه شیوع بیماری نیوکاسل، تلفات مرغ در واحد‌های مرغداری را به سبب عدم تامین به موقع واکسن و خرید از سوی برخی مرغداران به سبب بالا بودن قیمت به همراه داشته که به سبب بالا بودن میزان جوجه ریزی بیش از نیاز کشور، تلفات ناشی از شیوع این بیماری تاثیر چندانی بر بازار مرغ ندارد.
عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در پایان با انتقاد از تصمیمات ناگهانی دولت پیرامون صادرات مرغ تصریح کرد: از سال گذشته تاکنون، صادرات مرغ به سبب صدور بخشنامه‌ها و تصمیمات ناگهانی دولت، یک خط در میان ممنوع و آزاد بوده است که این امر پیام ناامیدکننده‌ای برای تجار بازار‌های هدف در بر دارد به طوریکه آن‌ها ترجیح می‌دهند به سراغ دیگر کشور‌ها همچون ترکیه روند که صادرکنندگانشان به تعهدات خود پایبند هستند و در نهایت این تصمیمات یکباره همانند افزایش ناگهانی قیمت بنزین در پی تصمیمات غیرکارشناسی مسئولان موجب شده تا صادرات رونق چندانی به سبب عدم اعتماد طرف‌های خارجی به تجار ایرانی نداشته باشد.

(یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸) ۲۰:۵۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها