یکشنبه / ۲۶ آبان ۱۳۹۸ / ۲۰:۵۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۹۷۸۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

ضرورت مراقبت از نهال های جوان با پوشش نایلونی و کاه

حقیقت گفت: به کشاورزان به ویژه نیمه شمالی کشور توصیه می‌شود که نسبت به برداشت هر چه سریع‌تر چغندرقند اقدام کنند.

مسعود حقیقت مدیرکل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی از استمرار بارش برف و باران در برخی مناطق کشور خبر داد و گفت: امروز در استان‌های ساحلی دریای خزر، اردبیل، تهران، البرز، قزوین، زنجان، سمنان و استان‌های واقع در زاگرس مرکزی اعم از چهار محال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد بارش برف و باران و در برخی نقاط استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی و استان خوزستان بارش باران دور از انتظار نیست.
وی با اشاره به اینکه طی روز‌های دوشنبه و سه شنبه بارش باران به مناطق شرقی کشور نفوذ می‌کند، افزود: براین اساس کاهش دما ۷ تا ۱۰ درجه برای مناطق شرقی کشور پیش بینی می‌شود.
حقیقت در توصیه‌ای به کشاورزان گفت: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان مناطق دیم که هنوز کشت را انجام ندادند، توصیه می‌شود هر چه سریع‌تر اقدام به کشت کنند.
مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: براساس نقشه‌های هواشناسی، تا اواخر هفته به سبب افت دما و بارش باران و برف در برخی استان‌ها به کشاورزان توصیه می‌شود که نسبت به بازبینی و پاکسازی جوی آب و زه کشی مزارع، مراقبت از سیستم‌های نوین آبیاری و تخلیه سم پاش‌ها اقدام کنند.
به گفته وی، با توجه به آغاز بارش‌های شدید در برخی مناطق طی روز‌های آتی به کشاورزان به ویژه نیمه شمالی کشور توصیه می‌شود که نسبت به برداشت هر چه سریع‌تر چغندرقند اقدام کنند.
حقیقت در توصیه‌ای دیگر به دامداران و مرغداران گفت: با توجه به احتمال رگبار و رعد و برق در مناطق جنوبی به دامداران و عشایر توصیه می‌شود که از رفتن به ارتفاعات اجتناب کنند و همواره با برقراری سیستم گرمایی دقیق در مرغداری ها، مراقب دمای واحد‌های خود باشند.
این مقام مسئول افزود: با توجه به شرایط دمایی از باغداران تقاضا داریم که از نهال‌های جوان با پوشش پلاستیک، کاه و کلش مراقبت کنند تا سرمازدگی اتفاق نیفتد.
حقیقت میزان بارش در فصل پاییز را نرمال ارزیابی کرد و افزود: براین اساس کشاورزان در آغاز سال زراعی جدید مشکلی در آبیاری سطحی ندارند و برای مابقی سال نمی‌توان پیش بینی دقیقی داشت.
وی در پایان تصریح کرد: اگرچه میزان بارش در پاییز امسال نرمال و فراتر از نرمال است، اما با مدت مشابه سال قبل به هیچ عنوان قابل قیاس نیست، به همین خاطر از کشاورزان تقاضا داریم که همچنان در مصرف منابع آبی صرفه جویی کنند.

(یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸) ۲۰:۵۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها