شنبه / ۲۵ آبان ۱۳۹۸ / ۱۲:۵۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۹۷۶۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
مهر
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

تاوان حمایت از مصرف‌کننده را نباید تولیدکنندگان بدهند

رئیس مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی با بیان اینکه بهای حمایت از مصرف‌کننده را نباید تولیدکننده بدهد، گفت: پس از کشف نفت در کشور، دچار نفرین منابع شده‌ایم.

علی کیانی‌راد رئیس مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی امروز در نشستی خبری از برگزاری «دوره آموزش بین‌المللی مدیریت پروژه‌های اشتغال روستایی و کاهش فقر» در ایران خبر داد و گفت: مرکز توسعه روستایی یکپارچه برای آسیا و اقیانوسیه (سیرداپ) یک مرکز منطقه‌ای و بین دولتی است که ارتباط عمیقی با سازمان فائو دارد. این سازمان در سال ۱۹۷۹ تأسیس شده و مقر آن نیز در بنگلادش است.
وی با اشاره به اینکه ۱۵ کشور از جمله هندوستان، مالزی، میانمار، نپال، سریلانکا، ویتنام، تایلند، افغانستان، ایران و ... عضو مرکز سیرداپ هستند، ادامه داد: ایران در سال ۸۳ عضو این مرکز شده و در دوره آموزشی که قرار است در تهران برگزار شود، کشورهای عضو به اشتراک‌گذاری دانش و تجربیات خود در حوزه مسائل روستایی می‌دازند.
رئیس مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی با بیان اینکه این دوره آموزشی با حمایت کامل صندوق توسعه کارآفرینی امید از ۲۸ آبان تا ۷ آذرماه برگزار می‌شود، گفت: یکی از اهداف ما از برگزاری این دوره آموزشی، آشنایی کشورهای عضو سیرداپ با تجربیات ایران در حوزه پروژه‌های اشتغالزایی روستایی و همچنین استفاده کارشناسان داخلی از تجربیات بین‌المللی است.
کیانی‌راد بیان کرد: شرکت‌کنندگان در این دوره آموزشی طی یک سفر سه روزه از پروژه‌های روستایی که توسط صندوق کارآفرینی امید در کشور اجرا شده، بازدید مطالعاتی خواهند داشت.
وی اضافه کرد: در شرایط فعلی که کشور تحت تحریم‌های خصمانه قرار دارد، برگزاری چنین دوره‌هایی کمک می‌کند که بتوانیم توانمندی‌ها و تجربیات خود را در عرصه بین‌الملل نمایش دهیم.
رئیس مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه «سیاست‌های دولت در اجرای طرح توسعه اشتغالزایی روستایی در تناقض با اقداماتی است که در جهت حمایت از بخش کشاورزی و دامداری که شغل غالب روستاییان است، انجام می‌دهد»، گفت: مسائل خرد را با راهکارهای کلان نمی‌توان حل کرد. به عنوان مثال، به اعتقاد بنده وظیفه دولت خرید تضمینی محصولات کشاورزی نیست بلکه باید سیاست قیمت تضمینی در این حوزه اجرا شود.
آمریکا ۲۰ ابزار حمایتی برای گندم دارد
کیانی‌راد با اشاره به اینکه در کشورهای دنیا، حمایت جامع و کامل از تولیدکننده و حمایت هدفمند از مصرف‌کننده انجام می‌شود، اظهار داشت: متأسفانه در کشور ما چنین سیاستی اجرا نمی‌شود. پس از کشف نفت، ما دچار نفرین منابع شدیم. به عبارت دیگر، دسترسی به منابع مالی زیاد، حاصل از صادرات منابع طبیعی، نظام‌های سیاستگذاری را منحرف می‌کند.
وی تصریح کرد: وقتی شکستی در بازار اتفاق می‌افتد، راهکار آن، این نیست که دولت یک منابع مالی بزرگ را به بازار تزریق کند، چرا که این اقدام باعث حل موقت آن می‌شود. به عنوان مثال، امسال که با انبوه تولید گوجه‌فرنگی در کشور مواجه شدیم، سال آینده با انبوه تولید و عرضه محصول دیگری مواجه خواهیم شد.
رئیس مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی اضافه کرد: در آمریکا، دولت ۲۰ ابزار حمایتی برای گندم دارد و علی‌رغم همه این موارد، می‌گوید که «بیش از ۷۰ درصد از گندمکاران خود حمایت نکرده است» اما در آن جوامع وقتی یارانه نان یا سوخت آزاد می‌شود، دچار شوک نمی‌شوند که تمام دستاوردها و سیاست‌های قبلی نیز زیر سؤال برود به دلیل آنکه در آنجا از مصرف‌کننده حمایت هدفدار می‌شود.
به گفته کیانی‌راد، بهای حمایت از مصرف‌کننده را نباید تولیدکننده بدهد و اگر بازار آزاد شود، نباید تولیدکننده را سرکوب کنیم.
در ادامه این نشست، اصغرنورالله‌زاده مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید نیز اظهار داشت: در دنیا شرکت‌های خصوصی بزرگی وجود دارد که کار خرید محصولات کشاورزی را انجام می‌دهند اما در ایران چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.
وی اضافه کرد: چرا ما نتوانستیم بازار روسیه را تسخیر کنیم اما ترکیه موفق شد این کار را انجام دهد؟ به دلیل آنکه روسیه تمایل دارد که با پنج یا شش شرکت بزرگ در حوزه محصولات مختلف از جمله سیفی‌جات یا لبنیات کار کند و مایل نیست که با افراد مختلفی سروکار داشته باشد اما متأسفانه سیستم کشور ما بیشتر خرده‌پا است و امکان اینکه سیستم مورد نظر آنها را تشکیل دهیم، وجود ندارد و همه اینها موانعی است که با آن روبرو هستیم.
جزئیات چهار طرح اشتغال زایی روستایی
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری دوره آموزشی سیرداپ در تهران اشاره کرد و گفت: ما در این دوره سه پروژه موفق را که در روستاهای کشور اجرا کردیم، برای اعضای سیرداپ نمایش می‌دهیم و آنها را تشریح خواهیم کرد.
نورالله‌زاده ادامه داد: سه پروژه تحت عنوان «برنامه اول» اجرا شده که در مورد اول ما ۲۰۰۰ صندوق خرد محلی را در ۲۰۰۰ روستا با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی ایجاد کردیم و این صندوق‌ها کار آموزش روستاییان به ویژه زنان روستایی را انجام می‌دهند که آنها بتوانند کسب و کار مورد علاقه خود را راه بیندازند.
وی اضافه کرد: طرح دوم طرح «هر روستا یک محصول» و «هر خانه یک کارخانه» است که در ۱۰۰ روستا اجرا شده و در این دوره آموزشی، از اجرای طرح در یکی از استان‌های سمنان، گیلان یا مازندران که با توجه به شرایط آب و هوایی، موقعیت مناسبی داشته باشد، بازدید می‌شود.
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گفت: به عنوان مثال، در روستای «کرکاس» در منطقه عباس‌آباد و دو روستای اطراف آن، بیش از ۶۰ واحد گلخانه ایجاد شده و همه افراد این روستا مشغول تولید گل هستند که گل‌های تولیدی این افراد توسط شبکه‌های توزیع در تهران توزیع می‌شود و قرار است که یک پایانه صادراتی برای صادرات این گل‌ها به خارج از کشور ایجاد شود.
نورالله‌زاده، طرح سوم را «روستای بدون بیکار» عنوان کرد و اظهار داشت: ما در این طرح با ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی، رستوران‌ها، واحدهای تولیدی صنایع دستی و مواردی از این قبیل، از روستاییان حمایت می‌کنیم. همچنین در این طرح، تمام فعالیت‌های متناسب با مزیت روستا مورد حمایت قرار می‌گیرد.
اجرای طرح های اشتغال زایی روستایی در ۱۰ سال آینده ملی می شود
وی با بیان اینکه در حال حاضر نمی‌توان این طرح‌ها را در سراسر کشور اجرا کرد، گفت: فکر می‌کنیم طی ۱۰ سال آینده به صورت ملی در محیط‌های روستایی اجرا کنیم.
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید همچنین با اشاره به لزوم توسعه انبارداری در مراکز روستایی افزود: اگر کشاورزان، انبار یا سردخانه مناسب در اختیار داشته باشند، لازم نیست که محصولاتشان را به محض برداشت، به بازار عرضه کنند و دچار گرفتاری شوند. به عنوان مثال، اگر کشاورزان گوجه‌فرنگی تولیدی در سال جاری را به صورت مارمالاد، بسته‌بندی و در انبار و سردخانه نگهداری می‌کردند، می‌توانستند خارج از فصل، آن را به بازار عرضه کنند.
نورالله‌زاده، سقف تسهیلات به طرح‌های اشتغالزایی در روستاها را تا چهار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در گلخانه‌ها این رقم کمتر و تا ۲۵۰ میلیون تومان با کارمزد ۶ درصد است.
وی اضافه کرد: یک سال دوره اجرا و مشارکت و حداکثر تا یک سال بسته به نوع طرح، به آن تنفس داده می‌شود و بازپرداخت تسهیلات نیز تا ۶ سال خواهد بود.
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به افتتاح ۱۰۰ هکتار زمین کشت گیاهان دارویی در منطقه «دره‌شهر» ایلام گفت: این کشت مبتنی بر قرارداد بوده و طی روزهای آینده افتتاح خواهد شد. در این منطقه واحد فرآوری و بسته‌بندی گیاهان دارویی نیز راه‌اندازی شده که اقدامات مربوط به فرآوری گیاهان دارویی را انجام می‌دهد و ما برای کل این زنجیره ۸ میلیارد تومان تسهیلات ارائه کردیم و طرح در ۷۰ روستا اجرا خواهد شد.

(شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸) ۱۲:۵۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها