جمعه / ۲۴ آبان ۱۳۹۸ / ۱۶:۰۲
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۹۷۲۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس سرویس عمومی

خلاء دید صادراتی در صنایع تولیدی کشور/ محصولات با هدف حضور در بازارهای جهانی تولید شوند

زادبوم گفت: هر محصول تولید شده در داخل کشور باید بتواند در زنجیره‌های ارزش جهانی جایگاه مناسبی کسب کند.

حمید زادبوم سرپرست سازمان توسعه تجارت درباره دید صادراتی در تولیدات کشور، اظهار کرد: امروزه صادرات محور نبودن تولیدات کشور یکی از دغدغه‌های اصلی امروز سازمان توسعه تجارت است؛ یکی از کلیدهای اصلی موفقیت کشور برای توسعه صادرات محور قرار دادن این موضوع است؛ به عبارتی دیگر تولیدات یک کشور باید برای صادرات و حضور در بازارهای جهانی تولید شوند.
او ادامه داد: محصول تولید شده در داخل کشور باید در زنجیره‌های ارزش جهانی جایگاه مناسبی کسب کند؛ تولید هر محصولی صرفا با در نظر گرفتن بازار داخلی می‌تواند بعد از گسترش محصول و تلاش برای کسب بازارهای جهانی مشکل ساز شود بنابراین باید کالا با محوریت صادرات تولید شود و مرحله بازاریابی باید پیش از تولید محصول مورد بررسی قرار بگیرد.
سرپرست سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: تولید هر محصولی در کشور باید در زنجیره ارزش جهانی جایگاه مناسبی داشته و بازار آن در نظر گرفته شده باشد. به طور خلاصه تولید باید با محوریت صادرات برنامه ریزی شود.
زاد بوم با اشاره به اهمیت گسترش تولید در داخل کشور گفت: با توجه به اینکه امسال سال رونق تولید نام گرفت شاهد گسترش داخلی سازی بسیاری از کالاها بودیم که اقدام مثبت و مفیدی است اما تولید کننده‌ها نباید به تامین نیاز بازار داخل اکتفا کنند بلکه برای تولید باید بازارهای جهانی را مد نظر قرار دهند.
او با تاکید بر اهمیت تشویق تولید کنندگان برای تلاش در کسب بازارهای جهانی گفت: بدون شک هر تولید کننده‌ای در مرحله اولیه، وظیفه تامین بازار داخل را دارد و این موضوع را مد نظر قرار می‌دهد اما این به معنای بی‌توجهی به بازار‌های خارجی نیست. بدون شک هر تولید کننده‌ای با گسترش تولید نیاز به ورود در بازارهای جهانی ایجاد پیدا خواهد کرد اما در این شرایط باید محصول تولید شده ویژگی‌های لازم را برای ورود به بازارهای جهانی داشته باشد و این امر بدون برنامه ریزی امکان پذیر نیست.
سرپرست سازمان توسعه تجارت افزود: در روش‌های قدیمی ابتدا محصولی را تولید کرده و در بازار جهانی به پی بازاری برای مصرف بودند که بدون شک در تجارت امروز کاربرد نخواهد داشت؛ در بازار صنعتی امروز، تهیه محصول باید با مرحله بازاریابی آغاز شود و سپس سراغ تولید و تامین نیازهای شناسایی شده برویم.
زاد بوم تصریح کرد: ادامه دار شدن تفکر قدیمی در صنعت کشور باعث خواهد شد کشورهای رقیب در زنجیره‌ها قرار بگیرند و دیگر جایگاهی برای تولیدات کشور ما وجود نخواهد داشت.
راهکاری عملی برای کسب بازارهای جهانی
او با تاکید بر اهمیت جزئیات در پیگیری این طرح گفت: تئوری علمی برای قرار گرفتن در زنجیره ارزش جهانی وجود دارد که آن را تئوری فضای محصول می‌نامند. بر اساس این تئوری هر کشور باید جایگاه تولیدات خود را در فضای بازار جهانی پیدا کند در غیر این صورت بعد از چند سال با بازاری اشباع شده از تولیداتی کشور های مختلف مواجه خواهیم شد که جایگاهی برای تولیدات کشور ما ندارد.
سرپرست سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: این تئوری به میزان لازم در کشور مورد ارزیابی قرار نگرفته است و نیاز پرورش و توجه اقتصاددانان ایرانی دارد؛ تعداد مقالات ارائه شده در این حوزه بسیار محدود است در حالی که نیاز جدی به بررسی و توجه در کشور دارد.
زاد بوم درباره تاثیر تغییرات نرخ ارز بر گسترش صادرات گفت: برخی از صادر کنندگان با این تصور که افزایش قیمت دلار می‌تواند باعث بهبود چرخه صنعت در کشور و گسترش صادرات شود تمایل زیادی به این موضوع نشان می دهند.
او ادامه داد: طی یکسال گذشته نرخ ارز در کشور به میزان کافی افزایش پیدا کرده است و امروز در شرایط فعلی وضعیت مناسبی دارد؛ تغییرات نرخ ارز ممکن است برای برخی افراد منفعت و برای عده دیگری ضرر داشته باشد.
سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: در شرایط فعلی سیاست بانک مرکزی تمرکز مناسبی بر کنترل نرخ ارز دارد و ما به عنوان یک سازمان در حوزه تجارت وظیفه احترام به آن را داریم، اما افزایش نرخ ارز الزاما به معنای ایجاد فایده برای گسترش صادرات نیست همانطور که افزایش نرخ ارز از ابتدای سال ۹۷ تاثیر چندانی بر میزان صادرات نداشته است.
زادبوم با اشاره به تنظیم نقشه راه توسعه صادرات در این سازمان،  گفت: عوامل بسیاری بر توسعه صادرات موثر است که همه آن‌‎ها باید مورد توجه قرار بگیرد؛ تئوری فضای محصول نیاز به توجه و ارزیابی ویژه در کشور دارد تا شاهد حضور بهتر کشورما در بازارهای جهانی باشیم.

(جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸) ۱۶:۰۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها