چهارشنبه / ۲۲ آبان ۱۳۹۸ / ۲۳:۵۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۹۷۱۲
گزارشگر : ۳۵۱۴
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

ایجاد کریدور ویژه تجاری و گشایش خطوط اعتباری بانکی/ راه اندازی برند مشترک ایران-ترکیه در حوزه فرآوری و بسته بندی زعفران

نشست مشترک هیأت ترکیه‌ای متشکل از مدیران ارشد و روسای اتحادیه های کشاورزی کشور ترکیه (NCTU) با معاون وزیر و رئیس هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، معاونین فنی و اجرایی، توسعه تعاونی‌ها، تشکل‌ها و نظام های بهره‌برداری و همچنین جمعی از مدیران عامل اتحادیه‌های سراسری تعاونیهای روستایی و کشاورزی در سالن جلسات این سازمان برگزار شد.

حسین شیرزاد در این دیدار ضمن خوشامدگویی به اعضای هیأت ترکیه‌ای و تأکید بر قرابت ساختاری میان شرکتهای تعاونی ایران و ترکیه اظهار داشت: بهره‌گیری از تجارب نهضت تعاون ترکیه، دستاوردهای سودمندی برای تعاونی های ایران دربرخواهد داشت چرا که کشاورزی ما در حال گذار از وضعیت «تولید محوری» به بازار محوری (Market-oriented) بوده که کشور ترکیه با موفقیت این مرحله را پشت سر گذاشته است.
 
وی در ادامه عنوان کرد: سازمان مرکزی تعاون روستایی و شبکه اتحادیه های مرکزی و تخصصی تحت پوشش آن به آسانی می توانند در قالب تفاهم نامه های دو جانبه ، مبادرت به ایجاد کریدور تجاری مبادلات کالایی و همچنین گشایش خطوط اعتباری مشترک ازطریق بانک‌های مورد وثوق دو طرف نموده و با گسترش مراودات اقتصادی، بازی برد-بردی را با مشارکت هردو کشور راه اندازی نمایند.
 
این مقام مسئول با اشاره به اینکه ایران بلحاظ تاریخی و اقلیمی در برخی از محصولات همانند زعفران، دارای مزیت مطلق بوده و از نظر حجم تولید، حدود نود درصد تولید زعفران کل جهان را در اختیار دارد، افزود: راه اندازی برند مشترک ایران-ترکیه برای فرآوری و بسته بندی زعفران، راهکار تجاری مفیدی است که نه تنها سود فراوانی برای هر دوکشور به ارمغان می‌آورد، بلکه باعث خروج انحصار تجارت این محصول از دست سایر رقبایی که با خروج غیرقانونی و بسته بندی مجدد زعفران ایرانی، این محصول را با برند تجاری خود در بازارهای  بین‌المللی عرضه می‌کنند، خواهد شد.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی با یادآوری عضویت مشترک ایران و ترکیه در اتحادیه بین المللی تعاون(ICA) و اصول جهانی تعاون خاطرنشان کرد: تعاونی های ایران و ترکیه می‌توانند با مشارکت یکدیگر کسب و کار سودمندی را در بخش تبادل کالاهای کشاورزی و تأسیس کریدور امن لجتسیک برای انتقال محصولات ترکیه به آسیای میانه ،  راه اندازی نمایند.
 
شیرزاد با اشاره به اینکه ترکیه بسیاری از محصولات مانند زیره را از مبادی دیگر تهیه می کند درحالیکه ایران به لحاظ اقلیمی یکی از بهترین گونه های زیره را تولید می‌کند افزود: شیرخشک دامی و زرشک از دیگر محصولات ایرانی است که می تواند از طریق شرکتهای تعاونی ایرانی به ترکیه صادر گردد.
 
وی ضمن تاکید بر آمادگی کامل سازمان و شبکه از اعضای هیات درخواست نمود با تشکیل جلسات تخصصی و عقد تفاهم نامه بین اتحادیه های تخصصی کشاورزی ، فصل جدیدی از همکاری های تجاری در بخش محصولات کشاورزی را آغاز نمایند.
 
در ادامه این نشست نیکسارلی ، مدیرعامل اتحادیه ملی تعاونی های ترکیه نیز ضمن استقبال از پیشنهادهای  رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از ، کلیه فعالان اقتصادی ایران دعوت به عمل آورد تا از نمایشگاه اختصاصی تولیدات شرکتهای تعاونی ترکیه که در دسامبر سال جاری در ترکیه برگزار می گردد، بازدید نمایند.
(چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸) ۲۳:۵۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها