چهارشنبه / ۲۲ آبان ۱۳۹۸ / ۱۵:۳۷
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۹۷۰۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

سرانه مصرف محصولات دریایی افزایش می یابد

یک فعال صنعت شیلات گفت: در شرایطی که سرانه مصرف غذا‌های دریایی در کشور ما رقم قابل توجهی نیست، توزیع آنلاین ماهی باعث افزایش سرانه مصرف می شود.

امین حسام  یک فعال صنعت شیلات با بیان اینکه عدم آشنایی مصرف کنندگان با انواع مختلف آبزیان خوراکی در کشور به کاهش مصرف این مواد پروتئینی دامن زده است، گفت: ایجاد زمینه‌ برای عرضه ماهی از طریق فروشگاه های اینترنتی  افزایش سطح مصرف غذای سالم و تازه دریایی را به دنبال خواهد داشت.
وی با بیان اینکه سبد غذای دریایی مردم در حال حاضر بسیار کوچکتر از ظرفیت‌هایی است که منابع آبی کشور در اختیار ما می‌گذارند، افزود: با ایجاد  فروشگاه اینترنتی توفیق یافتیم تا طیف وسیع تری از مصرف کنندگان غذا‌های دریایی را پوشش دهیم و محصولات برند خود را در فاصله زمانی ۲۴ تا ۴۸ ساعت در کمال صحت و تازگی به دست مصرف کننده برسانیم چرا که بهترین راهکار برای هرچه تازه‌تر بودن این محصولات تا زمان مصرف، خرید آنلاین است که امکان سفارش آن قبل از حتی صید را به مشتری میدهد.
این کارشناس ارشد حوزه شیلات ادامه داد: بر اساس آمار‌های موجود هم اکنون در کشور مصرف ماهی ودیگر آبزیان به ۸۰۰ هزار تن در سال رسیده است که بی شک با توجه به آمار جهانی و پتانسیل موجود در کشور، عدد بالایی نیست و ما تلاش میکنیم تا به آمار جهانی نزدیک شویم و تنها سهم کوچکی از این بازار برای کسب و کار ما کافی است.
وی افزود: صید گونه‌های مختلف آبزیان قابل خوراک در فصول مختلف سال، بر نحوه قیمت‌های آن در بازار تاثیر زیادی دارد و طبعا با ارایه برخی از محصولات در فصل صید آن محصول، بازار  بر اساس میزان صید، قیمت‌های خود را اعمال می‌کند و این سرفصل‌ها در تعاملات تجاری صنعت شیلات اثر مستقیم دارد.
حسام با تاکید بر این که در بازه زمانی ثبت سفارش کالا از سوی مشتری، ماهی و یا دیگر محصولات دریایی مورد نظر که هنوز صید نشده، تازه بودن محصول را تضمین می‌کند، افزود: وقتی مشتری از این سامانه تقاضای یک کالا را دارد، محصول مذکور به سرعت صید و در مرحله بعد پاک و آماده سازی و بسته بندی می‌شود و بدون انجماد، بلافاصله توسط خطوط هوایی از جنوب کشور به دست مصرف کننده می‌رسد و با این سازوکار، علاوه بر کوتاه شدن زمان انبار، عملا دست واسطه‌ها از قیمت گذاری‌های پی در پی و گا‌ها غیرمنصفانه کوتاه خواهد شد.
این فعال بخش خصوصی صنعت شیلات کشور ادامه داد:با اضافه شدن طیف گسترده‌تر محصولات دریایی به سبد خانوار، بی شک کمبود مواد پروتئینی دریایی مرتفع خواهد شد و بر این اساس مصرف کنندگان با گونه‌های دیگر آبزیان قابل مصرف دریا‌های جنوب که از نظر غذایی نیز خواص مختلف دارند، آشنایی بیشتری پیدا می‌کنند.
این کارشناس صنعت شیلات با بیان اینکه این کسب و کار جدید صید بی رویه ماهی و دیگر آبزیان دریایی را کاهش می دهد، اظهار کرد: در امتداد این روش پخش و توزیع ماهی، نحوه طبخ انواع محصولات دریایی به خانواده‌ها آموزش داده می‌شود و مردم با روش‌های مختلف پخت غذا‌هایی از این دست بیشتر آشنا می‌شوند.
حسام با برشمردن موانع اولیه برای تثبیت چنین سامانه‌ای که بتواند اهداف تعیین شده اولیه را محقق سازد، گفت: در آغاز کار، هیچ شناخت عمیقی از بازار مصرف ماهی و آبزیان در دست نبود و بر همین اساس تیم تحقیقاتی ما مدت زمان قابل توجهی را به رصد بازار و سازوکار موجود در مصرف محصولات شیلاتی صرف کرد و در ادامه کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی رایگان مختلفی را در حوزه آشپزی و  نحوه طبخ غذا‌های دریایی برگزار کرد تا از این رهگذر شیوه رضایتمندی حداکثری مشتریان را کسب کند.
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به حساسیت برانگیز بودن نحوه توزیع و پخش محصولات تازه دریایی چه راهکاری برای هرچه سالم‌تر و کیفی‌تر ماندن محصول درنظر گرفته شده است، اظهار کرد: دقت نظر بر اینکه محصولات دریایی که فسادپذیری بالایی دارند وباید به شکلی تازه و سالم به دست مشتریان برسند، ما را بر این داشت تا در این زمینه تجربه‌های بدست آمده را درقالب یک استراتژی مبتنی بر روش‌های کارآمد و استاندارد برای خود تعریف کنیم و براین مبنا پلن تجاری خود را یافتیم و خوشبختانه در این بخش موفقیت‌های زیادی کسب کردیم، به گونه‌ای که دوایر متولی حوزه شیلات در وزارت جهاد و کشاورزی، برخی برندها را به طور رسمی تایید و همچنین مورد حمایت ویژه قرار دادند.
وی نحوه پشتیبانی بعد از ارایه محصول به مشتری را  یکی دیگر از سرفصل‌های مبحث اعتماد سازی برشمرد وگفت:چنانچه مصرف کننده از نحوه خدمات دهی چنین بنگاه‌هایی رضایت لازم را بدست بیاورد، تمایل خرید بیشتری پیدا خواهد کرد وبخش خصوصی صنعت شیلات  توفیق افزونتری کسب خواهد کرد.
حذف دلالان زنجیره تولید تا مصرف
سعید وفایی یکی دیگر از فعالین صنعت شیلات ماهی اظهار کرد: شیوه‌های نوین علم تغذیه در جهان ایجاب می‌کند در کشور ما  تغییرات لازم در این زمینه به عمل بیاید و به همین دلیل مرحله تحقیقات بازار مصرف آبزیان در ایران باید بر پایه آخرین متد‌های موجود و منطبق بر نحوه تغذیه در کشور ما مد نظر قرار گیرد تا مردم نه تنها به غذای سالم و تازه اشتیاق بیشتری پیدا کنند بلکه قادر باشند سرانه مصرف خود از این نعمات خدادادی را نیز افزایش دهند و سلامت خود را تضمین کنند.
وی افزود: مهم‌ترین ویژگی‌های این شیوه از پخش و توزیع مواد پروتیٔینی دریایی در این نکته نهفته است که کار صید و فرآوری وآماده سازی و پخش در کنار نحوه صحیح و دلپذیر طبخ این نوع از غذا‌ها  توسط یک تیم حرفه‌ای در تمام بخش‌ها به سامان می‌رسد و از آنجا که این اعتقاد وجود دارد.
این کارشناس حوزه بازاریابی در عین حال تاکید کرد: تاکنون مصرف کنندگان باید به اجبار به آنچه به آنها تحویل داده می‌شد تن در می‌دادند که به طور طبیعی نمی‌توانست رضایت آنها را به طور کامل جلب کند، اما با این روش، طیف دوگانه مشتریان تجاری وخانگی از قدرت انتخاب بسیار بالاتر و پشتیبانی کامل برای خرید محصول برخوردار خواهند شد.
وفایی افزود: در این شیوه از توزیع و تحویل محصول، مصرف کننده یک کالای پاک شده، تازه وسالم را تحویل می‌گیرد که به مانند محصولات مشابه دور ریز ندارد.
این مشاور حوزه کسب و کار در پایان تاکید کرد: همه فعالان کسب و کار‌های نوین باید به این موضوع توجه کنند که اصل اساسی توفیق در تجارت‌هایی از این دست منوط به اعتماد سازی بالا در نزد مشتریان است و ما معتقدیم یکی دیگر از ابزار‌های جلب اعتماد ارتباط آفلاین است تا از این طریق مشتری با خیال آسوده با عرضه کننده ارتباط آزاد و بی واسطه داشته باشد.

(چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸) ۱۵:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها