سه شنبه / ۲۱ آبان ۱۳۹۸ / ۱۸:۰۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۹۶۷۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

صید فانوس ماهی در خلیج فارس نداریم

سرپرست صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران گفت: با وجود اذعان برخی مسئولان و نمایندگان به صراحت باید گفت که هیچ فعالیت صید فانوس ماهی در خلیج فارس صورت نمی‌پذیرد.

پرویز محبی اظهار داشت: اصولاً ذخیره فانوس‌ماهی فقط در دریای عمان و در اعماق بیش از ۲۰۰ متر صورت می‌گیرد که فقط توسط تور ترال میان آبی و صرفاً با کشتی صیادی با مشخصه و قابلیت صید در عمق امکان‌پذیر است.
وی افزود: ایران در ذخیره فانوس‌ماهی در دریای عمان با کشور عمان مشترک است و این آبزی طول عمر کوتاه دارد.
سرپرست صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران با بیان این که حاصل فعالیت هفت ماهه سال جاری شناورهای فانوس ماهی بالغ بر ۱۹ هزار تن صید بوده، گفت: از این میزان معادل ۸۳ درصد صید خالص فانوس ماهی صورت گرفته و در حال حاضر معادل ۵۴ فروند از ۹۴ فروند کشتی به صورت موردی بالغ بر ۹۰ درصد هم صید هدف انجام دادند.
وی ادامه داد: در سال گذشته در مجموع فعالیت‌ها صید معادل ۲۱ هزار و ۳۰۰ تن فانوس ماهی حاصل شد که در این راستا، هدف‌گذاری برنامه به صورت کامل محقق شده و معادل ۷۰ درصد مجموع صیدها مربوط به صید هدف بوده است.
محبی با بیان این‌که در سال جاری هدف‌گذاری صید فانوس ماهی ۴۰ هزار تن است، افزود: در حال حاضر ناوگان‌های فانوس ماهی معادل ۹۳ فروند شناور بوده که در حال حاضر فقط ۵۴ فروند از این میزان در صید سال جاری شرکت دارند.
این مقام مسئول با بیان این که اصولاً به دلیل صیدگاه فانوس ماهی هیچ گونه تداخلی بین این فعالیت و فعالیت‌های صید خرد وجود ندارد، خاطرنشان کرد: ضرورت تداوم و گسترش موقعیت جغرافیایی فعالیت صید فانوس ماهی با توجه به برنامه‌های توسعه آبزی‌پروری و نیازمندی کشور به پودر ماهی حیاتی و ضروری است.
وی افزود: به طور قطع و یقین به دلیل حساسیت‌های به وجود آمده در صید فانوس ماهیان ضابطه‌مندی و نظارت بر این فعالیت در کل فعالیت‌های صید و صیادی مثال زدنی است و زمان زیادی از مجموعه ستاد سازمان شیلات صرف این موضوع شده است.
محبی درباره نظارت بر صید فانوس ماهیان اظهار کرد: بر تمام فعالیت تخلیه شناورها به صورت ۱۰۰ درصدی رصد و نظارت می‌گردد و اصولاً فعالیت صید فانوس ماهی به صورت تمام وقت شمارش می‌شود. همچنین نصب دستگاه وی‌ام‌اس و الزام کلیه شناورها به این موضوع و تدوین آیین‌نامه استقرار ناظرین مقیم بر روی شناورها از جمله اقدامات در این زمینه است.
وی با بیان این که نرخ خرید فانوس ماهی به بالای ۳۲۰۰ تومان افزایش یافته است، گفت: در بحث بومی‌سازی صید فانوس ماهیان می‌توان اذعان کرد که در حال حاضر اکثر کارکنان شناورها ایرانی هستند و تعداد نیروهای کار خارجی از ۵۰۰ نفر در سال گذشته به ۵۰ نفر در سال جاری کاهش یافته است.
سرپرست صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات تاکید کرد: با توجه به نیاز سالانه کشور به حدود ۹۰ هزار تن پودر ماهی فعالیت این ناوگان منجر به کاهش وابستگی به واردات پودر ماهی، جلوگیری از خروج ارز، افزایش اشتغال به خصوص در مناطق محروم و سواحلی، فعال‌سازی صنایع پیشین و پسین این فعالیت، کمک به توسعه آبزی پروری و کاهش قیمت تمام شده این محصول می‌شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: از برنامه‌های مهمی که باید به آن پرداخته شود، ایجاد ارزش افزوده برای صید فانوس ماهی است که در حال حاضر این موضوع در دستور کار سازمان شیلات قرار گرفته است.

(سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸) ۱۸:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها