دوشنبه / ۲۰ آبان ۱۳۹۸ / ۱۸:۰۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۹۶۳۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
فارس
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

شکایت واردکنندگان «ذرت‌ آلوده» از سازمان استاندارد/ ذرت‌ها در اختیار اموال تملیکی است

معاون سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه ذرت‌های آلوده در اختیار سازمان اموال تملیکی است، گفت: با وجود شکایت بخش خصوصی به دیوان عدالت اداری، در بحث ذرت‌های آلوده کوتاه نیامدیم و ذره‌ای از این ذرت‌ها وارد کشور نشده است.

مسلم بیات در مورد وضعیت محموله‌های ذرت آلوده اظهار داشت: یک محموله 20 هزار تنی ذرت در سال 92 از هندوستان وارد کشور شد که ما آن را آزمایش کردیم و همان زمان به گمرک اعلام کردیم که با استاندارد ملی مطابقت ندارد.
وی با بیان اینکه تمام محموله‌های وارداتی به عنوان خوراک دام به کشور وارد شده‌اند، افزود: ما تمام این محموله‌ها را بر اساس خوراک انسانی مورد ارزیابی قرار دادیم و حساسیت بیشتری را اعمال کردیم.
بیات ادامه داد: در سال 95 نیز یک شرکت 72 هزار تن ذرت به کشور وارد کرد که آن محموله نیز به صورت کلی از طرف سازمان استاندارد مردود اعلام شد و این موضوع را به گمرک اطلاع دادیم تا کالا مرجوع شود. به این ترتیب وزن محموله‌های ذرت غیراستاندارد تا آن زمان به 92 هزار تن رسید.
وی ادامه داد: بعد از این اتفاق نیز محموله‌هایی به کشور وارد شدند که گواهی آزمون قبولی داشتند ولی ما به عنوان سازمان استاندارد نگرانی‌هایی در مورد مواد غذایی فله داریم.
* نمونه‌گیری از ذرت چطور انجام می‌شود
معاون سازمان ملی استاندارد توضیح داد: برخی تصور می‌کنند محموله‌های ذرت وارداتی به شکل میوه ذرت (بلال) است در حالی که به شکل دانه شده هستند. در نمونه‌برداری‌های انجام شده بخشی از ذرتها مورد قبول قرار گرفت و بخشی نیز در آزمون رد شدند اما وقتی ما می‌خواهیم ذرت به شکل دانه شده را مورد آزمایش قرار دهیم محموله را به بخش‌های 500 تنی تقسیم می‌کنیم که از هر بخش 100 تا 150 نمونه‌برداری به شکل دوار صورت می‌گیرد که حدود 10 تا 15 کیلو می‌شود، آن را آسیاب می‌کنیم و نمونه‌سازی و تست می‌شود.
وی افزود: در این آزمون برخی موارد قبول و برخی نیز رد می‌شوند، آنچه که رد می‌شود در واقع حد فاصل 92 هزار تن تا 146 هزار تن ذرتی است که به عنوان آلوده شناخته می‌شود یعنی این ذرت‌های آلوده به تدریج به کشور وارد شده است.
* واردکنندگان ذرت آلوده شکایت کردند
وی با بیان اینکه بخش خصوصی واردکننده ذرت‌های آلوده به دیوان عدالت اداری شکایت کرده‌اند که سازمان استاندارد جلوی واردات کالای ما را گرفته است، گفت: این در حالی است که ما در این بخش مدعی هستیم که چرا وقتی سازمان استاندارد کالایی را غیراستاندارد اعلام کرده، باز هم آن کالا در گمرک نگه داشته شده است.
بیات تصریح کرد: برخی اعلام کردند که قصد داریم این ذرت‌ها را بابت تولید چسب، الکل و یا سایر موارد استفاده کنیم اما به دلیل اینکه بعد از خروج ذرت‌ها از گمرک امکان ردیابی آنها وجود نداشت، سازمان استاندارد هیچ‌کدام از این توصیه‌ها را نپذیرفت.
* اجازه ندادیم ذرت آلوده وارد کشور شود
وی ادامه داد: به دستور برخی مقامات، آزمون‌های مجددی بر روی این محموله‌ها صورت گرفت و بیش از چندین هزار آزمون روی نمونه‌ها انجام شد ولی حرف ما همان حرف سال 92 و 95 بود و معتقدیم که این کالاها مردود هستند.
معاون سازمان ملی استاندارد تأکید کرد: با شجاعت می‌گویم که با وجود تهدیداتی که شدیم، ذره‌ای در بحث ذرت‌های آلوده کوتاه نیامده‌ایم حالا هم دستور رئیس جمهور این است که این ذرت‌ها مرجوع شوند.
وی افزود: ذره‌ای از ذرت‌های آلوده وارد کشور نشده است و طبق آزمون‌های انجام شده بر روی محصولات توسط وزارت بهداشت نیز مطلقاً ردی از وجود ذرت آلوده نبوده است.
بیات با بیان اینکه ذرت‌های مانده از سال 92 تا حالا کپک زده است، گفت: صادر کردن این ذرت‌ها به کشورهای دیگر نیز از لحاظ اخلاقی درست نیست.
وی افزود: سالانه 6 تا 7 میلیون تن ذرت به کشور وارد می‌شود که توسط سازمان استاندارد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
به گفته بیات، در حال حاضر ذرت‌های آلوده در اختیار سازمان اموال تملیکی است که این سازمان باید محموله‌ها را تعیین تکلیف کند.

(دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸) ۱۸:۰۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها