دوشنبه / ۲۰ آبان ۱۳۹۸ / ۱۷:۵۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۹۶۳۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

کاهش ۳۰۰ تومانی نرخ مرغ در بازار/قیمت مرغ به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسید

حجت از افت ۳۰۰ تومانی نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ گرم ۱۲ هزار و ۵۰۰ تا ۱۳ هزار تومان است.

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی از کاهش قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۷۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار و ۵۰۰ تا ۱۳ هزار تومان است.
وی افزود: با توجه به نبود کشش تقاضا در برابر عرضه، قیمت مرغ زنده نسبت به ۲ روز گذشته ۲۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ ۳۰۰ تومان افت داشته است.
حجت ادامه داد: با توجه به روند عادی تولید و نبود کشش بازار، قیمت مرغ در بازار افت داشته است که تداوم این روند به سبب افزایش هزینه‌های سوخت و جوجه یکروزه نگران کننده است.
این مقام مسئول قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه را ۳ هزار و ۲۰۰ تا ۳ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون قیمت هر قطعه جوجه یکروزه نسبت به هفته گذشته ۲۰۰ تومان رشد داشته که این امر ارتباطی به ازدیاد تقاضا ندارد، بلکه طبق معمول در نیمه دوم سال تولیدکنندگان جوجه یکروزه به کمک واسطه‌ها به طور دائم در حال افزایش قیمت‌ها هستند.
به گفته وی، علی رغم پیگیری‌های مکرر، افزایش قیمت جوجه یکروزه و سوخت در نرخ تمام شده تولید لحاظ نشده است که با ادامه این روند تولیدکنندگان قادر به ادامه تولید نخواهند بود.
حجت با بیان اینکه روند کنونی جوجه ریزی با ماه گذشته تفاوتی ندارد، افزود: البته آمار دقیق جوجه ریزی را پایان هر ماه می‌توان اعلام کرد.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی مرغ بیان کرد: با توجه به پایین بودن قیمت تضمینی مرغ در برابر با بازار، مرغداران تمایلی به تحویل مرغ تولیدی به پشتیبانی امور دام ندارند.
وی ادامه داد: با وجود برابری روند تولید با میزان مصرف و حجم جوجه ریزی نیازی به خرید تضمینی مرغ از سوی پشتیبانی امور دام نیست. مگر آنکه پشتیبانی امور دام برای ذخایر بخواهد اقدام به خرید کند.
حجت درباره آخرین وضعیت بیماری نیوکاسل گفت: شیوع بیماری نیوکاسل در برخی استان‌ها مشکلاتی ایجاد کرده که سازمان دامپزشکی نسبت به واکسیناسیون طیور بومی در مناطق روستایی به منظور کاهش شیوع بیماری در برخی استان‌های اقدام کرده است.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: با گسترش بیماری نیوکاسل و افزایش تلفات، احتمال نوسان قیمت به سبب کمبود عرضه دور از انتظار نیست.
وی متوسط تلفات شیوع بیماری نیوکاسل در کشور را ۱۰ تا ۱۵ درصد اعلام کرد و گفت: در مناطق جنوبی تلفات بالاتر از این رقم و در مناطق شمالی کشور تلفات کمتر از ۵ درصد است.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ وجود ندارد، گفت: براساس آخرین آمار رسمی ۹۵ میلیون قطعه جوجه ریزی در ماه قبل صورت گرفته است، ضمن آنکه با احتساب آمار غیر رسمی مجموع جوجه ریزی به ۱۰۲ میلیون قطعه می‌رسد چرا که واحد‌های غیرمجاز یا واحد‌هایی که بیش از مجاز جوجه ریزی کردند در آمار رسمی محاسبه نمی‌شود.
وی از ثبات قیمت نهاده‌های دامی طی ماه‌های اخیر در بازار خبر داد و افزود: با توجه به آنکه بازار ذرت و کنجاله سویا در ماه‌های اخیر از آرامش نسبی برخوردار است، همین امر موجب شد تا تولید نسبت به گذشته در شرایط مساعدتری قرار گیرد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه افق روشنی پیش روی صادرات مرغ نیست، بیان کرد: با توجه به آنکه اتفاق خاصی در خصوص کاهش تعرفه رخ نداده، از این رو صادرات همچنان به طور غیر رسمی در حال انجام است.
حجت ادامه داد: با توجه به آنکه قرارداد صادرکنندگان با تجار بازار‌های هدف حداقل ۶ ماهه است، از این رو تا پایان سال میلادی باید صادرکنندگان منتظر بمانند تا قرارداد جدید منعقد شود، ضمن آنکه با تعدیل تعرفه ها، قیمت مرغ تولیدی ما با سایر رقبا در بازار‌های هدف رقابتی است.
وی صادرات مرغ به بازار‌های هدف را منظور به هماهنگی وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و وزارت صمت، عدم جلوگیری از صادرات مرغ در زمان افزایش قیمت در بازار داخل و کاهش تعرفه و فراهم کردن زمینه انعقاد قرارداد با تجار اعلام کرد.
به گفته عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی، با توجه به آنکه تنها تامین کننده مرغ کشور‌های همسایه، ترکیه است، از این رو با فراهم شدن شرایط صادرات با ظرفیت تولید فعلی به سهولت امکان ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن مرغ به بازار‌های هدف وجود دارد.
وی درپایان با بیان اینکه جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر کمبود عرضه مرغ در بازار نیست، تصریح کرد: اگر میزان جوجه‌ریزی واحد‌های مرغداری ۹۵ میلیون قطعه به بالا باشد از اینرو این امکان وجود دارد که میزان مصرف را مدیریت کرد چرا با نگهداری هر قطعه مرغ به مدت زمان حداکثر یک هفته بیشتر در فارم‌ها می‌توان تولید گوشت مرغ را تا نیم کیلو افزایش داد که با این وجود کمبودی در عرضه به بازار نداریم.

(دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸) ۱۷:۵۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها