دوشنبه / ۲۰ آبان ۱۳۹۸ / ۱۷:۵۰
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۹۶۳۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس سرویس عمومی

کشاورزی ارگانیک با وجود تاکید اسناد بالادستی متولی در کشور ندارد

عضو هیئت رئیسه انجمن ارگانیک ایران گفت: با وجود اهمیت موضوع تولید محصولات ارگانیک و تاکید آن در اسناد بالادستی متولی و صاحبی برای تولید محصولات ارگانیک در کشور وجود ندارد.

آزاد عمرانی عضو هیئت رئیسه انجمن ارگانیک ایران در اولین همایش ملی حکمرانی و سلامت (تهدیدات نوین بیولوژیک و بیوتروریسم)‌ اظهار کرد: در حکمرانی غذا از منظر اسناد بالادستی ابلاغیه مقام معظم رهبری در بخش سیاست‌های کلی محیط زیست در بند 8 آن اشاره شده است که باید به گسترش تولید محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک توجه شود که منظور از محصولات ارگانیک در گام اول غیرتراریخته بودن آن است و  مردم باید از ماهیت غذایی که مصرف می‌کنند مطلع باشند.
وی افزود: در کشاورزی ارگانیک کشاورزی مراقبتی دنبال می‌شود و بدون استفاده از مواد شیمیایی سعی می‌شود که اصولی را رعایت کنیم که آفات به مزارع هجوم نیاورد و در دنیا 60 میلیون هکتار از اراضی به این صورت کشت می‌شود به طوریکه 10 درصد مزارع فرانسه، 11 درصد از مزارع جمهوری چک، 18 درصد مزارع سوئد و 13.5 درصد از مزارع سطح زیر کشت کشور سوئیس که خود از تولیدکنندگان نهاده‌های تولید تراریخته است محصولات ارگانیک کشت می‌کنند.
عمرانی یاداور شد: کشور آلمان که خود بزرگترین تولیدکننده بذور تراریخته در جهان است اما در مزارع کشاورزی خود نمی‌کارد و در سردر وزارت کشاورزی این کشور نوشته شده که ما برای آلمان آینده‌ای ارگانیک در نظر داریم.
وی اظهار کرد: کشت ارگانیک در ایران در حالیکه تنها 80 هزار هکتار است که این رقم در کشوری مانند آلمان یک میلیون و 200 هزار هکتار است و هیچ محصول تراریخته‌ای در این کشور کشت نمی‌شود.
عضو هیئت رئیسه انجمن ارگانیک ایران با اشاره به جایگاه کشاورزی ارگانیک در ایران گفت: رویکرد ما به لحاظ حکمرانی به جای پیشگیری محور، درمان محور است و نباید اجازه تولید محصولاتی داد که در آینده افراد با مصرف آنها نیاز به درمان داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه ایران در 20 سال گذشته ذرت مصرف نمی‌کرد گفت: در حال حاضر سالانه مقادیر زیادی ذرت به کشور وارد می‌شود که عمده آنها نیز تراریخته هستند و هزینه زیادی نیز برای واردات آنها صرف می‌شود.
عمرانی گفت: با وجود اهمیت موضوع تولید محصولات ارگانیک و تاکید آن در اسناد بالادستی متولی و صاحبی برای تولید محصولات ارگانیک در کشور وجود ندارد.

(دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸) ۱۷:۵۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها