یکشنبه / ۱۹ آبان ۱۳۹۸ / ۱۱:۲۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۹۶۰۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
مهر
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

ظرفیت ۲ میلیارد دلاری صادرات محصولات کشاورزی به اوراسیا

قائم مقام معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران ظرفیت صادرات دو میلیارد دلار محصول کشاورزی را طی سه سال آینده به اوراسیا دارد.

مهدی کاظم‌نژاد صبح امروز در «همایش آشنایی فرصت‌های تجاری بخش کشاورزی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا» در جمع خبرنگاران درباره میزان خرید گندم در سال جاری اظهار داشت: امسال حدود ۸ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شد اما این به معنای تمام تولید ما نیست و میزان تولید قطعاً بالاتر از این عدد است.
وی با اشاره به اینکه کشاورزان بخشی از گندم تولیدی را در انبارهای خود نگه داشته‌اند، اضافه کرد: بخشی از گندم‌ نیز به شکل مستقیم توسط بخش خصوصی خریداری شده است.
قائم مقام معاونت امور بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، واردات گندم توسط دولت برای تأمین امنیت غذایی کشور را اقدام درستی خواند و عنوان کرد: تاکنون گندمی وارد کشور نشده و میزان کمی که در آمار گمرک اعلام شده، به عنوان ورود موقت بوده است.
 وی با اشاره به توافقنامه ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: در این توافقنامه با کشورهای روسیه و قزاقستان در زمینه ورود موقت، ترانزیت و سوآپ گندم، به توافق رسیدیم و این به معنی تهدید برای تولید کشور نیست بلکه ما باید آن را به عنوان یک فرصت تلقی کنیم که برای کشور ما اشتغالزایی و ارزش افزوده به دنبال دارد.
کاظم‌نژاد با بیان اینکه میزان تولید گندم در سال جاری بیش از ۱۰ میلیون تن پیش‌بینی می‌شود، گفت: یکی از دلایلی که تولیدکنندگان گندم را در انبارهای خود نگه داشته‌اند، احتمالاً بحث افزایش قیمت در سال زراعی جدید و فروش گندمشان به این نرخ بوده است.
این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به افزایش ۱۱۶ درصدی واردات برنج اظهار داشت: این مسئله صحت ندارد و میزان واردات دقیقاً مانند سال گذشته است ضمن اینکه در مقطعی نیز ممنوعیت واردات اعمال شده است.
وی با اشاره به اینکه بخشی از واردات برنج به عنوان ذخایر راهبردی است و بخشی دیگر، توسط تجار بخش خصوصی برای تأمین کسری کشور وارد می‌شود، بیان کرد: افزایش چشمگیر واردات به کشور صحت ندارد.
کاظم‌نژاد درباره آزاد شدن صادرات شلتوک از خوزستان گفت: ما به طور کلی موافق آزادسازی صادرات محصولات کشاورزی هستیم اما این مسئله با توجه به تولید و همچنین نیاز کشور بررسی می‌شود و دولت درباره آن تصمیم می‌گیرد.
قائم مقام معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود، امضای موافقتنامه با اوراسیا را یک ظرفیت برای کشور خواند و گفت: پیش‌بینی ما حداقل برای سه سال آینده ظرفیت دو میلیارد دلار صادرات در حوزه کشاورزی به اوراسیا است ضمن اینکه همین الان نیز ظرفیت صادرات ما در این بخش ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار است.
وی همچنین درباره مباحث مطرح شده مبنی بر ورود ذرت‌های آلوده به کشور تصریح کرد: حتی یک کیلوگرم ذرت آلوده وارد کشور نشده است؛ این ذرت‌ها چند سال پیش خریداری شده‌ اما چون استانداردهای لازم را نداشتند، اجازه ترخیص به آنها داده نشده است.
کاظم‌نژاد درباره اینکه آیا پول این ذرت‌ها پرداخت شده است؟ گفت: این ذرت‌ها متعلق به بخش خصوصی است و ربطی به دولت ندارد و اطلاع ندارم که پول آن را پرداخت کرده‌اند یا خیر.

(یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸) ۱۱:۲۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها