شنبه / ۱۸ آبان ۱۳۹۸ / ۱۰:۵۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۹۵۷۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

سمنان ظرفیت تولید کینوا به عنوان جایگزین برنج را دارد

رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان با بیان اینکه تا ۲ سال آینده جهان به سمت مصرف کینوا به جای برنج پیش‌ می‌رود، گفت: استان ظرفیت تولید کینوا و تامین نیاز کشور را دارد.

گیاه کینوا بومی کوه‌های آند در بولیوی، شیلی و پرو است و اینکاها در آمریکای جنوبی به این دانه‌ها به دلیل خواص فوق‌العاده‌ای که دارند لقب «مادر همه‌ دانه‌های خوراکی» داده‌اند. قدمتی پنج  هزار ساله دارد و بسیار سبک‌تر و خوش هضم‌تر از دانه‌هایی چون برنج است و منبع غنی پروتئین، منیزیم، فیبر، فسفر، ویتامین ب ۲، پتاسیم و دیگر مواد معدنی مانند آهن است.کینوا سرشار از مواد پروتئینی است ولی مقدار کالری خیلی کمی دارد.
حسین اعتمادی ابراز داشت: برنج یک محصول آب‌بر است و با توجه به شرایط آبی کشور، کشت گیاه کینوا به عنوان محصول کم‌آب‌بر و دارای پروتئین بالا به عنوان جایگزین کشت برنج اقدامی اجتناب‌‍‌ناپذیر است.
وی ادامه داد: استان سمنان به دلیل شرایط آب و هوایی و اقلیمی، ظرفیت تولید کینوا در وسعت زیاد برای تامین نیاز کشور را دارد.
رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان تصریح کرد: کشت آزمایشی گیاه کینوا در زمین ۲.۵ هکتاری در ایستگاه تحقیقات منابع طبیعی و کشاورزی سمنان انجام شد و نتیجه کشت مطلوب بود.
وی خاطرنشان کرد: نبود کمباین خاص برداشت کینوا، مشکل اصلی در کشت این گیاه‌ ارزشمند است و برداشت دستی نیز دارای هزینه بالایی است و در صورت تامین کمباین خاص برداشت، سمنان می‌تواند نقشی مهم در تولید انبوه این محصول راهبردی داشته باشد.
رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی سمنان بیان کرد: گیاه کینوا به دلیل پروتئین بالا به عنوان خاویار گیاهی شناخته می‌شود.
دانه کینوا که به عنوان «خاویار گیاهی» نیز معروف و شناخته شده است مزایای فراوانی دارد که از آن جمله می توان به مقاومت و بهره وری مناسب در خاک و آب شور، دوره برداشت کوتاه و همچنین نیاز به آب کمتر نسبت به محصولاتی مثل برنج اشاره کرد.
گیاه کینوا شبیه به غلات است و مانند آن پخته و مصرف می‌شود اما غلات نیست بلکه تشابه زیادی با غلات دارد و مانند غلات طبخ می شود. این گیاه عضو خانواده چغندر و اسفناج  است و به خاطر رشد خوب در بدترین و دشوارترین شرایط آب و هوایی مشهور است و برای بیابان زدایی می‌تواند کاشته شود.
هر کیلو دانه کینوا در بازار آزاد بیش از ۶۰۰ هزار ریال عرضه می شود و این دانه شبه غله در ۲ نوبت بهار و تابستان قابلیت کشت دارد.

(شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸) ۱۰:۵۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها