جمعه / ۱۷ آبان ۱۳۹۸ / ۱۰:۲۱
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۹۵۵۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس سرویس عمومی

ضریب امنیت غذایی کشور به ۸۷ درصد رسید

معاون فنی و اجرایی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت : با اقدامات انجام شده در دولت یازدهم، ضریب امنیت غذایی کشور اکنون به ۸۷ درصد رسیده است .

حسن عنایتی در مراسم معرفی مدیر جدید تعاون روستایی مازندران در ساری افزود: دولت تدبیر و امید در چند سال اخیر توانست وضعیت تعرفه ای محصولات کشاورزی را به نفع تولید کنندگان بدرستی اصلاح و از واردات بی رویه و لجام گسیخته محصولات کشاورزی جلوگیری کند.
وی توضیح داد: دولت از یک سو با تعیین قیمت های منصفانه برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی و اعلام بموقع آن سبب ایجاد شور و نشاط و امید در کشاورزان شد و از سوی دیگر با اقدام برای تامین نهاده های مورد نیاز کشاورزان شامل کود، بذر، ادوات مکانیزه،کاهش سود تسهیلات و غیره زمینه افزایش تولید محصولات کشاورزی و تامین امنیت غذایی را از محل تولید داخل فراهم کرده است.
معاون فنی و اجرایی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران هدایت ، حمایت و نظارت را از وظایف این سازمان دانست و گفت: تعاون روستایی در تمامی مراحل تولید تا مصرف در کنار شهروندان است .
عنایتی با اشاره به  فعالیت حدود هفت هزار شبکه ، اتحادیه و تعاونی ها در کشور ،  افزود :چهار میلیون و ۵۰۰ هزار  بهره بردار عضو و سهامدار تعاون روستایی هستند که در سطوح ملی ، استانی و شهرستانی فعالیت دارند.
وی  با بیان این که در ۶ ماهه امسال پنج میلیون و ۲۰۰هزار تن انواع محصولات کشاورزی توسط تعاون روستایی به عنوان مباشرت خرید انجام شده است،بیان داشت: در حال حاضر بیش از سه میلیون تن ظرفیت انبار به صورت مکانیزه در اختیار سازمان تعاون روستایی است.
معاون فنی و اجرایی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران رویکرد این سازمان را جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده محصولات کشاورزی دانست و توضیح داد: همسو با این رویکرد توجه به تهیه بذور اصلاح شده انواع محصولات کشاورزی باید مورد توجه قرار بگیرد.
عنایتی گفت: امسال بیش از ۳۱ درصد بذور اصلاح شده غلات و ۵۰ درصد دانه های روغنی کشور در سطح شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی تکثیر و تدارک شد.
وی  با اعلام این نکته که تا کنون حدود  یکهزار تن بذر هیبرید کلزای ارقام بهاره در کشت و صنعت شهید رجائی خوزستان با کیفیت مطلوب، تولید، فرآوری، بسته بندی شده است گفت: این بذر ها در اقصی نقاط کشور در حال توزیع است.
مازندران نقطه امید کشاورزی کشور
معاون فنی و اجرایی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از مازندران به عنوان نقطه امید کشاورزی کشور نام برد و به اهمیت تولید برنج دراین استان به عنوان محصول استراتژیک اشاره کرد و افزود: تولیدات قابل توجه این استان در انواع آبزیان ، گوشت مرغ ، مرکبات و  گل و گیاه اهمیت امنیت غذایی را دوچندان کرده است.
وی به سهم ۱۱درصدی ارزش افزوده بخش کشاورزی مازندران در سطح ملی اشاره کرد و بیان داشت: به همین دلایل وزارت جهاد کشاورزی از مازندران به عنوان نقطه امید کشاورزی کشور یاد می کند  و باید به این نقطه از شمال کشور توجه ویژه شود.
سالانه۷ میلیون تن در مازندران محصولات زراعی و باغی تولید می شود که ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن آن را محصولات زراعی تشکیل می دهند.

(جمعه ۱۷ آبان ۱۳۹۸) ۱۰:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها