چهارشنبه / ۱۵ آبان ۱۳۹۸ / ۰۰:۳۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۹۵۲۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

تولید خرما ۲۰ درصد افزایش یافت/قیمت هر کیلو خرما مضافتی ۱۸ هزار تومان

رشید فرخی از افزایش ۲۰ درصدی تولید خرما خبر داد و گفت: تولید خرما به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسید.

محسن رشید فرخی دبیر انجمن خرما از افزایش ۲۰ درصدی تولید خرما خبر داد و گفت: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی، تولید خرما به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسید.
وی با اشاره به اینکه امسال تولید خرما از لحاظ کمی و کیفی رشد چشمگیری داشته است، افزود: اگر دولت مداخله‌ای در بازار نداشته باشد، تعادل قیمت در بازار استمرار خواهد یافت.
رشید فرخی درباره آخرین وضعیت صادرات خرما بیان کرد: با توجه به رشد مناسب تولید انتظار می‌رود که حداقل ۳۰ درصد خرمای تولیدی به بازار‌های هدف صادر شود، اما در صورت دخالت دولت همانند سال گذشته لطمه جدی به تولید و صادرات وارد می‌شود.
دبیر انجمن خرما ادامه داد: سال گذشته قیمت خرما به سبب نوسان نرخ ارز، رشد صادرات و ورود صادرکنندگان غیرحرفه‌ای با نوساناتی در بازار روبرو بود، اما امسال به سبب ساماندهی بازار صادراتی و واقعی شدن نرخ ارز، قیمت خرما در بازار متعادل شده است.
وی با انتقاد از قیمت بالای خرما در خرده فروشی‌ها بیان کرد: اگرچه قیمت خرما متاثر از هزینه‌های بخش کشاورزی است، اما براساس رصد از بازار، فروش هر بسته ۶۰۰ گرمی خرما با نرخ ۴۰ هزار تومان غیر منطقی است.
رشید فرخی قیمت کنونی هر کیلو خرمای مضافتی در مبدا را ۱۸ هزار تومان اعلام کرد و گفت: براین اساس قیمت هر بسته ۶۰۰ گرمی در استان‌های تولید ۱۴ هزار تومان است که با احتساب سود منطقی باید به مصرف کننده عرضه شود و در صورت فروش با نرخ‌های غیر منطقی، دستگاه‌های نظارتی باید وارد میدان شوند.
دبیر انجمن خرما در پایان با بیان اینکه خرمای پیارم جزو کالا‌های خشکبار صادراتی محسوب می‌شود، تصریح کرد: هم اکنون هر کیلو خرمای پیارم با نرخ ۵۵ هزار تومان در مبدا عرضه می‌شود و فروش با نرخ بالای ۱۰۰ هزار تومان در مغازه‌ها غیر منطقی است که ستاد تنظیم بازار به عنوان متولی امر باید با متخلفان برخورد کند.

(چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۸) ۰۰:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها