چهارشنبه / ۱۵ آبان ۱۳۹۸ / ۰۰:۲۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۹۵۲۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

آماری از صادرات میوه و تره بار نداریم/صادرات مویرگی محصولات کشاورزی

نورانی گفت: گمرک و سایر نهادهای مربوط آمار و ارقامی در خصوص صادرات محصولات میوه و تره بار امسال اعلام نکرده اند.

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی درباره آخرین وضعیت صادرات محصولات کشاورزی اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون، گمرک و سایر نهادهای مربوط آمار و ارقامی در خصوص صادرات محصولات میوه و تره بار اعلام نکرده اند.
وی افزود: علی رغم بهبود شرایط تولید محصولات کشاورزی نسبت به مدت مشابه سال قبل، اما برآوردها حاکی از آن است که صادرات به سبب مشکلات زیر ساخت، محدودیت هایی دارد.
نورانی ادامه داد: آمارها نشان می دهد که صادرات سبزی و صیفی نسبت به سال گذشته افزایش داشته، اما در خصوص میوه در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم در ماه های باقی مانده سال به اهداف توسعه صادرات دست یابیم.
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، برنامه ریزی مدون برای توسعه صادرات را امری ضروری دانست و گفت: این در حالی است که نبود کانتینرهای یخچالی، گرانی حمل و نقل، اتخاذ تصمیمات خلق الساعه مبنی بر ممنوعیت های یکباره صادرات و بی اعتمادی تجار خارجی زمینه را برای حضور سایر رقبا در بازار های هدف فراهم کرده است که این امر به صلاح کشور نیست.
وی ادامه داد: اگرچه در شرایط فعلی تحریم، صادرات محصولات کشاورزی کماکان به صورت مویرگی در حال انجام است، اما هزینه های صادرات اعم از کاغذ، بسته بندی و حمل و نقل و... نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۵ برابر رشد داشته است که نوسان نرخ ارز بر موضوع افزایش هزینه ها بی تاثیر نیست.
نورانی با اشاره به اینکه صادرات و واردات جاده دو طرفه است، افزود: این در حالی است که پروتکل های ما یک طرفه است، به طوریکه صادرات با تعرفه بالا و واردات با تعرفه پایین انجام‌می شود ،  این مسائل منجر به کندی صادرات می شود، از این رو امیدواریم با رفع این مسائل شاهد جهش صادرات باشیم.
وی با بیان اینکه صادرات کنونی محصولات کشاورزی لاک پشتی است، اظهار کرد: اگر عزم ملی برای صادرات وجود داشته باشد دیگر نیازی به درآمدهای نفتی نداریم، اما امروز به سبب ورود دلارهای نفتی در اقتصاد دچار تنزل شدیم.
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در پایان تصریح کرد: با توجه به افزایش چند برابری تولید محصولات کشاورزی نسبت به سال قبل در سال رونق تولید تمامی تلاش مسئولان باید در جهت توسعه صادرات و دور زدن تحریم ها باشد.

(چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۸) ۰۰:۲۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها