دوشنبه / ۱۳ آبان ۱۳۹۸ / ۱۹:۳۳
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۹۴۹۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس سرویس عمومی

ایران و اوراسیا در اندیشه تجارت دو میلیارد دلاری

قائم مقام معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: براساس موافقت نامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در یک برنامه سه ساله حجم مبادلات تجاری به ۲ میلیارد دلار خواهد رسید.

«مهدی کاظم نژاد» روز دوشنبه در نشست خبری درباره موافقت نامه اوراسیا افزود: ایران با حضور در بازار کشورهای اوراسیا سالانه بین  ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار مبادلات تجاری خواهد داشت که پیش بینی می شود با این موافقت نامه به ۲ میلیارد دلار برسد که این مهم عزم صادرکنندگان را می طلبد.
وی با اشاره به اینکه موافقت نامه اقتصادی اوراسیا مفصل ترین موافقت نامه تاریخ موافقت نامه های ایران در بخش کشاورزی بوده، افزود: این موافقت نامه فرصت هایی را برای حوزه صادراتی ایران ایجاد خواهد کرد که انتظار می رود صادر کنندگان بتوانند از این فرصت ها و ظرفیت ها بهره مند شوند.
به گفته این مقام مسئول، موافقت نامه ایران  با کشورهای حوزه اوراسیا شامل روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس در بخش های مختلف از جمله حوزه کشاورزی از پنجم آبان ماه جاری کلید خورد و اکنون توسط سازمان توسعه تجارت درحال عملیاتی شدن است.
وی تصریح کرد: براساس این موافقتنامه در حوزه صادرات و واردات برای کالاهای کشاورزی که ظرفیت صادراتی و در حوزه واردات برای کالاهایی که نیاز به واردات آنها از جمله ذرت و جو  وجود دارد، امتیاز تعرفه ترجیحی دریافت شد.
کاظم نژاد گفت: موافقت نامه ایران و اوراسیا تحت عنوان موافقت موقت ترکیبات تجاری ترجیحی، کشور ما را وارد مذاکرات آزاد تجاری (اف تی ای) می کند، این بدان معناست که تجارت این کالاها در همه مرزهای نام برده تعرفه صفر و یا طبق مقررات گذشته انجام می شود.
وی با بیان اینکه در این موافقت نامه تمامی مقررات به لحاظ بهداشتی و فنی دیده شده و افزود: مذاکرات این حوزه بهترین تجربه برای حضور در سازمان تجارت جهانی است، زیرا کشورهای حوزه اوراسیا در این سازمان عضویت دارند.
کاظم نژاد، جمعیت پنج کشور حوزه اوراسیا را ۱۸۰ میلیون نفر ذکر کرد و گفت: این بازار بالقوه ای برای ایران است که از تمامی این ظرفیت های برای صادرات کالاهای تولیدی  و واردات کالاهای مورد نیاز خود با تعرفه های ترجیحی اقدام کند.
وی افزود: اکنون کشور به دلیل محدودیت منابع آبی و آب بر بودن برخی کالاها، از جمله ذرت، راهبرد تولید در سطح وسیع نداریم، در عین حال سالانه نزدیک به هشت میلیون تن ذرت وارد می شود، بنابراین راهبرد ایران تامین واردات است و تجار می توانند از این تعرفه ترجیحی برای تامین نهاده های مورد نیاز کشور بهره مند شوند.
دریافت تعرفه ترجیحی ۴۵ کالای کشاورزی 
 قائم مقام معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی  وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بین ۴۰ تا ۴۵ کالای کشاورزی براساس موافقت نامه با کشورهای اوراسیا تعرفه ترجیحی دریافت کرده اند، افزود: این تعرفه برای میوه، سبزی و صیفی، ماهی قزل آلا ، میگو ، خشکبار، پسته و کشمش و در صنایع غذایی آب سیب و آب مرکبات تعرفه ترجیحی گرفتند.
به گفته وی، اکنون تعرفه در حوزه سبزیجات و میگو ۱۰۰ درصد تخفیف تعرفه ای دریافت کرده یعنی چنانچه دارای تعرفه پنج درصد بودند، اکنون به صفر رسیده بود.
دریافت یک درصد سهم تعرفه فراگیر تجاری
کاظم نژاد تصریح کرد: براساس مذاکرات به عمل آمده یکی از بحث ها برای تعرفه گذاری اصلاح  (جی پی اس ) یعنی تعرفه فراگیر تجاری بود که در واقع ترجیح شان را به کشورهای دارای درآمدهای پایین می دهند که به دلیل سطح درآمد ملی سرانه این موضوع شامل ایران نمی شد، اما  در مذاکرات برای اختصاص  یک درصد از این سهم  توافق شد.
وی اضافه کرد: شکل گیری موافقت نامه آزاد تجاری بعد از این موافقت نامه به شکل سهل الوصول و با سرعت بیشتر شروع خواهد شد و انگیزه بیشتری برای سیاستگذاران و تجار است.
موافقت نامه اوراسیا برگ برنده ایران در مقابل تحریم ها
کاظم نژاد درباره تاثیر تحریم ها بر موافقت نامه تجاری ایران و کشورهای حوزه اوراسیا گفت: تحریم در هر شرایط می تواند موضوع های مختلف را تحت تاثیر قرار دهد، اما موافقت نامه اوراسیا در شرایط تحریم یعنی برگ برنده بسیار خوبی است و تحریم تاثیری براین موافقت نامه ندارد.
وی اضافه کرد: انتقال پول به کشورهای حوزه اوراسیا به راحتی انجام خواهد شد و در این موافقت نامه برای افزایش  سهم تجارت ایران نسبت به گذشته تلاش لازم به عمل آمد.
به گزارش ایرنا، مذاکرات موافقت نامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران  و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا (فدراسیون روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس) در دی ماه ۱۳۹۴ شروع و در مجموع هفت دوره مذاکره برای کسب و توافق انجام شد.
مجموع صادرات کشورهای اوراسیا به جهان در بخش کشاورزی در سال ۲۰۱۸ به میزان بیش از  ۳۲ میلیون و ۷۹۳ هزارتن (۳۲۷۹۳.۰۵ هزار تن) به ارزش افزون بر ۳۳ میلیارد و ۹۳۴.۴ میلیون دلار (۳۳۹۳۴.۴۶ میلیون دلار) و مجموع واردات کشورهای اوراسیا از جهان در بخش کشاورزی در سال
۲۰۱۸ به میزان بیش از ۳۴ میلیون و ۱۳۸ هزارتن (۳۴۱۳۸.۱۳  هزارتن) به ارزش ۳۸ میلیارد و ۹۴۹.۹ میلیون دلار ( ۳۸۹۴۹.۹۵ میلیون دلار) بود.
ارزش صادرات محصولات منتخب کشاورزی ایران  در بخش کشاورزی به فدراسیون روسیه حدود ۲۱۷ میلیون دلار که عمده صادرات ایران به این کشور عبارتند از سیب درختی، انواع سبزی و صیفی، انگور،  پرتقال، کشمش، خرما و کیوی است.
 ارزش کل صادرات ایران در بخش کشاورزی به بلاروس  بیش از یک میلیون دلار (۱.۳۵ میلیون دلار)  که بیشترین صادرات ایران به این کشور عبارتند از انواع سبزی و صیفی ، کشمش، خرما و کیوی است .
 ارزش کل صادرات ایران در بخش کشاورزی به قزاقستان افزون بر ۶۵.۹ میلیون دلار (۶۵.۹۴ میلیون دلار ) ثبت شده که عمده صادرات ایران به این کشور شامل سیب درختی، انواع سبزی و صیفی ، کشمش، خرما ، کیوی و پسته می شود.
ارزش کل صادرات ایران در بخش کشاورزی به ارمنستان حدود ۲۰ میلیون دلار ( ۲۰.۰۵ میلیون دلار ) بوده که بیشتر صادرات ایران به این کشور سیب درختی، انواع سبزی و صیفی، انگور، پرتقال، کشمش، خرما ،کیوی و پسته است.
ارزش کل صادرات ایران در بخش کشاورزی به قرقیزستان حدود ۱۱ میلیون دلار  ( ۱۱.۰۲ میلیون دلار) می شود که صادرات ایران به این کشور از سیب درختی شروع و پرتقال، کشمش، خرما، کیوی و پسته را دربرمی گیرد.
طبق موافقت مبادلات تجار ی کشورهای اوراسیا با ایران تعهدات حوزه اوراسیا در برخی محصولات منتخب کشاورزی برای ایران در زمینه نرخ های تعرفه به طور عمده کاهشی بوده و در محصولات پسته، خرما، مرکبات، کشمش، برخی سبزی و صیفی درصد کاهش تعرفه ۱۰۰ درصد است.
مجموع تعهدات اوراسیا ۱۲۶ قلم کالا است  که ۱۱۳ رقم از تعهدات کاهشی و ۱۳ رقم  به شکل ثابت است.
براساس این موافقت نامه تعهدات ایران در برخی محصولات منتخب کشاورزی برای حوزه اوراسیا در زمینه نرخ های تعرفه کاهشی بوده و در محصول روغن خام سویا و آفتابگردان و کلزا شامل کاهش تعرفه  ۵۰ درصدی، در حبوبات درصد کاهش تعرفه صفر و به صورت ثابت است.

(دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸) ۱۹:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها