یکشنبه / ۱۲ آبان ۱۳۹۸ / ۱۲:۱۷
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۹۴۶۴
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس سرویس عمومی

صدور مجوز برای ۱۳ هزار واحد صنایع غذایی

زرگران گفت: بیش از ۱۳ هزار و ۹۰۰ واحد صنایع غذایی از سازمان غذا و داروی ایران مجوز دریافت کرده اند و بیشترین نظارت بر آن‌ها وجود دارد.

کاوه زرگران رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مشارکت بالای صنایع غذایی ایران در برنامه کاهش مصرف نمک، شکر و چربی در محصولات صنایع غذایی، کاهش مصرف آن‌ها توسط مردم را مستلزم تمرکز بر فرهنگ‌سازی و آشنایی اقشار مختلف با مخاطرات مصرف بالای مواد غذایی پر نمک، چرب و با قند بالا دانست.
 
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران، با اشاره به گزارش سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد از گسترش گرسنگی در جهان، بیان کرد: فائو روند گرسنگی در جهان را صعودی اعلام کرده؛ به طوری که تعداد افراد گرسنه جهان از ۸۱۱ میلیون نفر در سال ۲۰۱۷ به ۸۲۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸ میلادی افزایش یافته است که این امر، نشان دهنده لزوم بازنگری در رویکرد مبارزه با فقر غذایی و گرسنگی در جهان است.
 
زرگران با اشاره به اینکه آمار رو به افزایش گرسنگی اغلب در کشور‌های با درآمد متوسط و کشور‌هایی که رشد اقتصادی در آن‌ها متوقف شده است گزارش شده، تشریح کرد: نابرابری درآمدی در اغلب کشور‌هایی که با مشکل گسترش فقر و گرسنگی دست به گریبان هستند، در حال افزایش است؛ به طوریکه مواجه با شرایط رکود اقتصادی را برای فقرا سخت‌تر از گذشته کرده است.
 
او در ادامه با اشاره به آمار ۶۷۰ میلیون نفری سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد از تعداد افراد بالغ چاق در جهان تصریح کرد: ترکیبی از رژیم‌های غذایی ناسالم و بی تحرکی نرخ ابتلا به چاقی در جهان را نه تنها در کشور‌های توسعه یافته، بلکه در کشور‌های کم درآمد نیز افزایش داده است؛ به طوری که چاقی و گرسنگی توامان در این کشور‌ها به چشم می‌خورد.
 
دبیر کل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران با بیان اینکه شهرنشینی تاثیرات قابل توجهی بر عادات غذایی مردم جهان داشته است، تصریح کرد: مردم امروز زمان کمتری را برای آماده کردن غذا در خانه صرف می‌کنند و از رژیم‌های غذایی عمدتا فیبردار و گیاهی به سمت رژیم‌های سرشار از شکر، چربی، نمک، گوشت و سایر محصولات حیوانی روی آورده اند.
 
او  رژیم‌های غذایی ناسالم را مهمترین عامل ریسک ابتلا به بیماری‌های غیرواگیردار، چون بیماری‌های قلبی و عروقی اعلام کرد و گفت: در کشور‌های مختلف برنامه‌های متعددی برای کنترل عوامل ریسک ابتلا به بیماری‌های غیرواگیردار به اجرا گذاشته شده است و در کشور ما نیز به پیروی از سازمان جهانی بهداشت برنامه کاهش میزان نمک، چربی و شکر در فرآورده‌های غذایی اجرا شده است.
 
زرگران با تاکید بر مشارکت بالای صنایع غذایی ایران با برنامه کاهش میزان نمک، شکر و چربی در فرآورده‌های غذایی، کاهش اسید چرب ترانس مارگارین سفره از ۱۰ به ۲ درصد، کاهش میزان نمک در رب گوجه فرنگی از ۲ به ۱.۵ درصد و کاهش ۱۰ درصدی قند نوشابه‌های گازدار را از نمونه‌های اجرای این برنامه در صنایع غذایی ایران برشمرد.
 
او همچنین با بیان اینکه صنایع غذایی ایران در ارتباط با استفاده از برچسب نشانگر‌های رنگی تغذیه‌ای در محصولات تولیدی بیشترین همراهی را با سیاستگذاران بخش سلامت کشور داشته است، استفاده از ریزمغذی ها، چون ویتامین‌های آ و دی، روی، آهن و اسید فولینک در محصولات صنایع غذایی را از اقدامات صنایع غذایی ایران در راستای ارتقای سطح سلامت جامعه اعلام کرد.
 
دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران با بیان اینکه صنعت غذای ایران علاوه بر اجرای دستورالعمل ها، فراتر از آیین نامه‌های نظارتی عمل کرده است، اظهار کرد: تولیدات صنعت غذای ایران امروز مایه افتخار هستند و به کشور‌های مختلف جهان صادر می‌شوند.
 
زرگران کاهش مصرف قند، نمک و چربی در کشور را نیازمند تمرکز بر فرهنگ سازی و آشنایی مردم با مخاطرات مصرف بالای آن‌ها دانست و تاکید کرد: با وجود اجرای سیاست کاهش میزان نمک، شکر و چربی در محصولات صنایع غذایی ایران همچنان شاهد مصرف بالای این محصولات در سفره‌های ایرانی هستیم، در حالی که در کشور‌هایی که در اجرای طرح کاهش مصرف نمک، چربی و شکر موفق عمل کرده اند این طرح به صورت بلندمدت اجرا میشود و از دوران مدرسه به نحوی آموزش داده میشود که نیازی به نمکدان در سفره نیست.
 
او در ادامه با اشاره به اینکه بیش از ۱۳۹۰۰ واحد صنایع غذایی از سازمان غذا و داروی ایران مجوز دریافت کرده اند و بیشترین نظارت بر آن‌ها وجود دارد، عملکرد این واحد‌ها را باعث افتخار و سربلندی توصیف و تاکید کرد: مخاطرات غذایی کشور ما متفاوت از کشور‌های پیشرفت است، با وجود افزایش چشمگیر تولید محصولات کشاورزی در کشور باید تمرکز بیشتری بر ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی صورت گیرد، چراکه عمده پایش‌ها بر محصولات تولیدی صنعت غذا متمرکز شده است در حالی که تولید غذا از مزرعه تا سفره مراحل متعددی را طی می‌کند.
 
زرگران تاکید کرد: نمی‌توانیم محصولات صنایع غذایی ایران را مشمول مالیات کنیم در حالی که بر محصولات غذایی تولید شده در اصناف و تولیدات زیرپله‌ای نظارتی صورت نمی‌گیرد که در نهایت سبب سوق پیدا کردن مصرف کنندگان به سمت محصولات این واحد‌ها خواهد شد.
 
دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران با اشاره بر اینکه صنایع غذایی ایران امروز با مشکلات بسیاری دست به گریبان است بر لزوم گسترش نظارت بر تمامی حلقه‌های زنجیره غذا تاکید کرد.
 
او با اشاره به اینکه بیش از ۳۰۰ واحد صنایع غذایی ایران طرح نشانگر‌های رنگی تغذیه‌ای را به صورت داوطلبانه اجرا کردند، اظهار کرد: صنایع غذایی ایران از آیین نامه‌هایی که باعث ارتقای سلامت جامعه شوند استقبال می‌کند، اعتقاد داریم محصولات غذایی را ابتدا خانواده خود ما مصرف می‌کند پس باید بیشترین نظارت‌ها روی آن صورت گیرد.
(یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸) ۱۲:۱۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها