شنبه / ۱۱ آبان ۱۳۹۸ / ۱۵:۳۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۹۴۴۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

انار تفت را از دست ندهید

نیمه اول آبانماه اگر از کوچه باغهای با صفای شهر تفت گذر کنی ندای گوش‌نواز و مقدس "الله الله" از باغهای انار شهر به گوش می‌رسد.

و این یعنی اینکه فصل برداشت انار در این شهر زیبا و کوچک آغاز شده؛ یکی بر بالای درخت انار می‌چیند و دیگری در پایین درخت انارها را گرفته و آن را آرام روی زمین می گذارد تا مبادا محصول آسیب ببیند؛ آنکه در بالای درخت است وقتی انار را از شاخه جدا کرد می‌گوید "الله" و این در حقیقت، اعلام آمادگی به فرد پایین درخت است تا اناری را که روانه پایین می‌کند با دستان خود بگیرد  .
تفت، قطب تولید انار استان یزد و حتی کشور است و به همین دلیل است که میوه انار با نام تفت، پیوندی دیرینه دارد.
برداشت انار در تفت از اوایل آبان ماه شروع و حدود ۲۰ روز ادامه دارد؛ مهمترین ویژگی انار این منطقه که قابلیت نگهداری بیش از پنج ماه در انبارهای معمولی را دارد به همین خاطر است که اگر شما در ایام نوروز هم به تفت بیایید؛ می‌توانید از این محصول بی‌نظیر میل کنید.
یکهزار و ۲۵۰ هکتار سطح زیرکشت انار در شهرستان تفت است و متوسط برداشت انار از باغات آن بین ۱۰ تا ۱۵ تن در هکتار است؛ معمولاً نصف انار تفت در بازار عرضه و نیم دیگر در انبارها ذخیره‎‎سازی می‎‎شود.
عمده گونه‌های انار شهرستان تفت را انار گِل تفت، شیرین شهوار، ملس یزدی و ملس پوست قرمز می توان نام برد که انار گِل، رقم غالب است.
انار گِل تفت، ترش مزه است ولی طعم و خاصیت منحصر به‌ فردی دارد و به همین دلیل طرفداران بسیاری داشته و دارد این نوع انار، به علت داشتن پوست ضخیم خاصیت ماندگاری حتی تا عید نوروز را دارد که به مرور ترشی مزه آن نیز کاسته و خوشمزه‌تر می‌شود.
انار گِل تفت به دلیل ترش و غیرقابل خوردن در هنگام برداشت، معمولاً برای تغییر مزه و قابل استفاده شدن برای مدتی در انبار نگهداری و غالباً برای شب یلدا و عید نوروز به بازار عرضه می‎‎شود.
قیمت انار تفت بستگی به نوع آن و همچنین زمان عرضه، متفاوت است.
برگزاری جشنواره انار
امسال قرار است جشنواره انار هم در این شهر برگزار شود؛ این جشنواره در سه نقطه و با همکاری چندین مرکز بوم‌گردی در روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۶ و ۱۷ آبان ماه برپا می شود.
جشنواره انار در "باغ صدری" تفت از ساعت ۱۸ چهارشنبه شب، ۱۵ آبان ماه افتتاح می شود و در ادامه هم جشنواره‌های انار روستای مبارکه و جشنواره انارچینی کوچه باغ‌های احمدآباد تفت صبح روز پنجشنبه، ۱۶ آبان ماه افتتاح می شود.
در باغ صدری، نمایشگاه هایی به صورت غرفه به عرضه محصولات انار می‌پردازند و شب هم برنامه های جشن در همین زمینه برپا می شود.
در روستای مبارکه هم مراسم عرضه انار و محصولات آن برگزار و آیین زنده موسیقی و دف‍‌زنی هم برپا می گردد؛ در مراسم کوچه باغ‌های تفت هم آیین انارچینی، امکان چیدن انار توسط بازدیدکنندگان، عرضه بدون واسطه محصولات انار توسط باغداران تفتی، عرضه محصولات انار، عرضه محصولات روستایی و صنایع دستی، پذیرایی با غذاهای سنتی و محلی و اجرای پانتومیم انارچینی برپا می شود.
بازدید تورهای گردشگری داخلی و خارجی از جشنواره انار تفت
قرار است در طول برگزاری این جشنواره، چندین تور گردشگری ایرانی و خارجی از آن بازدید کنند ضمن آنکه
مسئولان استانی و شهرستانی و برخی از هنرمندان برجسته کشوری نیز به این جشنواره دعوت شده اند.
جشنواره یاد شده با هدف برندسازی انار تفت و معرفی آن به عنوان اناری با ماندگاری بالا و طعم خوب است؛ همچنین در راستای رونق تولید و اقتصاد مقاومتی تلاش می‌شود تا باغدار بدون واسطه، بالاتر از قیمتی که واسطه‌ها خریداری می‌کنند انار خود را به فروش برساند و خریدار با قیمتی پایین‌تر از بازار خریداری کند.
فراهم کردن محیطی شاداب، با نشاط و مفرح برای خانواده ها هم مدنظر برپا کنندگان این مراسم سنتی است؛ نکته مهم اینکه متولیان اصلی برپایی این جشنواره، مردم و مخصوصا جوانان و گروههای مردمی تفت هستند.

این جشنواره به صورت هماهنگ در سه نقطه برگزار و الگویی شبیه جشنواره گلاب گیری کاشان را دنبال می کند.
حال و هوای متفاوت تفت در فصل انارچینی
این روزها باغشهر تفت حال و هوای دیگری دارد، روزهایش صدای "الله‌الله" در کوچه باغ های زیبایش طنین‌انداز است و شب‌ها هم بوی خوش رب انار در خانه های مسکونی به مشام می رسد.
همکاری اعضای خانواده در اوج صمیمت در این ایام زیبا، مثال زدنی است، همه اعضای خانواده با هم انار می‌چییند. صبحانه را در همان باغ انار، گردو پیاز و ناهار را آبگوشت محلی می‌خورند.
همه اعضای خانواده با هم انارها را دانه کرده و آب آن را می‌گیرند و دیگ پخت رب انار را روی گاز می گذارند، چغندر به داخل رب می اندازند و پس از پخته شدن، لذت باهم خوردن چغندر رب را تجربه می کنند.
و امسال هم به لطف بارش های خوب سال آبی گذشته، انارچینی ها پر رونق‌تر و زیباتر شده است.
اگر گذرتان در این فصل به تفت خورد، حتما سری هم به کوچه باغهای انار آن بزنید.

(شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸) ۱۵:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها