شنبه / ۱۱ آبان ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۲
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۸۹۴۴۰
گزارشگر : ۳۵۱۴
همشهری آنلاین
سرویس تغذیه و سلامتی

ایرانی‌ها چقدر مواد غذایی را دور می‌ریزند؟

هر سال حدود ۱۴ درصد از مواد غذایی تولید شده در جهان دور ریخته می‌شود و آسیا در این میان سهمی ۲۰ درصدی را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که آسیا یکی از قاره‌هایی است که بیشترین میزان گرسنگان جهان را دارد.

۸۷۰ میلیون نفر در جهان غذای کافی برای خوردن ندارند که این تعداد از سال ۱۹۹۰ حدود ۱۳۰ میلیون کاهش پیدا کرده اما از سال ۲۰۰۸ تاکنون کاهش تعداد گرسنگان روند کندی داشته است.
منطقه آسیا و اقیانوسیه بیشترین میزان گرسنه (حدود ۵۶۳ میلیون) را در خود جای داده است که این رقم سیر نزولی دارد.
فقر تغذیه‌ای هر سال باعث مرگ ۲/۶ میلیون کودک زیر ۵ سال می شود؛ یعنی جمعیتی معادل یک‌سوم جمعیت کودکان جهان. ۶۶ میلیون کودک در مقطع ابتدایی در کشورهای در حال توسعه در سراسر جهان، گرسنه به مدرسه می‌روند که ۲۳ میلیون نفر از آنها ساکن آفریقا هستند.
در این میان، ایرانی‌ها به اندازه ١٠ کشور اروپایی موادغذایی دور می‌ریزند؛ ضایعات موادغذایی در ایران معادل ٣٥‌ میلیون تن است. این درحالی است که در اتحادیه اروپا با ٢٧ کشور عضو تنها ٩٠‌ میلیون تن موادغذایی راهی زباله‌ها می‌شود.
در سال ۲۰۱۶ سرانه هدررفت مواد غذایی در ایران ۱۳۴ کالری در روز بود. رقمی که بسیار نگران‌کننده است. با میزان هدررفت این مواد در ایران، امکان سیر کردن جمعیت یک کشور ۱۵ میلیون نفری وجود داشت. این گزارشی است که از سوی سازمان جهانی خواربار (فائو) منتشر شده و جای تامل و نیاز به برنامه‌ریزی برای حل این معضل بزرگ دارد.
یک‌سوم محصولات کشاورزی ایران دور ریخته می‌شود
اقتصادآنلاین نیز در این زمینه گزارش قابل‌توجهی منتشر کرده است. در این گزارش که درباره هدررفت مواد غذایی در جهان و ایران نوشته شده، آمده است: سالانه ۴۰۰ میلیارد دلار مواد غذایی در دنیا به هدر می‌رود و در این بین میزان هدررفت این محصولات در اقتصاد ایران بسیار بالاتر از نرخ‌های جهانی قرار دارد.
فائو در گزارش سال جاری خود به بررسی وضعیت مصرف مواد غذایی در نقاط مختلف جهان پرداخته و در این گزارش از فاجعه‌ای بسیار بزرگ در هدررفت مواد غذایی سخن گفته است. بر اساس اعلام این سازمان، در حالی که بیش از ۸۰۰ میلیون نفر در جهان با مشکلات تغذیه و گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند، ساکنان دیگر کشورها در سال بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار مواد غذایی را دور می‌ریزند.

هدررفت موادغذایی

 

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که در کشورهای توسعه یافته مصرف غلط اصلی‌ترین عامل هدررفت مواد غذایی است اما در کشورهای کمتر توسعه یافته، نبود زیرساخت‌های لازم در حفظ و نگهداری مواد غذایی و انتقال آنها به بازار نقشی کلیدی در این آمار دارد. در حالی که کشورهای قرار گرفته در خاورمیانه عملکرد قابل دفاعی در مصرف مواد غذایی ندارند، وضعیت ایران نیز بسیار نامطلوب است و گزارش‌ها از هدررفت بخش قابل توجهی از مواد غذایی در ایران حکایت می‌کنند.
فائو اعلام کرده که هدررفت روزانه غذا در ایران به ازای هر فرد ۱۳۴ کیلو کالری است که مجموع این هدررفت در سال حدودا به اندازه ۶۰ درصد از درآمدهای نفتی کشور ارزش دارد. آنچه وضعیت ایران را نامطلوب‌تر می‌کند، هدررفت بالای محصولات کشاورزی در این کشور است.
طبق آمارهای موجود، حدود ۳۰ درصد از کل محصولات کشاورزی تولیدشده در ایران پیش از آن که به دست مصرف‌کننده نهایی برسد، بنا به دلایل مختلف کنار می‌رود و این یعنی هدررفت محصولات در ایران تقریبا ۲ برابر میانگین جهانی است. طبق آمارها حدود یک‌سوم از کل محصولات کشاورزی تولیدشده در ایران دور ریخته می‌شود.
(شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸) ۱۲:۳۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها