شنبه / ۱۱ آبان ۱۳۹۸ / ۰۸:۵۶
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۸۹۴۳۰
گزارشگر : ۳۵۱۶
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس شیرینی و شکلات

برنامه‌ای برای افزایش قیمت شکلات تا پایان سال نداریم/ رشد ۷ درصدی صادرات شکلات در پنج ماهه امسال

مغازه‌ای گفت: با وجود افزایش صد درصدی قیمت مواد اولیه، تا پایان سال به سبب کاهش قدرت خرید افراد برنامه‌ای برای افزایش نرخ نداریم.

جمشید مغازه‌ای رئیس انجمن بیسکویت، شیرینی و شکلات درباره آخرین وضعیت تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع شیرینی و شکلات اظهار کرد: تامین مواد اولیه در خصوص شکر با افزایش ۶۵۰ تومانی نسبت به ماه‌های قبل به ۴ هزار و ۵۰ تومان رسیده است، هر چند هم اکنون دیگر محدودیتی در تامین وجود ندارد.
 
وی افزود: با توجه به آنکه عمده شکر مورد نیاز از استان‌های خوزستان و آذربایجان شرقی تامین می‌شود، از این رو کرایه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تومانی به ازای حمل هر کیلو شکر در کنار نوسان قیمت شکر نسبت به ماه‌های اخیر، قیمت تمام شده به شدت افزایش یافته است.
 
مغازه‌ای از کاهش ۲ تا ۳ درصدی قیمت روغن در بازار خبر داد و گفت: با توجه به افزایش عرضه در برابر تقاضا، قیمت روغن تا حدودی در بازار کاهش یافته است، ضمن آنکه صنایع در تامین آن دیگر مشکلی ندارند.
 
به گفته این مقام مسئول، با آزاد سازی نرخ آرد و گندم، قیمت گندم از ۹۳۰ به یک هزار و ۸۵۰ تومان و آرد از یک هزار و ۳۰۰ به ۲ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش یافت و از آن جا که صنایع شیرینی و شکلات تنها آرد با کیفیت مصرف می‌کنند، از این رو با نرخ‌های بالاتر بعضا آرد مورد نیاز خود را تامین می‌کنند که تمامی این موارد در افزایش قیمت تمام شده بی تاثیر نیست.
 
وی با اشاره به اینکه قیمت شکلات از ابتدای سال تاکنون ۲۰ درصد افزایش داشته است، بیان کرد: اگرچه قیمت تمام شده تولید صد در صد رشد داشته است، اما به دلیل رکود بازار، کاهش قدرت خرید افراد و قرار گرفتن این محصول به عنوان کالای لوکس در سبد خانوار امکان افزایش مجدد قیمت وجود ندارد.
 
 
مغازه‌ای با اشاره به اینکه صادرات شیرینی و شکلات کماکان ادامه دارد، گفت: با وجود آنکه طیف گسترده‌ای از مواد اولیه در این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد، از این رو در صورت کمبود یکی از این مواد اولیه صادرات با مشکلاتی روبرو می‌شود.
 
رئیس انجمن بیسکویت، شیرینی و شکلات درباره آخرین وضعیت صادرات افزود: بنابر آمار پنج ماهه گمرک، ارزش صادرات شکلات به ۳۴۰ میلیون دلار رسید که در مقایسه با سال قبل ۶ تا ۷ درصد رشد داشته است.
 
وی ادامه داد: اگرچه امکان صادرات یک تا یک و نیم میلیارد دلار شیرینی و شکلات به بازار‌های هدف وجود دارد، اما مشکلات تامین مواد اولیه و نوسان نرخ ارز موجب شده تا به عدد دلخواه خود نرسیم.
 
این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه تا پایان سال برنامه‌ای برای افزایش قیمت شکلات نداریم، تصریح کرد: با توجه به افزایش پیک تولید و مصرف در ۶ ماهه دوم سال انتظار می‌رود که ارزآوری صادرات همانند سال گذشته حداقل به ۸۰۰ میلیون دلار برسد.
(شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸) ۰۸:۵۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها