پنج شنبه / ۹ آبان ۱۳۹۸ / ۰۹:۱۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۹۴۰۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

سهم ایران از تجارت جهانی زعفران کمتر از ۱۰ درصد است

رییس دفتر و مجری طرح گیاهان دارویی و زینتی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: در حالی که بیش از ۹۰ درصد تولید زعفران جهان در اختیار ایران است، سهم ما از این تجارت کمتر از ۱۰ درصد است.

حسین زینلی در مراسم آغاز جشنواره طلای سرخ (زعفران ) شهر دهق شهرستان نجف آباد گفت: سال گذشته ۲۸۰ تن زعفران به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار به خارج کشور صادر شد در حالی با رقابت ناسالمی در بازار جهانی از سوی رقبا مواجه هستیم.
وی بدون ارایه آمار در زمینه گردش مالی تجارت جهانی زعفران در دنیا، خواهان تغییر ساز و کار کشت و تولید و صادرات زعفران در کشور شد و گفت: یکی از رسالت‌های ما این است که با راه‌اندازی تشکل‌های فعال با دنیا معامله کنیم.
زینلی همچنین با اشاره به شرایط تسهیلات اعطایی به کشاورزان گفت: سال گذشته وام‌های بسیار خوبی به کشاورزان داده شد و امسال نیز به هر کشاورز که هر هکتار زعفران را زیر کشت ببرد بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان وام با بهره هفت تا  ۹ درصد تعلق می‌گیرد.
 وی به زعفران کاران کشور به ویژه استان اصفهان توصیه کرد که روند کاشت، برداشت و تولید را تغییر بدهند تا برای آنها ارزش افزوده بیشتری داشته باشد.
رییس دفتر و مجری طرح گیاهان دارویی و زینتی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه از تهیه استاندارد زعفران توسط وزارت جهاد کشاورزی برمبنای استاندارد اروپا خبر داد و افزود :بالاترین هزینه زعفران در برداشت آن است زیرا ۳۰۰ نفر روز کارگر برای یک هکتار زعفران بکار گرفته می‌شود که با استاندارد سازی می‌توان از هزینه‌ها کاست.
وی تاکید کرد : امسال به همت نخبگان جوان در کشور دستگاه برداشت کلاله زعفران نیز طراحی و راه اندازی شد که این اقدام بزرگی در راستای مکانیزاسیون این نوع کشت محسوب می‌شود زیرا می‌تواند بیش از ۵۰۰ کیلو کلاله زعفران را در روز استحصال کند.
زینلی با تاکید بر راه اندازی انبارهای بورس زعفران در کشور گفت: باید در نقاطی که به کشت زعفران اختصاص دارد این انبارها ایجاد شود.
رییس دفتر و مجری طرح گیاهان دارویی و زینتی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: زعفران کاران کشور با تایید و همکاری وزارت بهداشت می‌توانند واحدهای فرآوری کوچک مقیاس ایجاد کنند و با نصب برچسب‌های روی پاکت‌ها مبنی بر خواص گیاهان دارویی، محصول خود را در تمام فروشگاه‌های کشور توزیع کنند.
وی یادآور شد: بخشی از این مجوز از سوی وزارت جهاد کشاورزی و بخشی دیگر از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به کشاورزان داده می‌شود.
زینلی همچنین متوسط تولید زعفران در کشور را حدود ۳،۷ کیلوگرم عنوان کرد و گفت: این میزان در شهرستان نجف آباد هشت کیلوگرم است.
وی با تاکید بر اینکه نجف آباد به بورس کالای زعفران نیاز دارد گفت: برای تحقق آن انبار کالای بورس زعفران در این شهرستان ضرورت دارد.
جشنواره  زعفران شهرستان نجف آباد با عنوان طلای سرخ  در روستای دماب از توابع شهرستان نجف آباد از امروز آغاز شد و تا دهم آبان ادامه دارد.
 شهرستان نجف آباد با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری غرب اصفهان و حدود ۱۸۰ هکتار از اراضی بخش مهردشت آن زیر کشت زعفران است.
جشنواره طلای سرخ(زعفران) نجف آباد در ۲ دوره گذشته در سال های ۹۵ و ۹۶ در این شهرستان برگزار شد.

(پنج شنبه ۹ آبان ۱۳۹۸) ۰۹:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها