پنج شنبه / ۹ آبان ۱۳۹۸ / ۰۸:۵۶
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۸۹۴۰۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس فرآورده های لبنی

افزایش ۴۰۰ تومانی قیمت شیر خام گران‌فروشی نیست!

سلطانی گفت: متوسط قیمت شیر در دامداری‌های صنعتی از ۲ هزار ۴۰۷ تومان تا ۲ هزار و ۶۰۰ تومان است که این امر گران‌فروشی نیست.

سعید سلطانی مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور درباره آخرین وضعیت بازار شیر خام اظهار کرد: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت پایه هر کیلو شیر خام از خرداد ۲ هزار و ۳۹۰ تومان درب دامداری تعیین شده و تا کنون هیچگونه افزایش قیمتی نداشته است.
او افزود: با وجود افزایش قیمت اقلامی همچون کاه و ذرت شیری نسبت به سال گذشته، اما نرخ شیر خام تغییری نداشته است که به همین خاطر دامداران خواستار تجدید نظر در قیمت تمام شده تولید از مسئولان ستاد تنظیم بازار شده اند چرا که استمرار این روند منجر به زیان دامداران می‌شود.

مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور ادامه داد: ۴ قلم از نهاده‌های تولید همانند سبوس، جو، ذرت و کنجاله سویا در اختیار دولت است که با نرخ مصوب بخشی از آن در اختیار دامداران قرار می‌گیرد و مابقی با نرخ‌های بالاتر از بازار آزاد تهیه می‌شود که تمامی این موارد به قیمت تمام شده تولید می‌افزاید.
سلطانی در واکنش به اظهارات کارخانه‌های لبنی مبنی بر خرید شیر خام با نرخ بالا‌تر از ۲ هزار و ۳۹۰ تومان، بیان کرد: بر اساس آمار از ۱۶ استان قیمت هر کیلو شیر خام با ۳.۲ درصد چربی و ۳ درصد پروتئین بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار ۲ هزار و ۳۹۰  تومان است که ۱۵۰ تومان به ازای هر کیلو کرایه حمل به این مبلغ افزوده می‌شود ضمن آنکه به ازای افزایش هر دهم درصد چربی ۳۶ تومان بر این مبلغ اضافه می‌شود.

او قیمت هر کیلو شیر خام از دامداری‌های سنتی و نیمه صنعتی را از یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۱۸۱ تومان اعلام کرد و گفت: متوسط قیمت شیر در دامداری‌های صنعتی از ۲ هزار ۴۰۷ تومان تا ۲ هزار و ۶۰۰ تومان است، که این امر گران‌فروشی نیست؛ چرا که چربی و پروتئین شیر دامداری‌های صنعتی از ۳.۲ درصد پایه چربی و ۳ درصد پروتئین بالا‌تر است.

مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور در پایان با بیان اینکه ۷۰ درصد دامداری‌های سنتی و نیمه صنعتی زیر قیمت مصوب شیر خام خود را عرضه می‌کنند، تصریح کرد: تنها چند درصد از دامداری‌های کشور صنعتی است که به دلیل بالا بودن چربی و پروتئینِ شیر تولیدی، محصول خود را با قیمت ۲ هزار و ۶۰۰ تا ۲ هزار و ۷۰۰ تومان در اختیار کارخانه‌های لبنی قرار می‌دهند که نمی‌توان این موضوع را به کل دامداران تامین داد.

(پنج شنبه ۹ آبان ۱۳۹۸) ۰۸:۵۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها