دوشنبه / ۶ آبان ۱۳۹۸ / ۲۲:۵۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۹۳۷۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

ایران و آکادمی علوم کشاورزی یانان چین تفاهم نامه امضا کردند

سفر معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات،‌ آموزش و ترویج کشاورزی به ایالت یانان چین موجب امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک موسوم به MoU بین سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و آکادمی علوم کشاورزی یانان چین شد.

 روابط عمومی سازمان تحقیقات گزارش داد، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی به دنبال دعوت رسمی آکادمی علوم کشاورزی یانان چین، ضمن بازدید از امکانات، تجهیزات، آزمایشگاه‌ها و فعالیت‌های تحقیقاتی این آکادمی، با « زولین لی Xuelin li » رئیس آکادمی علوم
کشاورزی یانان چین دیدار و گفت و گو کرد. امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک، برگزاری کمیسیون‌های تخصصی و تصویب طرح‌های مشترک تحقیقاتی از دیگر اهداف سفر هیات اعزامی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی به کشور چین بود.
کاظم خاوازی، با اشاره به پیشینه و قدمت روابط دوجانبه بین ایران و چین، توسعه روابط علمی در چارچوب برنامه احیای راه ابریشم را خواستار شد.
« زولین لی» نیز در این دیدار توسعه روابط علمی با سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی را فرصتی مغتنم و به لحاظ علمی اثربخش توصیف کرد.
دو طرف در پایان این نشست، ضمن اعلام آمادگی برای گسترش همکاری‌های تحقیقاتی، یادداشت تفاهم همکاری‌های مشترک تحقیقات کشاورزی را به طور رسمی امضا کردند.
طرفین در چارچوب این یادداشت تفاهم متعهد شدند همکاری‌های خود را در زمینه‌های مختلف تحقیقاتی کشاورزی توسعه دهند.
براساس این گزارش تولید بذر هیبرید گندم، برنج، کلزا، سبزیجات، صیفی‌جات، اصلاح نژاد و فرآوری چای، میوه‌های گرمسیری، میوه‌های معتدله و گل‌های زیرزمینی توسعه روش‌های مدیریت تلفیقی آفات بیماری‌ها و علف هرز از جمله مهمترین زمینه‌های تحقیقاتی مشترک یاد شده این تفاهم‌نامه است.
اعضای هیات اعزامی، پیش از سفر به چین برنامه عملیاتی (Action Plan) سند همکاری با آکادمی علوم کشاورزی یانان چین را با ۳۲ عنوان پیشنهادی همکاری پژوهشی و اجرایی با کشور چین برمبنای نیازهای بخش کشاورزی کشورمان تدوین و با هدف دستیابی به توافق مشترک در جلسات مربوطه ارائه کردند.
 کارشناسان هیات اعزامی در جلسات فشرده و متعددی در بستر کمیسیون مشترک جامع همکاری ایران و چین به تبادل نظر پرداختند. مازیار امیرحسینی سرپرست هیات اعزامی در این کمیسیون ضمن ارائه اطلاعات کاملی از سازمان و دستاوردهای آن در حوزه آموزش، پژوهش و ترویج کشاورزی به محورهای
هفت‌گانه و کمیسیون‌های تخصصی همکاری با چین پرداخت. پس از پایان کمیسیون مشترک جامع، کمیسیون‌های تخصصی مشترک به شکل موازی در موضوع های ذیل به تبادل نظر پرداختند.
محمد نقی پاداشت رئیس مرکز تحقیقات چای کشور در کمیسیون تخصصی مشترک همکاری در حوزه چای با همتای چینی خود و کارشناسان مربوطه در ارتباط با همکاری در زمینه تبادل دانش فنی، اصلاح و فرآوری چای و سایر زمینه‌های مورد علاقه به بحث و تبادل نظر پرداخت و تفاهم بر روی سه عنوان طرح پژوهشی و اجرایی مشترک بین سازمان و آکادمی علوم کشاورزی یانان چین، حاصل شد.
محمد رضا شفیعی رئیس پژوهشکده گل و گیاهان زینتی نیز در کمیسیون تخصصی مشترک همکاری گیاهان زینتی با همتای چینی خود، کارشناسان این حوزه و نیز نمایندگان بخش خصوصی چین در حوزه ایجاد و توسعه گلخانه و تولید گیاهان زینتی، ملاقات و تبادل نظر داشت. در این کمیسیون ۶ عنوان طرح پژوهشی-اجرایی مورد تصویب طرفین در همکاری به منظور تبادل تجربیات و دانش فنی ایجاد گلخانه و توسعه تولید انواع ارقام گل و گیاهان زینتی قرار گرفت.
ابوالفضل فرجی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در کمیسیون تخصصی مشترک همکاری دانه‌های روغنی با مسئولان و کارشناسان مرتبط با پژوهش‌های کاربردی چین در زمینه دانه‌های روغنی، بخصوص سویا، کلزا و گلرنگ به بحث و تبادل نظر پرداخت و این کمیسیون تخصصی، موفق به تصویب، ۶ عنوان طرح پژوهشی-اجرایی مشترک در همکاری با آکادمی علوم کشاورزی یانان شد.
رضا صورتی رئیس مرکز تحقیقات کرم ابریشم کشور در کمیسیون تخصصی مشترک همکاری در حوزه ابریشم با همتای خود و نیز کارشناسان مرتبط در نوغانداری چین به منظور تبادل تجربیات و دانش فنی در بستر همکاری های مشترک علمی و پژوهشی به تبادل نظر پرداخت و نتیجه این جلسات، تصویب چهار عنوان طرح همکاری با آکادمی علوم کشاورزی یانان در توسعه تبادلات علمی و همکاری های مشترک بود.
احمد عباسی مقدم از موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در کمیسیون تخصصی مشترک همکاری در حوزه قارچ های خوراکی با مسئولان و کارشناسان مرتبط با حوزه تولید و اصلاح قارچ های خوراکی، دیدار و تبادل نظر داشت. در این کمیسیون تخصصی، اعضاء نشست های کارشناسی به اتفاق بر روی اجرای ۶ طرح تحقیقاتی-کاربردی مشترک بین سازمان و این آکادمی به نتیجه رسیدند.
 عباسی مقدم در کمیسیون تخصصی مشترک همکاری در خصوص گندم با تاکید بر اصلاح بذر گندم مقاوم به بیماری‌ها، ضمن اشاره به سابقه پژوهش در این خصوص در کشور به زمینه های همکاری متقابل اشاره داشت و در این جلسه اجرای یک عنوان طرح پژوهشی به توافق طرفین رسید.
 مازیار امیرحسینی عضو هیات علمی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و سرپرست هیات اعزامی ایرانی در کمیسیون تخصصی مشترک همکاری در حوزه مدیریت دانش کشاورزی با مسئولین مدیریت اطلاعات و دانش کشاورزی مستقر در بخش توسعه اقتصاد کشاورزی آکادمی یانان چین به بحث و تبادل نظر پرداخت. در این کمیسیون به تبادل تجربیات طرف چینی در زمینه نظام های مدیریت دانش کشاورزی، به ویژه انتقال دانش کشاورزی به عرصه و کشاورزان و روش های نوین سازماندهی و اشاعه دانش کشاورزی، پرداخته شد. دستاورد این کمیسیون تصویب ۲ عنوان طرح پژوهشی و کاربردی در زمینه پیاده سازی نظام مدیریت دانش کشاورزی بود.


(دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸) ۲۲:۵۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها