دوشنبه / ۶ آبان ۱۳۹۸ / ۱۰:۱۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۹۳۵۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

عدم دریافت گزارشی مبنی بر دادن داروی دام و طیور به آبزیان

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور گفت: اگر همکار دامپزشکی داروهای حوزه دام و طیور را برای آبزیان استفاده کرده باشد، باید گزارش مستندی در این رابطه دریافت شود که تاکنون ما گزارشی مبنی بر این مورد نداشته‌ایم.

پیش از این مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور در نشست علمی - تخصصی بررسی معضلات بهداشتی و بیماری‌ها در ماهیان سردآبی، اعلام کرده بود: بیشتر دامپزشکان در حوزه آبزیان تخصص و تبحر لازم را ندارند و آنها بیشتر در حوزه دام و طیور فعالیت می‌کنند.
همچنین در این نشست، کاظم عبدی - کارشناس فنی آبزیان در سازمان دامپزشکی - بیان کرده بود: داروهای مربوط به حوزه دام و طیور برای درمان بیماری‌های آبزیان استفاده می‌شود که این موضوع، میزان باکتری‌های موجود در آب را تا ۲۵ درصد افزایش می‌دهد و در نهایت منجر به بیمار شدن آبزیان خواهد شد.
در این رابطه محمدرضا صفری _ رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور _  اظهار کرد: همکاران ما در هیات‌های بدوی و عالی انتظامی به اشتباهات و خطاهای دامپزشکان در تشخیص، درمان بیماری و ‌احتمال بروز خسارت رسیدگی می‌کنند و اگر مستنداتی در این زمینه وجود داشته باشد که برخی از دامپزشکان از داروهای دام و طیور برای آبزیان استفاده می‌کنند، محققین بررسی می‌کنند و در صورتی که خطا و خساراتی در این زمینه ایجاد شده باشد، قطعا با آن برخورد خواهیم کرد.
وی ادامه داد: اگر سازمان دامپزشکی گزارشی مبنی بر استفاده دامپزشکان از داروی مختص دام و طیور برای آبزیان دارد که این موضوع مخاطراتی را دربرداشته، باید مدارک و مستندات مورد نیاز را ارائه دهد.
صفری با بیان اینکه ما در حوزه آبزیان مبتنی بر  پیشگیری عمل می‌کنیم به‌گونه‌ای که داروهای محدودی برای کمک به درمان وجود دارد، افزود: پیش‌گیری در این حوزه اساسا مبتنی بر ایجاد ساختارهای درست پرورش آبزیان است‌. متأسفانه در سال‌های گذشته بیماری‌های این حوزه با اشکالاتی در ساختار استخرها، عدم مدیریت، جابه‌جایی بچه ماهی و غذا مواجه بوده که باید این موارد اصلاح شوند.
وی ادامه داد: در زمان صدور پروانه پرورش، باید آموزش بهره‌برداران در پرورش آبزیان مورد توجه قرار بگیرد. سازمان نظام دامپزشکی در این زمینه، برای واحدهایی که اصول بهداشتی را رعایت نکنند و ساختارهای درستی برای پرورش آبزیان نداشته باشند، پروانه پرورش صادر نمی‌کند.
رئیس سازمان نظام دامپزشکی با بیان اینکه ما آموزش بهداشت و بیماری‌های آبزیان را در اولویت قرار داده‌ایم، اظهار کرد: در استان‌های آبزی‌پرور، دوره‌های آموزش الزامی برای تمدید پروانه‌های پرورش آبزیان را در دستور کار داریم به‌گونه‌ای که در این زمینه مرتب بازآموزی صورت می‌گیرد.

(دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸) ۱۰:۱۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها