یکشنبه / ۵ آبان ۱۳۹۸ / ۱۲:۱۱
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۹۳۳۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس سرویس عمومی

اجرای طرح اوراسیا، مشکلات تجارت خارجی ایران را مرتفع می‌کند؟

لاهوتی گفت: اجرای طرح اوراسیا، می‌تواند مشکل اصلی تجارت خارجی ایران را با دیگر کشور‌ها مرتفع کند.

محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادراتی اتاق بازرگانی درباره اجرای طرح اوراسیا از امروز اظهار کرد: اجرای طرح اوراسیا، می‌تواند مشکل اصلی اختلافات تجارت خارجی ایران با دیگر کشور‌ها را مرتفع کند.
رئیس کنفدراسیون صادراتی اتاق بازرگانی ادامه داد: اجرای این طرح، می‌تواند هدف گذاری ها مبنی بر گسترش روابط تجاری بین کشور همسایه را فراهم کند. طرح اتصال ایران به اتحادیه اوراسیا زمینه ساز صادرات برابر برای صادرکنندگان ایرانی با تعرفه ترجیحی یا صفر است.
لاهوتی با اشاره به اینکه اجرای طرح اوراسیا، می‌تواند افزایش صادرات را به همراه داشته باشد تصریح کرد: اجرای این طرح، می‌تواند خریدار کالا از دیگر کشور‌ها به جز روسیه باشد که باید این فرصت را غنیمت شمرد و از این طرح، استفاده بهینه کرد.
رئیس کنفدراسیون صادراتی اتاق بازرگانی در پاسخ به این پرسش که اجرای طرح اوراسیا می‌تواند در سیستم بانکی کشور موثر باشد یا خیر؟ گفت: سیستم بانکی یک موضوع جهانی است و چندان در اجرای این طرح، تاثیرگذار نیست. اما می‌تواند ایجاد کانال مالی (بین ایران و اروپا) که در گذشته رخ نداده را بوجود آورد.
لاهوتی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح اوراسیا می‌تواند معایبی را به همراه داشته باشد یا خیر؟ افزود: به هر حال تجارت، یک مقوله ۲ طرفه است و ممکن است که خریداری برای ایران از سوی این کشور‌ها صورت نگیرد.
گفتنی است، اجرای طرح اوراسیا، از ۵ آبان اجرایی می‌شود و بیش از ۵۰۰ کالای صادراتی ایران به کشور‌های روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان از تعرفه ترجیحی یا صفر برخوردار شده است.
ایران در سال ۱۳۹۵ به کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا پیشنهاد ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان ایران و این اتحادیه را مطرح کرد؛ پیشنهادی که از جانب اعضای آن نیز مورد استقبال قرار گرفت و طی دو سال مذاکرات متعدد و ارزیابی کمی و کیفی اقلام و میزان تعرفه ترجیحی آنها، بالاخره این موافقتنامه در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ در شهر آستانه قزاقستان به امضا رسید.

(یکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۸) ۱۲:۱۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها