یکشنبه / ۵ آبان ۱۳۹۸ / ۱۲:۰۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۹۳۳۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

اختصاص بالاترین هدر رفت آب به بخش کشاورزی صحت ندارد

زارع گفت: با توجه به تبخیر بالای آب در بخش کشاورزی با توسعه سامانه‌های نوین آبیاری به دنبال افزایش تولید با کمترین آب مصرفی هستیم.

عباس زارع مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت توسعه سامانه های نوین آبیاری اظهار کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و بحران منابع آبی چند رویکرد در خصوص سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در زمینه مدیریت مصرف بهینه آب همچون تحویل حجمی آب به بهره برداران، جلوگیری از برداشت بی رویه از چاه‌های مجاز و غیر و مجاز و توزیع هوشمند آب در دستور کار قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه یکی از پروژه‌های مصرف به بهبود آب مصرف بخش کشاورزی اختصاص دارد، افزود: براین اساس یکی از موثرترین پروژه‌ها مربوط به پروژه سامانه نوین آبیاری است که در ارتباط با افزایش بهره وری و حفاظت از منابع آب و خاک برای مدیریت مزرعه بوده که خوشبختانه حمایت خوبی در این ارتباط صورت گرفته است.
زارع ادامه داد: با توجه به اثر بخشی اجرای پروژه‌های سامانه‌های نوین آبیاری در بهبود مصرف آب و اثر گذاری تولید، امسال بنا به دستور مقام معظم رهبری ۱۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی و ۵۰۰ میلیارد تومان از اسناد خزانه بودجه به طرح سامانه‌های نوین آبیاری اختصاص یافته است.
به گفته مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری، با وجود اختصاص منابع به اجرای پروژه‌های سامانه‌های نوین آبیاری، تاکنون ۱۹۰ هزار هکتار اراضی آبی تحت پوشش سامانه‌های نوین قرار گرفتند که ۶۰ هزار هکتار آن به بهره برداران تحویل داده شده و ۱۳۰ هزار هکتار مابقی در دست اجراست که تا پایان سال صد درصد پیشرفت فیزیکی خواهد داشت.
وی درباره آخرین وضعیت تعداد چاه‌های غیر مجاز در کشور گفت: با توجه به آنکه وزارت جهاد کشاورزی مسئولیتی در خصوص مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز ندارد، از این رو مسئولان وزارت نیرو باید پاسخگوی چاه‌های غیر مجاز و تحویل حجمی آب باشند.
زارع در واکنش به اظهارات برخی کارشناسان پیرامون اختصاص بالاترین هدر رفت آب به بخش کشاورزی افزود: با توجه به یک سوم بارندگی دنیا در ایران و پتانسیل سه برابری تبخیر آب، عمدتا با کم آبیاری در بخش کشاورزی مواجه هستیم، اما تاکنون تحقیقات ثابت نکرده که بیشترین مصرف آب به بخش کشاورزی اختصاص دارد، ضمن آنکه هدر رفت آب را باید تعریف کنیم.
این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه در تمامی کشور‌ها بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی رخ می‌دهد، تصریح کرد: بنده اعتقادی به افزایش هدر ر فت آب در بخش کشاورزی ندارم، اما به سبب تبخیر بالای آب با توسعه سامانه‌های نوین آبیاری و سایر فعالیت آب و خاک همچون توسعه سیستم‌های گلخانه امکان حداکثر تولید با حداقل آب وجود دارد.

(یکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۸) ۱۲:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها