یکشنبه / ۵ آبان ۱۳۹۸ / ۰۹:۱۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۹۳۳۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

آخرین جزئیات ذخیره سازی مرکبات برای تنظیم بازار شب عید

علی‌اکبرخانی گفت: امسال ۳۰ هزار تن مرکبات و ۲۲ هزار تن سیب برای تنظیم بازار شب عید از باغداران خریداری خواهد شد.

صدرا علی‌اکبرخانی مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی باغداران ایران درباره آخرین وضعیت تولید مرکبات اظهار کرد: بر اساس برآورد‌ها و پیش بینی‌های اولیه امسال بیش از ۲.۵ تا ۳ میلیون تن مرکبات در کشور تولید می‌شود که ۲ میلیون تن از این میزان مربوط به استان مازندران است.
او با اشاره به اینکه تولید مرکبات از لحاظ کمی و کیفی در وضعیت مطلوبی قرار دارد، افزود: معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی باید به دنبال کیفی سازی محصول مطابق با استاندارد‌های روز دنیا باشد تا امکان رقابت در بازار‌های هدف فراهم شود.
علی‌اکبر‌خانی ادامه داد: با توجه به مشکلات زیرساختی در خصوص حمل و نقل، ماشین آلات، نبود رایزن صادراتی در بازار‌های هدف و غیرهاز دولت تقاضا داریم که با ایجاد حمایت‌های لازم و تسهیل گری مشکلات زیرساخت را مرتفع کند تا صادر کنندگان به سهولت در بازار‌های هدف حضور یابند.
 این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت تنظیم بازار شب عید بیان کرد: مصوبات ابتدایی تنظیم بازار مرکبات شب عید ابلاغ شده و پس از انتخاب مباشران از ۱۵ آبان خرید تنظیم بازار مرکبات شب عید آغاز می‌شود
 به گفته وی امسال برای تنظیم بازار شب عید رقمی بالغ بر ۳۰ هزار تن مرکبات و ۲۲ هزار تن سیب خریداری خواهد شد هرچند این میزان ۱ درصد تولید هم نیست، اما از لحاظ بعد روانی شرایطی در بازار ایجاد می‌کند که دلالان نمی‌توانند با نرخ‌های کمتر محصول را از باغداران خریداری کنند.
 مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی باغداران ایران در ادامه افزود: رسالت اصلی اتحادیه سرایسری باغداران آن است که فاصله بین تولید کننده و مصرف کننده را از طریق عرضه مستقیم محصولات و ایجاد بارانداز‌ها کوتاه کند تا سودجویان و دلالان نتوانند سود‌های هنگفتی را نسیب خود کنند و بازار را دچار تلاطم کنند.
 او مجموع تولید محصولات باغی کشور را ۱۹ میلیون تن اعلام کرد و گفت: ۷ میلیون تن از این میزان به تولید سیب و پرتقال اختصاص دارد که اگر مدیریتی در این باره صورت نگیرد بازار دچار چالش می‌شود.
 علی‌اکبر‌خانی درباره قیمت مرکبات و سیب تنظیم بازار شب عید افزود: امسال قیمت هر کیلو پرتقال شب عید با در نظر گرفتن سود مبشر ۴۵۰۰ تومان، سیب دماوند ۴۹۵۰ تومان و سیب ارومیه ۴۸۵۰ تومان است.
 این مقام مسئول در پایان با تاکید بر صادرات محصولات باغی افزود: با توجه به شرایط مساعد تولید از مسئولان دولتی انتظار می‌رود که مشکلات زیرساخت را هرچه سریع‌تر مرتفع کنند تا بتوانیم ارز آوری مناسبی از این محل داشته باشیم ضمن آنکه ۲۵ درصد تولید سیب کشور سیب صنعتی و پا درختی است که از این رو باید صنایع تبدیلی و تکمیلی به روز شوند و همواره بر ظرفیت آن‌ها افزوده شود تا این میزان تولید به هدر نرود.

(یکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۸) ۰۹:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها