شنبه / ۴ آبان ۱۳۹۸ / ۰۹:۱۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۹۳۰۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

صادرات محصولاتی باغی ۲.۵میلیارد دلار ارز وارد کشور کرد

معاون وزیر جهاد کشارزی در امور باغبانی گفت: سهم محصولات باغی از مجموع ۵.۲ میلیارد دلار صادرات بخش کشاورزی ظرف هفت ماه گذشته امسال افزون بر۲.۵میلیارد دلار معادل ۵۰ درصد بوده است.

محمدعلی طهماسبی اواخر هفته گذشته در سفری سه روزه به استان کهگیلویه بویراحمد با حضور در سطح باغ های شهرستان های استان  ضمن بررسی وضعیت تولید محصولات باغی بهره برداران ،از نزدیک با مشکلات، خواسته ها و مطالبات باغداران این استان آشنا شد.
طهماسبی اظهار داشت: میزان تولید محصولات باغی کشور اعم از گلخانه ای، فضای باز، انواع درختان ، درختچه ها و یا گیاهان دارویی نیز حدود ۲۳ میلیون تن در سال جاری بوده است.
سطح زیر کشت محصولات باغی در کشور حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است.
وی تصریح کرد: با توجه به میزان و تراکنش مناسب بارندگی ها میزان تولید محصولات باغی و زراعی نیز افزایش داشته  و بخش عمده ای از آنها نیز اضافه بر مصرف داخلی به کشورهای مختلف صادر خواهد شد.
طهماسبی همچنین کشمش، کیوی، زعفران، سیب، پسته ، خرما و انواع مرکبات را از جمله محصولات صادراتی بخش کشاورزی عنوان کرد.
وی میزان تولید محصول سیب امسال در کشور را نیز حدود چهار میلیون تن دانست و گفت: بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن از این محصول صادر خواهد شد.
وی گفت: البته خط صادراتی برخی از این محصولات از جمله پسته و زعفران برای ۶ ماهه دوم سال برنامه ریزی شده است.
اجرای ۲۰ هزار هکتار توسعه باغات در اراضی شیب دار
معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین گفت: امسال و بر اساس برنامه ریزی بیش از ۲۰ هزار هکتار از سطح اراضی شیبدار در کشور زیر کشت محصولات باغی و گیاهان دارویی خواهد رفت.
طهماسبی طرح توسعه باغات را در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی ، مشارکت جوامع محلی ، پایداری کانون های تولید ، جلوگیری از مهاجرت روستائیان و عشایر  و رونق تولید دانست و گفت: این طرح بر اساس تفاهم نامه دو طرفه بین سازمان های جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و آبخیزداری در حال اجراست.
وی با بیان اینکه بر اساس پیش بینی و برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی  تا سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۰۰ هزار هکتار در این زمینه عملیاتی و اجرایی خواهد شد، گفت: تاکنون حدود ۸۰درصد آن تحقق یافته است.
توسعه ۲ برابری سطح گلخانه ها در دولت تدبیر و امید
وی همچنین با اشاره به برخی دستاوردهای وزارت جهاد کشاورزی در دولت تدبیر و امید نیز گفت: سطح زیر کشت گلخانه ای از حدود هشت هزار هکتار در سال ۹۲ هم اینک با ۲ برابر افزایش به بیش از ۱۶هزار هکتار رسیده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: امسال نیز حدود پنج هزار و ۸۰۰ هکتاربه سطح زیر کشت گلخانه ها در کشور اضافه خواهد شد.
 طهماسبی یادآور شد: بر اساس افق ۱۴۰۰ ، وزارت جهاد کشاورزی قصد دارد سطح زیر کشت گلخانه های کشور را  به مرز حدود ۴۸ هزار هکتار برساند.
وی تاکید کرد که  میزان تولید محصولات زراعی و باغی نیز از حدود ۹۲ میلیون تن تا قبل از دولت تدبیرو امید هم اینک به بالای ۱۲۲ میلیون تن رسیده است.
طهماسبی افزایش صنایع تبدیلی ، سردخانه ها و تجهیز مکانیزسیون کشاورزی در راستای تحقق و بهبود زنجیره تولید از مزرعه تا سفره و همچنین بهبود وضعیت درآمدی و جلوگیری از شوک های قیمتی و اقتصادی باغداران را یادآو شد و گفت: دولت و وزارت جهاد کشاورزی در این راستا آماده همکاری و اعطای تسهیلات ویژه با سود ۱۴ و نیم درصد به بهره برداران است.
بهره برداران استان ۷۲۳هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد  با ۳۹ هزار هکتار باغ سالیانه ۲۸۰ هزار تن میوه شامل مرکبات،سیب،انار،انگور و میوه های هسته دار تابستانه تولید و روانه بازارهای مصرف می کنند.

(شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸) ۰۹:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها