شنبه / ۴ آبان ۱۳۹۸ / ۰۹:۱۰
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۸۹۳۰۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس فراورده های روغنی

واردات ۸۰۰ هزار تن روغن خام در هفت ماهه امسال

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران، نیاز سالانه کشور به روغن خام را یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن برآورد کرد و گفت: در هفت ماه گذشته ۸۰۰ هزار تن روغن مورد نیاز کشور تامین و وارد شده است.

«امیرهوشنگ بیرشک» باتاکید بر اینکه تا پایان سال جاری روغن خوراکی مورد نیاز کشور تامین است، افزود: میزان واردات امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد؛ بنابر این کمبودی در این زمینه نخواهیم داشت.
وی با بیان اینکه روغن خام مورد نیاز کشور توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران و بخش خصوصی تامین و وارد می شود، اظهار داشت: طبق پیش‌بینی‌ها ۶۰۰ هزار تن از روغن وارداتی کشور امسال توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران به منظور حفظ ذخایر استراتژیک ذخیره خواهد شد.
دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران اضافه کرد: سال ۹۷، یک میلیون و ۲۵۰ هزارتن روغن خام تامین و به کشور وارد شد که از این میزان ۳۰۰ هزار تن مربوط به واردات شرکت بازرگانی دولتی ایران برای حفظ ذخایر استراتژیک بوده است.
دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران با اشاره به اینکه روغن خام مورد نیاز کشور با ارز رسمی ۴۲۰۰ تومان تامین می شود، گفت: اکنون مشکل عمده واردکنندگان روغن خام کشور نقل و انتقال پول است که هزینه‌های زیادی را برایشان در بر دارد؛ به طوری که دولت برای مساعدت با تجار قول داده است که ۶ درصد هزینه نقل و انتقال را پرداخت کند.
به گفته وی، اکنون ۸۵ درصد روغن خام شامل پالم، سویا، آفتابگردان مورد نیاز کشور از محل واردات تامین می‌شود که بیشترین حجم واردات آن مربوط به روغن آفتابگردان است.
بیرشک با تاکید براینکه سالانه برای تامین روغن خام مورد نیاز کشور بین یک میلیارد تا ۱.۲ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود، افزود: اکنون روغن سویا از کشور آرژانتین، روغن آفتابگردان از کشورهای اوکراین و روسیه و روغن پالم از کشورهای مالزی و اندونزی تامین می شود.
محدودیت در واردات روغن پالم برقرار است
وی ادامه داد: اکنون با توجه به محدودیت هایی که در زمینه واردات و مصرف روغن پالم در کشور ایجاد شده است، سالانه بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزارتن روغن پالم جهت مصرف خوراکی و صنایع شیرینی و شکلات و صنایع غذایی تامین و وارد کشور می شود.
وی تصریح کرد: بخش عمده روغن کلزا، زیتون و ذرت مورد نیاز از محل تولید داخل تامین می شود.
سال گذشته ۲.۵ میلیون تن دانه روغنی وارد صنایع روغن‌کشی شد
دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران درباره فعالیت صنایع روغن‌کشی تولید داخل گفت: سال ۹۷، حدود ۲.۵ میلیون تن دانه روغنی جهت فعالیت صنایع روغن کشی وارد کشور شد.
به گفته وی، اکنون حدود ۲۵ کارخانه روغن‌کشی در کشور فعال هستند که بخش عمده روغن خام سویا از این محل تامین می‌شود.
وی اظهار داشت: برای استفاده از ظرفیت کارخانه‌های روغن‌کشی، امسال نیز بخشی از روغن خام مورد نیاز از محل دانه‌های روغنی تامین خواهد شد.
افزایش ۱۷ درصدی روغن خوراکی در ابتدای سالجاری
بیرشک درباره قیمت‌گذاری روغن خوراکی گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های واردات از محل نقل و انتقالات، در ابتدای سالجاری قیمت هر کیلوگرم روغن خوراکی ۱۷ درصد افزایش یافت.
به گفته وی، هیچ افزایش نرخی تا پایان سالجاری برای محصول روغن خوراکی نداریم.
خروج ارز برای واردات روغن‌های ذرت و زیتون خارجی منطقی نیست
بیرشک درباره کمبود روغن های خارجی ذرت و زیتون در بازار اظهار داشت: با توجه به تحریم‌ها و جلوگیری خروج ارز از کشور، تامین و واردات روغن های خارجی زیتون و ذرت منطقی نیست زیرا بخش عمده این نوع روغن ها در داخل کشور و با کیفیت بالا تولید می شود.
وی با اشاره به اینک روغن های خارجی با ارز آزاد وارد می‌شوند، اضافه کرد: به دلیل بالا بودن قیمت این محصولات، واردات مورد استقبال قرار نمی گیرد بنابراین در اکثر فروشگاه های کشور روغن های زیتون و ذرت تولید داخل موجود است.
بر اساس آمار سازمان توسعه تجارت ایران، در سالهای اخیر سرانه مصرف روغن خوراکی در کشور نزدیک ۱۸ کیلوگرم بود که بیش از هشت کیلوگرم بالاتر از متوسط جهانی است.

(شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸) ۰۹:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها