دوشنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۸ / ۱۶:۵۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۹۲۴۶
گزارشگر : ۳۵۱۴
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

نبود صنایع تبدیلی و لنگی پای کشاورزان / تحمل صف دو روزه برای تحویل گوجه!

استان کردستان به لحاظ وضعیت آب و هوایی و اقلیم موجود، از پر پتانسیل‌ترین استان‌های کشور برای تولید محصولات کشاورزی و دامی است، اما نبود صنایع تبدیلی پای کشاورزی را برای ادامه راه و رونق تولید لنگ کرده است.

با وجود اهمیت ارتباط تنگاتنگ صنعت و کشاورزی، در استان هایی همانند کردستان که در بخش کشاورزی و تولید برخی محصولات خاص به عنوان قطب مطرح هستند، هنوز ارتباط مطلوبی بین صنعت و کشاورزی وجود ندارد و در این زمینه غفلت شده است.
 
این در حالی است که بخش عمده اقتصاد کردستان به کشاورزی وابسته است و هر تلاشی در بهبود وضعیت درآمدی کشاورزی موجب رونق اقتصادی استان می شود.
 
بر همین اساس لزوم صنعتی شدن واحدهای تولیدی بخش کشاورزی، توسعه صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته بندی، افزایش میزان صادرات و جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی از ضرورت های بخش کشاورزی در استان کردستان است که باید به آن توجه شود.
 
در این راستا خبرنگاران استان کردستان امروز، 29 مهرماه از شرکت مجتمع کشت و صنعت خرمدشت کردستان به‌عنوان تنهاترین واحد صنایع تبدیلی استان کردستان بازدید کردند.
 
با ورود به شهرک صنعتی شهرستان دهگلان و دیدن صف انتظار ماشین‌های سبک و سنگین حامل گوجه‌فرنگی به‌راحتی توانستیم آدرس این کارخانه را پیدا کنیم.
 
یکی از راننده‌های این خودروها در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: دو روز است که در صف انتظار تحویل محصول به کارخانه هستم و با توجه به ظرفیت محدود کارخانه هرروز فقط تعداد کمی از ماشین‌ها می‌توانند از این صف‌های انتظار خلاص شوند.
 
وی افزود: با توجه به سرد شدن هوا و پایان فصل برداشت گوجه‌فرنگی هر روز به تعداد این ماشین‌ها و طولانی شدن صف‌های انتظار افزوده می‌شود.
 
یکی دیگر از راننده خودروهای حامل گوجه فرنگی که از اسدآباد آمده بود و چند روز در صف های تحویل بار منتظر بود، اظهار کرد: نبود کارخانجات صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی یکی از دغدغه‌های اصلی کشاورزان مناطق غربی است و این امر هم سبب فاسدشدن میوه ها و هم صف های طولانی تحویل محصول شده است.
 
وی افزود: من خود کشاورز نیستم اما چند روز از وقتم را در این صف‌های طولانی گذرانده‌ام و هم از کار و زندگی افتاده ام و هم مادر مریضم را در بیمارستان تنها گذاشته‌ام.
 
همچنین سایر شرکت های شهرک صنعتی دهگلان به بوی بد میوه‌های گندیده و  ترافیک موجود در شهرک صنعتی معترض بوده و به گفته نایب رئیس هیات مدیره شرکت مجتمع کشت و صنعت خرم دشت کردستان از این شرکت شکایت شده بود.
 
خرید نزدیک به 19 هزار تن گوجه‌فرنگی در کردستان
 
مدیر تعاون روستایی کردستان در جمع خبرنگاران استان اظهار کرد: با توجه به افزایش سطح زیر کشت گوجه‌فرنگی امسال شاهد افزایش تولید محصول گوجه‌فرنگی در سطح کشور و بالطبع آن در استان کردستان بودیم.
 
پیمان اسکندری افزود: تا تاریخ سوم مهرماه امسال دو کارخانه خرمدشت کردستان و روژین تاک کرمانشاه گوجه‌فرنگی را کیلویی 8000 ریال که قیمتی قابل‌قبول بود، از کشاورزان خریداری می‌کردند که از این تاریخ به بعد این دو کارخانه با کیلویی5500 ریال گوجه‌فرنگی‌ها را از کشاورزان خریداری می‌کردند و در این راستا سازمان تعاون روستایی به‌منظور حمایت از کشاورزان وارد عرصه شده و به خرید گوجه‌فرنگی با کیلویی 10 هزار ریال اقدام کرد.
 
وی اعلام کرد: خرید حمایتی به علت کاهش قیمت گوجه‌فرنگی و برای جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان،  از بین رفتن انگیزه کشت و تولید این محصول از سوی تعاون روستایی انجام شد.
 
مدیر تعاون روستایی کردستان افزود: در این راستا شرکت مجتمع کشت و صنعت خرمدشت کردستان که ظرفیت تولید 550 تن رب به‌صورت روزانه را دارد، 50 درصد از ظرفیت خود را در اختیار سازمان تعاون روستایی استان گذاشته است.
 
وی افزود: تاکنون 18 هزار و 900 تن از محصول گوجه‌فرنگی کشاورزان توسط سازمان تعاون روستایی خریداری در دو شرکت کشت و صنعت نامبرده شده فرآوری شده است.
 
اسکندری عنوان کرد: دو هزار تن این محصول در شرکت خرمدشت فرآوری شده و 16 هزار و 900 تن آن در روژین تاک کرمانشاه فرآوری شده است.
 
وی به صف‌های طولانی ماشین‌های حامل گوجه‌فرنگی کشاورزان استان اشاره و بیان کرد: دلیل این صف‌های طولانی نبود صنایع تبدیلی در استان بوده است و این کارخانه به‌عنوان تنها واحد فرآوری محصولات کشاورزی ظرفیت روزانه 550 تن گوجه‌فرنگی را دارد و گنجایش بیشتر از این ظرفیت را نمی‌تواند بپذیرد.
 
وی وجود صف‌های انتظار را تنها مشکل گوجه‌فرنگی کاران استان دانست و افزود: عملکرد خرید محصول سازمان تعاون روستایی استان بسیار مطلوب بوده و باقیمت 10 هزار ریال از کشاورزان خریدار شده است.
 
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: یکی از مهم‌ترین رسالت‌های این سازمان حمایت از تولیدکنندگان است.
 
پیمان الماسی، به خرید گوجه‌فرنگی از کشاورزان استان کردستان از ابتدای شهریورماه اشاره و اظهار کرد: کارخانه خرمدشت با کشاورزان هزار و 500 هکتار قرارداد داشته است که تاکنون 40 هزار تن گوجه‌فرنگی از کشاورزان استان خریدار کرده است.
 
وی با اشاره به اینکه خرید گوجه‌فرنگی از کشاورزان استان  تا 15 آبان ماه جاری ادامه دارد، عنوان کرد: یکی از اتفاقات خوبی در این عرصه خرید حمایتی سازمان تعاون روستایی از کشاورزان باقیمت 10 هزار ریال بوده است.
 
الماسی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید این کارخانه در حال حاضر محدود بوده و این امر موجب طولانی شدن صف‌های تحویل گوجه‌فرنگی به کارخانه شده است، عنوان کرد: ما در تلاشیم تا سال آینده ظرفیت تولید این کارخانه را دو برابر افزایش دهیم.
 
وی با اشاره به اینکه در پی مذاکرات انجام‌شده دیروز موفق به ثبت‌نام این شرکت در سامانه کارا شدیم، ادامه داد: قرار شد با تزریق تسهیلات 300 میلیارد ریالی به این شرکت بتوانیم هم مشکل کشاورزان استان را کمتر کنیم و هم این شرکت بتواند خود اقدام به خرید گوجه‌فرنگی کند و از حالت روز مزدی خارج شود.
 
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان عنوان کرد: دلیل این صف‌های طولانی اتمام فصل برداشت گوجه‌فرنگی و آغاز فصل سرما بوده و کشاورزان ترجیح می‌دهند تا هرچه زودتر محصولاتشان را برداشت کنند تا دیگر روی زمین نماند.
 
الماسی ادامه داد: این کارخانه به مدت دو، سه سال واحد تعطیلی بوده است که به همت کارگروه رفع موانع تولید، بدهی معوقه بانک و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تعیین تکلیف شده و بدهی مالیاتی حل‌شده و جرائم بدهی تأمین اجتماعی بخشیده شد و به چرخه تولید بازگشته است.
 
مرتضی مجد رضایی، نایب رئیس هیات مدیره شرکت خرمدشت کردستان شرکت مجتمع کشت و صنعت خرمدشت کردستان در بازدید خبرنگاران از این کارخانه گفت: این شرکت در سال 88 با سرمایه 3.4 میلیون یورو در شهرک صنعتی دهگلان به بهره‌برداری رسیده است.
 
وی با اشاره به دریافت تسهیلات از بانک برای هزینه ساخت‌وساز کارخانه افزود: ماشین‌آلات را از ایتالیا با هزینه شرکت وارد کردیم  و این شرکت از ابتدا بدون سرمایه در گردش کار خود را آغاز کرد.
 
مجد رضایی با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به استان کردستان عنوان کرد: در این سفر مصوب شد که بنیاد برکت سرمایه در گردش به این کارخانه تزریق کند که بنیاد برکت با شراکت در کارخانه در سال اول دو میلیارد تومان و بعد از سه سال دو میلیارد دیگر پرداخت کرد که این اعتبار کفاف کل ظرفیت شرکت را نداده است.
 
وی ظرفیت اسمی کارخانه در تولید رب گوجه‌فرنگی اشاره و عنوان کرد: ظرفیت اسمی کارخانه پنج هزار تن رب گوجه‌فرنگی و باید 40 هزار تن گوجه‌فرنگی دریافت کنیم.
 
این عضو هیئت‌ مدیره شرکت، به فرآوری سایر محصولات کشاورزی اشاره و عنوان کرد: سیب، ذرت، آلبالو، توت‌فرنگی در این کارخانه فرآوری می‌شود که تاکنون به دلیل عدم سرمایه در گردش به ظرفیت کامل کارخانه نرسیدیم.
 
وی افزود: شرکت در پی تعهدات بنیاد برکت برای تأمین سرمایه در گردش در سال 93 به‌صورت کامل شروع به فعالیت کردیم و هم‌زمان هم ذرت شیرین، هم سیب و رب گوجه‌فرنگی را فرآوری کردیم اما بنیاد برکت سرمایه در گردش شرکت را تأمین نکرد و موجب نارضایتی کشاورزان و درنتیجه تعطیلی شرکت شد.
 
مجد رضایی بیان کرد: از سال 95 با همکاری مسئولان استان شروع به فعالیت کردیم و به دلیل نبود سرمایه در گردش با تعدادی از شرکت‌های کشور قرارداد کارمزدی منعقد کردیم اما این امر کفاف مخارج شرکت را نمی‌داد.
 
وی ادامه داد: امسال به دلیل افزایش تولید گوجه‌فرنگی با همکاری سازمان تعاون روستایی امسال به‌طور کامل کارکردیم.
 
به گفته این عضو هیئت‌ مدیره، این شرکت دارای پتانسیل‌های ویژه‌ای ازجمله کار کردن در چهارفصل سال و فرآوری تعدادی چند محصول کشاورزی، تولید دو هزار پوره سیب و ... است.
 
وی تصریح کرد: در صورت فول کار کردن کارخانه می‌توان برای 18 هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی کرد.
 
مجد رضایی اذعان کرد: این کارخانه در حال حاضر در سه شیفت به‌صورت 24 ساعت کار می‌کند و برای 10 هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی کرده است.
 
طبق اعلام سازمان جهاد کشاورزی امسال یک هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی کردستان زیر کشت محصول گوجه‌فرنگی رفته و ‌ پیش‌بینی می‌شود با میانگین برداشت ۶۶ تُنی در هر هکتار ۱۲۰ هزار تُن از این محصول روانه بازار مصرف شود.
 
به گفته خالد جعفری رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کردستان، ارزان شدن قیمت گوجه فرنگی به دلیل کاشت بیش از برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی در برخی نقاط کشور و اعمال تعرفه ۳۵ هزار ریالی از سوی اقلیم کردستان عراق برای صادرات این محصول از ایران به آن منطقه بوده است که این مساله باعث شده تقاضا برای این محصول کمتر از سال قبل باشد و در نهایت موجب تنش در خرید و فروش آن شده است.
(دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸) ۱۶:۵۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها