یکشنبه / ۲۸ مهر ۱۳۹۸ / ۱۳:۴۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۹۲۲۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

هدفگذاری افزایش سالانه 3.5 درصد صادرات محصولات کشاورزی

در تفاهمنامه‌ وزیر جهاد با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزایش سالانه 3.5 درصد صادرات محصولات کشاورزی هدفگذاری شد.

محمود حجتی در نامه‌ای خطاب به معاونین وزیر، رؤسای سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها و رؤسا و مدیران عامل سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های وابسته با اشاره به تفاهم‌نامه وزارت جهاد کشاورزی با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برای ارتقاء بهره‌وری آب، تصریح کرد: به منظور افزایش تولید و تقویت امنیت غذایی کشور با توجه به ظرفیت محدود منابع آبی، لزوم اعمال مدیریت کارآمد و اقتصادی در مصرف بهینه آب و استفاده از حداکثر ظرفیت‌های موجود برای افزایش تولیدات بخش کشاورزی ضروری است.
وی با اشاره به این که راه‌حل منطقی و تجربه جهانی، توجه خاص و بکارگیری کلیه روش‌ها و اقداماتی است که موجب افزایش بهر‌ه‌وری آب می‌گردد، خاطرنشان کرد: در این راستا و به منظور استفاده از ظرفیت بخش خصوصی کشور، تفاهم‌نامه همکاری مشترک با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی در تاریخ ۲۷ آذر ماه سال ۱۳۹۷ به امضا رسیده است.
وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: مقتضی است با مشارکت فعال و بهره گیری از تجربیات نیروهای متخصص، مخصوصأ جلب و مشارکت ذینفعان در تحقق اهداف توافقنامه، اجرای برنامه در اولویت وظایف قرار گیرد.
وی، برقراری ارتباط منسجم و مستمر با دبیرخانه تفاهم‌نامه مشترک را ضروری دانست و خواستار تشکیل مرتب کارگروه ارتقاء بهره‌وری آب، هماهنگ با دبیرخانه شد.
حجتی، تصریح کرد: لازم است نسبت به ارائه پیشنهادات و نظریات و موضوعات مورد نیاز و تسریع در پاسخ به موقع به دبیرخانه، تهیه و تنظیم نحوه مشارکت در قالب برنامه و نقشه راه و انعکاس آن به دبیرخانه و کوشش و اهتمام کافی برای واگذاری امور به ذینفعان بخش خصوصی، تشکل‌ها، انجمن‌ها و خبرگان علمی و اجرایی، اهتمام لازم به عمل آید.
قابل ذکر است شروع فعالیت‌های اجرایی برنامه از پاییز سال آینده بوده و با توجه به مشخص بودن جایگاه، وظایف و انتظارات هر حوزه در این حرکت فراگیر، زمان باقیمانده تا شروع اجرای برنامه دوره آمادگی محسوب می‌گردد.
یادآور می‌شود، اهداف این تفاهم‌نامه که به امضای محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران رسیده است، ارتقای امنیت غذایی با افزایش سهم تولیدات داخلی در تأمین و عرضه سرانه انرژی و پروتئین به ترتیب به میزان ۸۳ و ۸۵ درصد در افق ۱۴۰۵، رشد متوسط سالانه ارزش صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی به میزان ۳.۵ درصد، بهبود حاصلخیزی منابع خاک و پایداری تولید با تأکید بر افزایش مقدار ماده آلی خاک به میزان دو برابر در افق ۱۴۰۵ (نسبت به سال پایه) و افزایش بهره وری تولیدات گیاهی از ۱.۱ (در سال پایه) به ۲.۲ کیلوگرم بر متر مکعب (در افق ۱۴۰۵) بوده است.

(یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸) ۱۳:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها