یکشنبه / ۲۸ مهر ۱۳۹۸ / ۱۱:۴۱
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۸۹۲۱۷
گزارشگر : ۳۵۱۴
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

لبخند پسته به اقتصاد یزد/محصولی که بزودی خاتم را جهانی می‌کند

یزد خاتم یکی از مناطق حاصلخیز استان یزد است که تنوع محصولات کشاورزی در آن بالاست اما پسته این شهرستان به عنوان یکی از مرغوب ترین پسته های دنیا بزودی خاتم را جهانی می کند.

شهرستان خاتم یکی از جنوبی ترین مناطق استان یزد است که به واسطه بهره مندی از منابع آبی خوب و خاک حاصلخیز، شرایطی کاملا متفاوت به لحاظ کشاورزی با دیگر مناطق استان دارد.
 
این شهرستان که در فاصله ۲۴۰ کیلومتری از مرکز استان یزد واقع شده، دارای دو شهر هرات و مروست است که هر دو شهر در زمینه تولید محصولات کشاورزی در جایگاه بسیار خوبی قرار دارند و در تولید بسیاری از محصولات به تدریج در حال پیمودن پله های پیشرفت به لحاظ میزان تولید و کیفیت محصول تولید شده هستند.
 
این شهرستان در روزگاری نه چندان دور به عنوان انبار غله استان یزد معروف بود و اکنون نیز از همین شرایط برخوردار است اما مقرون به صرفه بودن تولید برخی محصولات کشاورزی و باغی به تدریج نوع کشت این شهرستان را تغییر داده و اکنون بخش قابل توجهی از اراضی باغی این شهرستان به کشت پسته اختصاص دارد.
 
پسته خاتم را روی سکوی جهش اقتصادی قرار می دهد
 
شاید نام پسته خاتم تاکنون به گوش کسی نخورده باشد اما بزودی این محصول نه تنها نام استان یزد را یکبار دیگر جهانی می کند بلکه خاتم را روی سکوی جهش اقتصادی قرار می دهد.
 
نوع خاک شهرستان خاتم و بافت متفاوت آن با دیگر مناطق استان همچنین املاح موجود در آب این شهرستان سبب شده پسته خاتم از کیفیت بهتری نسبت به پسته سایر مناطق استان برخوردار باشد و بسیاری از پسته کاران این شهرستان حتی مدعی کیفیت بسیار بهتر محصول خود نسبت به پسته های مشهور ایران نظیر پسته رفسنجان و دامغان هستند.
 
از آنجا که بخش قابل توجهی از سطح زیرکشت پسته این شهرستان، غیربارور هستند و درختان آن پنج تا شش سال سال آینده به ثمر می نشینند، کارشناسان کشاورزی بر این باورند که طی چند سال آینده، میزان تولید از یک سو و کیفیت پسته تولیدی خاتم از سوی دیگر، نه تنها کشاورزی و اقتصاد کشاورزان خاتم را متحول می کند بلکه در رشد اقتصادی استان یزد نیز بسیار اثرگذار خواهد بود.
 
اختصاص ۱۷.۵ هزار هکتار از اراضی خاتم به کشت پسته
 
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان خاتم در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر بالاترین سطح زیرکشت شهرستان خاتم مربوط به باغات پسته است به نحوی که ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان به کشت این محصول اختصاص یافته است.
 
مجتبی آغاز عنوان کرد: ۱۲ هزار و ۸۰۰ هکتار از این میزان دارای درختان بالای ۱۲ سال است و ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار نیز غیربارده است که ظرف چند سال آینده این درختان نیز به ثمر می نشیند و میزان محصول تولیدی شهرستان خاتم افزایش چشمگیری خواهد یافت.
 
وی بیان کرد: متوسط تولید پسته خشک در هر هکتار هزار و ۲۰۰ کیلوگرم است و امسال از سطح باغات استان یزد بالغ بر ۱۶ هزار تن پسته خشک برداشت شد.
 
پسته کار نمونه کشور ۴۵ تن پسته تازه از هر هکتار از باغات خاتم برداشت کرد
 
آغاز یادآور شد: یکی از کشاورزان نمونه کشور که به کار تولید پسته در شهرستان خاتم مشغول است، سال گذشته توانست رکورد برداشت محصول پسته را به نام خود ثبت کند و از هر هکتار ۴۵ تن پسته تازه برداشت کند.
 
وی تصریح کرد: در حال حاضر به جرات اعلام می کنیم که هیچ پسته ای در ایران کیفیت پسته خاتم را ندارد زیرا بافت خاک آن بسیار قوی است و آب مناسب برای کشت پسته دارد.
 
فاصله زیاد میزان آفلاتوکسین موجود در پسته خاتم با حد مجاز استاندارد
 
آغاز خاطرنشان کرد: چند سال است که کارشناسان کشاورزی اقدام به نمونه گیری از محصول تولیدی این شهرستان می کنند که آزمایش های آنها نشان دهنده فاصله زیاد میزان آفلاتوکسین موجود در پسته خاتم با حد مجاز تعیین شده است.
 
وی بیان کرد: تمام محصول پسته شهرستان خاتم نیز به صورت آفتابی خشک می شود و این امر بر کیفیت تولید این محصول می افزاید.
 
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان خاتم یادآور شد: در حال حاضر یک سوم سطح زیرکشت پسته استان یزد به شهرستان خاتم اختصاص دارد و در آینده ای نزدیک، خاتم به یکی از مناطق پسته خیز کشور تبدیل می شود.
 
وی با اشاره به اینکه روش های نوین و دانش بومی منطقه نیز در تولید این محصول به کار گرفته شده است، افزود: نتیجه اقدامات انجام شده در این زمینه طی چند سال آینده به ثمر خواهد نشست.
 
در حال حاضر به رغم اینکه پسته خاتم هنوز شهرت چندانی ندارد، اما مشتریان پر و پا قرص خارجی بسیاری دارد به نحوی که بخش عمده محصول تولیدی این شهرستان به خارج از کشور صادر می شود.
 
تشکیل یک تیم بازرگانی در جهاد کشاورزی خاتم برای فروش پسته خاتم
 
در شهرستان خاتم یک تیم بازرگانی توسط جهاد کشاورزی این شهرستان ساماندهی شده که سرمایه گذار و خریدار پسته را به کشاورز وصل می کند و به این ترتیب می توان با واسطه های کمتری پسته تولیدی این شهرستان را به دست مصرف کنندگان داخلی و خارجی رساند.
 
پسته کاران خاتم مشکل جدی در زمینه تولید پسته ندارند و جالب اینجاست که مهمترین مشکل آنها در فصل برداشت، کمبود نیروی کار است.
 
یکی از کشاورزان هرات در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: کارگر ساده ای که فقط کار چیدن پسته را انجام دهد، روزی ۱۰۰ هزار تومان مزد دریافت می کند اما با همین میزان دستمزد نیز با کمبود نیروی کار مواجه هستیم.
 
کمبود نیروی کار برای برداشت پسته
 
رمضان تاج آبادی بیان کرد: در ایام برداشت پسته، تعداد زیادی از اتباع افغانستانی به شهرستان خاتم سفر می کنند و بیشتر کارگران ما از میان همین اتباع هستند.
 
پسته که کاشت آن قدمت چندان طولانی در استان یزد ندارد، به سرعت توانست نظر کشاورزان و باغداران این استان را به خود جلب کند و از آنجا که یزدی ها انسان هایی سختکوش و آبادگر هستند، کشت این محصول اکنون فراگیر شده و به نظر می رسد بر اساس گفته کشاورزان و کارشناسان کشاورزی، برخی مناطق از جمله شهرستان خاتم در زمینه تولید این محصول به زودی گوی سبقت را از رقبای کهن کشت این محصول می رباید.
(یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸) ۱۱:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها