سه شنبه / ۲۳ مهر ۱۳۹۸ / ۱۰:۲۶
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۸۹۱۴۳
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایرنا
سرویس اقتصاد

اصلاح ۸۰ درصدی مصوبات بازگشت ارز صادراتی

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال مصوبات بازگشت ارز صادراتی نسبت به سال گذشته ۸۰ درصد اصلاح شده است.

«رضا رحمانی» امروز (سه‌شنبه) در دیدار با فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی ایران افزود: در شرایط جدید باید ارتباط تنگاتنگ بین وزارت صنعت و اتاق بازرگانی وجود داشته باشد و این ارتباط منجر به اخذ تصمیمات جدید شود. هیچ محدودیتی ندارم که حتی هفته‌ای یک‌بار با بخش خصوصی جلسه داشته باشم، به شرطی که با برنامه‌ریزی و پیگیری باشد.
 
وی ادامه داد: در این سال‌ها مشکل اصلی واحدهای تولیدی، دسترسی به منابع مالی و سرمایه در گردش بوده است، چنانچه آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد تسهیلات پرداخت شده به بخش صنعت ۲۷ درصد بوده که اگر تمدیدی‌ها را از آن کم کنیم، به ۱۸ درصد می‌رسد.
 
به گفته وزیر صنعت، امسال مصوبات بازگشت ارز صادراتی نسبت به سال گذشته ۸۰ درصد اصلاح شده که نتیجه همین جلسات تخصصی بوده است.
 
اختلاف نظر وزارت صنعت با بانک مرکزی درباره واردات بدون انتقال ارز 
 
وی با تاکید بر اینکه هیچگاه تصمیمات این وزارتخانه عطف به ما سبق نشده است، ادامه داد: حتی قانون هم مگر در شرایط خاص، عطف به ما سبق نمی‌شود. حتی درباره خودرو زیر بار نرفتم و سال گذشته گفتم هر خودرویی که فروختیم بر اساس همان قیمت باید عمل شود.
رحمانی بیان کرد: درباره واردات بدون انتقال ارز با بانک مرکزی اختلاف نظر داریم،  معتقدیم برای حمایت از تولید باید به صورت محدود و کنترل شده، مجوز واردات داده شود اما بانک مرکزی این نکته را نمی‌پذیرد.
وزیر صنعت حمایت از ساخت داخل را یک وظیفه ملی دانست و افزود: برنامه داریم تا سال ۱۴۰۰، ۱۰ میلیارد دلار واردات را تبدیل به ساخت داخل کنیم که جزئیات آن هم مشخص است. با تغییر دولت و وزیر این موضوع دچار دستخوش تغییر نمی‌شود، زیرا سیاست کلان نظام است.
وی با اشاره به تنظیم بازار صادرات گفت: آیا سال ۹۷ و سال ۹۸ یکسان است؟ امسال تعداد بخشنامه‌های خلق‌الساعه چه از سمت وزارت صنعت و چه بانک مرکزی بسیار کمتر از ۹۷ بوده است.
رشد مثبت بخش صنعت
رحمانی با اشاره به اتحادیه اوراسیا، تاکید کرد: از پنجم آبان تعرفه ٥٠٢ قلم کالای ایرانی برای این کشورها برداشته می شود و ما نیز به آنها در ٣٦٠ قلم کالا امتیاز داده ایم. در بسیاری از کالاها مزیت داریم.  
وی رشد صنعت در سه ماه آخر سال ٩٧ را منفی عنوان کرد و افزود: در سه ماه اول امسال رشد بخش صنعت صفر شد و در سه ماه دوم که هنوز اعلام نشده، مثبت خواهد بود. در شهریورماه شاخص بهای تولیدکننده ١٢ واحد درصد کاهش یافت. بانک جهانی نیز اعلام کرده است که رشد اقتصادی ایران در سال آینده مثبت خواهد بود.
(سه شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸) ۱۰:۲۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها