دوشنبه / ۲۲ مهر ۱۳۹۸ / ۲۲:۵۲
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۹۱۳۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

بیشتر دامپزشکان در حوزه آبزیان تخصص لازم را ندارند

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور گفت: بیشتر دامپزشکان در حوزه آبزیان تخصص و تبحر لازم را ندارند و آنها بیشتر در حوزه دام و طیور فعالیت می‌کنند.

امرالله قاجاری در نشست علمی تخصصی بررسی معضلات بهداشتی و بیماری‌ها در ماهیان سردآبی، بیان کرد:  پزشکان حوزه آبزیان با بیماری‌ها و معضلات بهداشتی این حوزه آشنایی کامل ندارند؛ به این دلیل روز به روز به تعداد و انواع جدید بیماری‌های آبزیان افزوده می‌شود.
وی درباره بررسی معضلات بهداشتی و بیماری‌های ماهیان سردآبی اظهار کرد: برای بررسی این موضوع باید این نکات زیر را در نظر بگیریم، یکی جلب کردن اعتماد بهره‌برداران است که ما در این زمینه باید اعتماد فعالان بخش خصوصی و بهره برداران را جلب کنیم.

دومین مورد این است که تمام فعالین در این حوزه باید نسبت به مسئولیت اجتماعی‌شان در بخش‌های مختلف آگاه باشند تا بتوانیم فرآورده سالم را به دست مصرف‌کننده برسانیم.
 در ادامه این نشست، کاظم عبدی- کارشناس آبزیان در سازمان دامپزشکی، گفت: صنعت آبزیان در تمام دنیا رو به رشد است و به خاطر همین روند افزایشی، بیماری‌های آن هم افزایش پیدا کرده‌اند.
وی درباره معضلات بهداشتی آبزیان تصریح کرد: یکی از معضلات مربوط به بخش اقلیمی کشور می‌شود که باید در این حوزه متناسب با شرایط اقلیمی (دما، منطقه جغرافیایی و...) پرورش دهندگان اقدام به پرورش ماهیان سردآبی کنند.
عبدی افزود: در صنعت قزل‌آلا ساختار معیوب باعث می‌شود که اقدام بهداشتی در این زمینه صورت نگیرد و در این زمینه ما با مشکلاتی اعم از پرورش سنتی ماهی قزل‌آلا، مکانیزه نبودن مراکز تکثیر، عدم مدیریت پساب‌ها مواجه هستیم.
وی با بیان اینکه تولید آبزیان از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گذشته است، افزود: ۲۵ درصد از تولیدات آبزیان بر اثر بیماری‌ها از بین رفته‌اند که به همین دلیل باید در صنعت قزل‌آلا بازنگری صورت بگیرد تا ساختارهای این حوزه بهبود پیدا کند.
عبدی در پایان با اشاره به مشکل‌های مدیریتی و زیست محیطی در حوزه آبزیان، گفت: داروهای مربوط به حوزه دام و طیور برای درمان بیماری‌های آبزیان استفاده می‌شود که این موضوع، میزان باکتری‌های موجود در آب را تا ۲۵ درصد افزایش می‌دهد و در نهایت منجر به بیمار شدن آبزیان خواهد شد.

(دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸) ۲۲:۵۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها