دوشنبه / ۲۲ مهر ۱۳۹۸ / ۱۶:۲۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۹۱۲۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایلنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

پیش‌بینی افزایش ۱۷ درصدی تولیدات باغی در سال ۹۸/ افزایش ۲۰۷ درصدی تولید بادمجان گلخانه‌ای

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: پیش بینی می‌شود میزان تولیدات باغی و محصولات گلخانه‌ای در سال ۹۸ با افزایش ۱۷ درصدی به بیش از ۲۳ میلیون و ۸۳۷ هزار تن برسد.

محمدعلی طهماسبی با تاکید بر اینکه با گذشته ۶ ماه از ابتدای سال جاری پیش‌بینی‌ها برای افزایش میزان تولید محصولات باغی و گلخانه‌ای تا امروز محقق شده است، اظهار کرد: اگر اتفاق خاصی مانند تغییر ناگهانی دما رخ ندهد امسال با افزایش تولیدات باغی و گلخانه‌ای روبه‌رو هستیم.
وی ادامه داد: پیش بینی ما برای میزان افزایش تولیدات باغی و گلخانه‌ای ۱۷ درصد است که رقم خوبی برای رشد یکساله به شمار می‌رود.
طهماسبی با بیان اینکه میزان رشد تولیدات باغی و گلخانه‌ای در محصولات مختلف متفاوت است، افزود: تولید در میوه‌های دانه‌دار ۳۰ درصد، میوه‌های هسته دار ۱۹ درصد، میوه‌های دانه ریز ۸ درصد، میوه‌های خشک ۳۷ درصد، میوه‌های سردسیری ۱ درصد، میوه‌های نیمه گرمسیری ۴ درصد، میوه‌های گرمسیری ۸ درصد، محصولات گلخانه‌‌ای ۴۶ درصد و سایر محصولات ۱۵ درصد رشد داشته است.
به گفته وی؛ البته در برخی از محصولات باغی و گلخانه‌ای با کاهش تولید نیز داشته‌ایم.
طهماسبی یکی از این محصولات را گیاهان دارویی گلخانه‌ای عنوان کرد و گفت: آمار ما نشان می‌دهد تا پایان سال ۹۸ با کاهش ۵۰ درصدی تولید گیاهان دارویی گلخانه‌ای خواهیم داشت.
وی با اشاره به افزایش قابل توجه محصولات گلخانه‌ای بیشتر رشد در تولید این محصولات را مربوط به بادمجان دانست.
طهماسبی اظهار کرد: پیش‌بینی ما این است با ادامه روند کنونی میزان تولید بادمجان گلخانه‌ای در سال‌ جاری افزایش ۲۰۷ درصدی در این محصول داشته باشیم.
این مسئول اضافه کرد: پس از بادمجان، سبزیجات گلخانه‌ای با رشد ۱۳۷ درصدی در رتبه دوم بیشترین افزایش تولید محصولات گلخانه‌ای قرار دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به قرارگیری در سال‌آور درختان پسته میزان تولید این میوه خشک در سال‌جاری چقدر خواهد بود،‌ گفت: در سال‌ جاری باغات پسته در شرایط مطلوبی قرار دارند و بر اساس برآورد کارشناسان ما رشد تولید پسته نسبت به سال گذشته ۷۱ درصد باشد.
طهماسبی میزان تولید پسته در سال‌ گذشته را بیش از ۱۷۲ هزار تن عنوان کرد که برآورد می‌شود امسال به ۲۹۶ هزار تن برسد.
وی همچنین میزان افزایش تولید گردو را ۳۰ درصد،‌ فندوق را ۱۶ درصد و بادام را ۹ درصد پیش‌بینی کرد.
طهماسبی بهِ را یکی از میوه‌های دانه‌دار عنوان کرد که رشد تولید آن به ۵۰ درصد خواهد رسید.
معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین از افزایش تولید زیتون در کشور تا ۶۳ درصد خبر داد و گفت: میزان تولید زیتون در سال گذشته ۱۰۸ هزار تن بود که امسال به ۱۷۷ هزار تن افزایش خواهد یافت.
طهماسبی یادآور شد: مجموع تولید محصولات باغی و گلخانه‌ای بدون در نظر گرفتن گل و گیاه زینتی در سال‌ گذشته کمی بیش از ۲۰ میلیون و ۴۵۴ هزار تن بود.


(دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸) ۱۶:۲۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها