دوشنبه / ۲۲ مهر ۱۳۹۸ / ۱۱:۲۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۹۱۱۶
گزارشگر : ۳۵۱۶
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

خرید تضمینی برگ سبز چای به ۱۲۳ هزار تن رسید /قیمت منطقی هر کیلو چای ممتاز ۶۰ هزار تومان

جهان ساز گفت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۱۲۳ هزار تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر ۳۴۰ میلیارد تومان خریداری شده است.

حبیب جهان ساز رئیس سازمان چای، با اشاره به اینکه برداشت برگ سبز چای تا پایان مهر ادامه دارد، اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۱۲۳ هزار تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر ۳۴۰ میلیارد تومان از چایکاران ۲ استان گیلان و مازندران خریداری شده است.
 
وی از پرداخت ۸۰ درصد مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: تاکنون ۲۶۵ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران پرداخت و مابقی به مرور پس از تامین منابع به حساب چایکاران واریز می‌شود.
 
به گفته جهان ساز، ۴۶ درصد برگ سبز خریداری شده درجه یک و ۵۴ درصد درجه ۲ است.
 
رئیس سازمان چای با اشاره به اینکه میزان خرید تضمینی برگ سبز چای نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد رشد داشته است، بیان کرد: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی پیش بینی می‌شود که میزان خرید برگ سبز چای به ۱۲۰ هزار تن برسد که از این میزان بیش از ۲۷ هزار تن چای خشک استحصال خواهد شد.
 
بیشتر بخوانید: مصرف سالیانه ۱۳۰ هزار تن چای در کشور/ کاهش ۴۰ هزار تومانی قیمت چای در بازار
 
وی مصرف سرانه چای کشور را ۱۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: با تولید بیش از ۲۷ هزار تن چای خشک، رقمی بالغ بر ۲۷ تا ۲۸ درصد نیاز کشور از تولید داخل تامین می‌شود.
 
رئیس سازمان چای با اشاره به اینکه فروش چای تولیدی کارخانه‌های چای سازی با رکود مواجه شده است، بیان کرد: با توجه به کاهش تعرفه چای وارداتی، نگاه‌ها برای تامین نیاز کشور به واردات است که همین امر منجر به رکود خرید و فروش و کاهش قیمت چای در بازار شده است.
 
جهان ساز متوسط قیمت هر کیلو چای ممتاز در خرده فروشی‌ها را ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: باتوجه به آنکه ۱۸ درصد چای تولیدی کشور ممتاز است، از این رو به طور متوسط قیمت هر کیلو چای بیش از ۳۷ تا ۳۸ هزار تومان نیست.
 
وی در پایان در واکنش به اظهار نظر برخی کارشناسان پیرامون قیمت منطقی ۱۸ تا ۲۰ هزار تومانی برای هر بسته چای ایرانی تصریح کرد: با توجه به نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای، هزینه‌های کارخانه داران، بسته بندی و سود بازار چنین قیمتی غیر منطقی است و به نظر می‌رسد کارشناسان باید در بررسی قیمت تمام شده تجدید نظر کنند.
(دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸) ۱۱:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها