دوشنبه / ۲۲ مهر ۱۳۹۸ / ۰۸:۳۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۹۱۰۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

تولید علوفه در کشور افزایش یافت

میزان تولید علوفه مرتعی در دراز مدت ۲۵ ساله حدود ۱۰ میلیون تُن بود که با افزایش مطلوب بارندگی های امسال، این میزان به ۱۲ میلیون تن افزایش یافته است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری  اظهار داشت: میزان بارندگی های سال زراعی گذشته در کل کشور ۳۸ درصد افزایش داشت که موجب افزایش پوشش گیاهی و تولید علوفه در کشور شد البته این میزان در سال‌های گذشته به دلیل خشکسالی و تغییرات اقلیمی به ۸ میلیون تُن کاهش یافته بود.
رحیم بهزاد درباره احتمال بیابان زایی در کردستان گفت: با توجه به بررسی و مطالعاتی که در این استان داشتیم افزایش پوشش گیاهی را شاهد بودیم که روندی رو به بهبود دارد با این شرایط این استان نمی تواند در معرض بیابان زایی باشد.
وی صعب‌العبور بودن منطقه و مرتفع بودن ۵۰ درصد از مساحت کردستان را از دیگر عواملی برشمرد که احتمال بیابان زایی را کاهش داده است و افزود: کردستان تنها استانی است که ممیزی مراتع آن به اتمام رسیده است.
بهزاد با بیان اینکه در حال‌ حاضر بر اساس آخرین مطالعات دفتر مهندسی سازمان جنگل‌ها وسعت مراتع کشور ۸۴.۸ میلیون هکتار است، اضافه کرد: این میزان ۵۲ درصد سطح کشور را تشکیل می‌دهد.
مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری یادآور شد: از وسعت ۱۶۴ میلیون هکتاری کشورمان، ۱۳۴ میلیون هکتار را منابع طبیعی تشکیل می‌دهد که ۸۴ میلیون هکتار آن مرتع است که کار ممیزی - شناسایی بهره‌برداران ذی‌حق در ۷۶ میلیون هکتار مراتع به پایان رسیده و ممیزی ۸٫۳ میلیون هکتار باقی مانده هم تا پایان برنامه ششم توسعه انجام می شود.
وی تاکید کرد: برای ۲۰ میلیون هکتار از مراتع طرح مرتعداری تعریف شده البته سیاست سازمان جنگل ها بر محدودیت واگذاری عرصه های مرتعی قرار داشته است.
مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری  با تاکید بر برخورد با بهره‌برداران غیرمجاز از عرصه‌های مرتعی گفت: بر اساس تبصره یک ماده ۳ قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کشور، بهره‌برداری از مراتع مستلزم اخذ پروانه چرا است و کسانی که بدون اخذ این پروانه شروع به بهره‌برداری کنند، متخلف شناخته می‌شوند و طبق فصل سوم شیوه‌نامه فنی اجرایی ضوابط بهره‌برداری از عرصه‌های مرتعی با آنها برخورد می‌شود.
بهزاد افزود: هم اکنون ۵۷ میلیون هکتار از مراتع کشور دارای مجوز چرا است که هر بهره برداری به طور متوالی در پنج سال، تخریب، آتش سوزی و یا برداشت مازاد بر ظرفیت را داشته باشد، مجوز مرتعداری وی لغو و ابطال می شود.

(دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸) ۰۸:۳۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها