شنبه / ۲۰ مهر ۱۳۹۸ / ۱۵:۱۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۹۰۸۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

واگویه دغدغه‌های کهنه در فصل صیادی

صید ماهیان استخوانی در سواحل مازندرانی خزر امسال نیز در حالی از امروز شنبه بیستم مهر ماه آغاز شد که نمایندگان صیادان در مراسم نمادین آغاز صید، همچون سال‎های قبل، از کاهش نیافتن سهمم بیمه خود گله و مصائب زیان آور شغلشان را واگویه کردند.

کاهش نرخ بیمه حق سهم صیادان از ۲۷ درصد به ۱۷درصد از مصوبات دولت است که وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی باید آن را عملیاتی کند. این وزارتخانه به دلیل مشکلات مالی مصوبه هیات دولت مبنی بر کاهش ۱۰ درصد حق سهم بیمه صیادان را تاکنون اعمال نکرده است. مسئولان شیلات ایران پیگیری و حل این مصوبه را برای صیادان شمالی از اولویت برنامه های امسال اعلام کرده اند.
صیادان مازندران در مراسم آغاز صید گفتند؛  از آنجایی که نوع بیمه اشان مربوط به سخت و زیان آور بودن شغلشان نیست و باید به مدت ۳۰ سال سابقه اشتغال و بیمه ای داشته باشند ، این وضعیت آنان را پیر و فرسوده کرده است.
آنان خطاب به مسئولان حاضر توضیح دادند : ماهیگیری شغل اصلی ماست و در سخت ترین شرائط آب و هوایی یعنی فصل پاییز و زمستان که دریا توفانی و سرد است کار صید و صیادی را انجام می دهیم تا لذیذترین پروتئین دریایی را سر سفره هموطنان بیاوریم ، ولی نه تنها مشکلاتمان از جمله سهم بیمه و سخت و زیان آور قلمداد نکردن شغلمان پابرجاست ، بلکه هزینه زندگی با اضافه شدن تعداد اعضای خانوار هر ساله بیشتر شده و همزمان کاهش ارزش پول مشکلاتمان را دوچندان کرده است.
صیادان عضو اتحادیه پره شهید کلاهدوز شهرستان جویبار که به نمایندگی از سایر صیادان در این مراسم مشکلاتشان را واگویه می کردند، گفتند که به دلیل آلودگی بیش از حد رودخانه ها و آب دریای خزر، تغییر اقلیم، توفانی بودن دریا، کم شدن دبی آب رودخانه ها و از همه مهمتر صید غیرمجاز هر ساله درآمد آنان به نسبت تورم کمتر می شود و این مساله باعث شد تا صید ماهیان استخوانی به کمترین میزان در سال های اخیر برسد.
 فصل ۶ ماهه صید و صیادی در سواحل مازندرانی دریای خزر از صبح امروز با پهن شدن تور ماهیگیری ۵۴ شرکت صیادی پره به صورت رسمی آغاز شد.
آیین نمادین آغاز صید ماهیان استخوانی دریای مازندران با حضور معاون استاندار ،مسئولان جهاد کشاورزی ، شیلات و مسئولان شرکت های تعاونی پره در حوزه صید و صیادی شرکت تعاونی پره شهید کلاهدوز جویبار برگزار شد.
صید غیر مجاز و آلودگی رودخانه ها صیادان را بیچاره کرده است
رئیس اتحادیه صیادی پره استان مازندران هم در این مراسم با بیان این که به دلیل آلودگی رودخانه ها و در نتیجه دریای خزر و صید های غیر مجاز هر ساله مقدار صید کم می شود، گفت : امروز موضوع تعدیل شرکت های تعاونی و ساماندهی ماهیگیران ضروری است.
سید محمد رضوی افزود: در دهه ۸۰ تا ۹۰ اتحادیه صیادی پره مازندران در هر فصل ۱۰ هزار تن انواع ماهی صید و ۲ تن خاویار استحصال می کردند ، اما این مقدار صید به دلایل مختلف از جمله کاهش نزولات آسمانی ، کاهش دبی آب رودخانه ، برداشت شن و ماسه ساحلی ، ورود انواع آلاینده ها بویژه کشاورزی و صنعتی کاهش محسوسی یافته است.
وی ادامه داد : همین مقدار ماهی که سالانه صید می شود به برکت مشارکت و همت اتحادیه و شیلات مازندران در تکثیر مصنوعی و رها سازی انواع بچه ماهی بویژه گونه سفید است ، به طوری که در چهار رودخانه شیلاتی استان یک هزار و ۷۰۰ کیلوگرم تخم ماهی را تحویل مرکز تکثیر مصنوعی ساری دادیم.
رضوی گفت: کاهش نرخ حق سهم بیمه صیادان شمال و سخت و زیان آور شدن شغل ماهیگیران عضو صیادی پره استان های شمالی همچنان از مطالبات چندین ساله است که امسال نیز به ثمره نرسیده است.
عذرخواهی و وعده پیگیری
مدیرکل شیلات مازندران نیز در این مراسم ضمن عذر خواهی از جامعه صیادی مبنی بر این که همچنان خواسته های جامعه صیادی شمال در کاهش نرخ حق سهم بیمه صیادی محقق نشده است، گفت: شیلات ایران بشدت پیگیر این موضوع مهم است.
ولی الله  محمد زاده با بیان اینکه کاشت ،داشت و برداشت در دریای خزر همواره مورد توجه شیلات است، افزود: در مرحله کاشت رها سازی ۱۰۰میلیون بچه ماهی را در سال جاری  داشته ایم که جامعه صیادی پره استان همکاری خوبی داشتند.
وی توزیع متناسب رها سازی بچه ماهیان تکثیر شده را مهم توصیف کرد و گفت: برای نخستین بار امسال رها سازی مستقیم پنج میلیون قطعه بچه ماهی به دریای در سواحل میانکاله  در شرق استان که رودخانه شیلاتی ندارد ، صورت گرفت.
محمدزاده مراقبت از ذخایر و صید مسئولانه در دریای خزر را " بسیار ضروری " دانست و افزود : ناامن کردن صید برای صیادان غیرمجاز در دریای خزر باید دو چندان شود.
وی خطاب به صیادان گفت : از آن جایی که رها سازی کپور دریایی در رودخانه ها را داشته ایم، شاهد صید این گونه ماهی با وزن ۳۰۰ گرمی هستیم که انتظار داریم رعایت چشمه تور را انجانم بدهند تا در سنوات آینده با وزن بالا صید این گونه را داشته باشیم.
محمدزاده رعایت زمان صید را از طلوع آفتاب تا ۹ شب ضروری دانست و تاکید کرد : جامعه صیادی با ناظران  و کارشناسان معاونت صید همکاری داشته باشد.
صید و ماهیگیری در سواحل دریای خزر به روش 'پره ' است، به این صورت که تورهایی با ارتفاع هفت تا ۱۰ متر و به طول یک هزار و ۲۰۰ متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( ۱۴ متری عمق دریا ) ریخته و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه های کفال، سفید و کپور، به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎شود.
بر اساس آمارهای رسمی چهار هزار و ۲۰۰ صیاد در قالب ۵۴ شرکت صیادی پره در مازندران به کار صید ماهیان استخوانی در دریای خزر مشغول هستند.
صیادی به روش پره دارای عناوین شغلی مختلفی مانند سر صیاد ، فوکا پوش ، تورریز ، چینت چی ، قایقران و تراکتوران است.
سرصیاد به رهبر گروهی از صیادان گفته می شود. فوکاپوش هم صیادانی هستند که با چکمه های بلند به درون آب می روند تا از تورها سرکشی کنند. تور ریز به افراد دخیل در پهن کردن و جمع کردن تور در داخل دریا اطلاق می شود. کار چینت چی هم مرمت تور ماهیگری است. قایقران و تراکتور ران هم رانندگان این دو وسیله نقلیه هستند که در پهن کردن و جمع کردن تورها همکاری دارند.
گونه های کفال، ماهی سفید و کپور عمده ترین ماهیان استخوانی دریای خزر هستند که توسط ماهیگیران صید و در بازار عرضه می شود.

(شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸) ۱۵:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها