شنبه / ۲۰ مهر ۱۳۹۸ / ۱۵:۰۹
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۸۹۰۸۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

پیش بینی ۶ میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم برای سال زراعی جدید/تولیدگندم به ۱۴.۵ میلیون تن می‌رسد

اسفندیاری پور گفت: بنابر ظرفیت استان‌ها برای سال زراعی آینده پیش بینی می‌شود که سطح زیر کشت گندم آبی به ۲ میلیون هکتار و گندم دیم به ۴ میلیون هکتار برسد.

اسماعیل اسفندیاری پور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت سطح زیر کشت و هدف گذاری تولید برای سال زراعی جدید اظهار کرد: برای تولید گندم در سال زراعی ۹۹-۹۸ رقمی بالغ بر ۱۴.۵ میلیون تن هدف گذاری شده است.
وی افزود: بنابر ظرفیت استان‌ها برای سال زراعی آینده پیش بینی می‌شود که سطح زیر کشت گندم آبی به ۲ میلیون هکتار و گندم دیم به ۴ میلیون هکتار برسد.
به گفته اسفندیاری پور، هم اکنون ۱۶ استان دارای اقلیم سرد و معتدل شمال و شمال غرب کشور اعم از استان‌های خراسان رضوی و شمالی کشت گندم را شروع کردند به طوریکه تا به امروز ۱۰۰ هزار هکتار گندم آبی و ۶۰۰ هزار هکتار گندم دیم کشت شده که با این وجود ۱۲ درصد برنامه کشت گندم محقق شده است.
قیمت هر کیلو گندم دروم برای سال زراعی آینده ۲ هزار و ۲۹۰ تومان/محدودیتی در توزیع بذور اصلاح شده وجود ندارد
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: امسال ۴۷۵ هزار تن گندم از ۶۷ رقم گندم آبی و دیم سازگار با ۴ اقلیم کلان کشور تولید و آماده مصرف برای سال زراعی جدید است که این میزان در تاریخ کشاورزی کشور کم سابقه است.
وی درباره آخرین جزئیات قیمت گندم برای سال زراعی آینده بیان کرد: بنابر مصوبه قیمت هر کیلو گندم نان با یک درصد افت مفید و ۴ درصد افت غیر مفید ۲ هزار و ۲۰۰ تومان، گندم دروم با یک درصد افت مفید و ۴ درصد افت غیر مفید ۲ هزار و ۲۹۰ تومان و صنعت و صنعت و کارخانه‌های ماکارانی طبق تفاهم نامه با بنیاد ملی گندمکاران حاضرند هر کیلو گندم را تا ۱۰ درصد بالاتر از قیمت گندم نان خریداری کنند.
اسفندیاری پور در توصیه‌ای به کشاورزان گفت: به کشاورزان استان‌های خوزستان، فارس، کرمان، جنوب کرمان، ایلام، کرمانشاه و مناطق مشابه که سابقه و قابلیت کشت گندم دروم را دارند، توصیه می‌شود که گندم دروم بیشتری بکارند چرا که صنف و صنعت و کارخانه‌های ماکارانی اعلام کردند که از کشاورزان گندم را به طور مستقیم با روش قراردادی خریداری کنند.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی در توصیه‌ای دیگر به گندمکاران مناطق سرد بیان گرد: به کشاورزان مناطق دیم سرد که هم اکنون مشغول کشت و کار گندم هستند، توصیه می‌شود که گندم را حتما به صورت خشکه کاری کشت کنند، ضمن آنکه در زمان کاشت ۸۰ درصد کود نیتروژن و اوره در کنار سایر کود‌های اصلی مصرف کنند چرا که این امر در افزایش عملکرد و کیفیت تاثیر بسزایی دارد.
وی با تاکید بر استفاده از بذور اصلاح شده برای کشت گندم در سال زراعی جدید افزود: با توجه به آنکه بذور اصلاح شده به میزان کافی از طریق شرکت‌های تولیدکننده بذر تحت نظر موسسه تحقیقات و گواهی بذر و نهال تولید شده و محدودیتی در توزیع وجود ندارد، از این رو به کشاورزان توصیه می‌شود که حتما از بذور ضد عفونی و بوجاری برای کشت استفاده کنند و چنانچه کشاورزی از گندم تولیدی خود به عنوان بذر استفاده کرد، حتما نسبت به بوجاری و ضدعفونی آن اقدام کند تا عملکرد کشت در هکتار کاهش نیابد.
 ۲ پروژه گندم بنیان در استان های گندم آبی و دیم کشور در حال اجراست
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به پروژه‌های مهم دیگر در ارتباط با گندم گفت: ۲ پروژه گندم بنیان در سه استان گندم آبی کشور همچون خوزستان، گلستان و فارس و همچنین در ۴ استان دیم اعم از همدان، قزوین، اردبیل و زنجان اجرا می‌شود، ضمن آنکه پروژه امنیت غذایی در ۹ استان اعم از کردستان، کرمانشاه، لرستان، آذربایجان شرقی و ۵ استان دیگر در سال زراعی گذشته توسعه پیدا کرده است که با این وجود بخشی از تولید گندم دیم توجه دیم زار‌های کشور شده است.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی در پایان تصریح کرد: ارتقای بهره وری و افزایش تولید در این مناطق با اقدامات فنی و معرفی ارقام جدید صورت گرفته که هم اکنون در حال توسعه است تا بتوانیم از این فرصت بهره وری مطلوب برای تامین گندم مورد نیاز از محل تولید داخل محقق شود.

(شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸) ۱۵:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها