چهارشنبه / ۱۷ مهر ۱۳۹۸ / ۰۷:۴۲
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۸۹۹۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس سرویس عمومی

نمایندگان تسلیم حرکت فرافکنانه برای تشکیل وزارت بازرگانی شدند

نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه دولت بارها لایحه تشکیل وزارت بازرگانی را به مجلس آورد گفت: به نظر می رسد که تعدادی از همکاران ما تسلیم شدند؛ به هر شکل یک حرکت فرافکنانه بود.

عباس پاپی زاده نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در نشست خبری درباره تشکیل وزارت بازرگانی اظهار کرد: با تشکیل وزارت بازرگانی خدمتی به اقتصاد کشور نخواهد شد و ایجاد ارزش افزوده یا کاهش تورم نخواهیم داشت.
وی افزود: تا سال 1350 تقریبا ما در محصولی مثل گندم و روغن در کشور خودکفا بودیم و زمانی که درآمدهای نفتی افزایش پیدا کرد ما تبدیل به کشور وارد کننده این نوع از محصولات شدیم.
نایب رئیس اول کمیسین کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولتهایی که طی دهه اخیر سرکار آمده‌اند حوصله کار زیربنایی نداشتند؛ کار تولیدی نیاز به زیر بنا و ایجاد زیرساخت‌ دارد اما با ایجاد درآمدهای نفتی و در واقع رفاه طلبی، سیاست به این سمت رفت که یک وزارت بازرگانی شکل گیرد و به درآمدهای نفتی وصل شود.
وی تصریح کرد: درآمدهای نفتی در واقع باعث شد به سمت واردات برویم  و اساساً کشور از آن تاریخ به واردات وابسته شد که اثرات مخرب واردات در تولید بعضی از محصولات کشاورزی همچنان مشاهده می‌شود.
پاپیزاده گفت: در بحث دانه های روغنی و تامین روغن مورد نیاز کشور  تا 30 سال پیش 4 درصد فقط خودکفا بودیم اما اکنون  با آماری که بر اثر همکاری مجلس و وزارت جهاد کشاورزی با تصویب قانون تمرکز تصویب شد، میزان تولید این محصول افزایش یافت و به 15 رصد رسید و از وابستگی کشور در این بخش کاسته شد.
وی اظهار داشت: اکنون در خوشبینانه ترین حالت اگر بتوانیم نفت را به مقداری که هدف‌گذاری کرده‌ایم به فروش برسانیم تازه شاید ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی را بتوانیم تامین کنیم ؛ یعنی باید 14 میلیارد دلار ارز  تامین شود تا برای واردات کالاهای اساسی و دارو مورد استفاده قرار گیرد؛ در این شرایط دیگر از پول نفت برای توسعه آبادانی و شکل دادن به شاخص‌های اقتصادی نمی توان بهره برد.
نمایندگان تسلیم حرکت فرافکنانه برای تشکیل وزارت بازرگانی شدند
پاپی زاده اظهار داشت: موضوع زنجیره های تولید در بخش کشاورزی در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است یعنی از مرحله تامین نهاده تا انجام پروسه تولید،  فرآوری و بسته بندی، آماده کردن برای مصرف در یک بسته واحد دیده شده است.
پاپی‌زاده با اشاره به اینکه دولت بارها لایحه تشکیل وزارت بازرگانی را به مجلس آورد گفت: به نظر می رسد که تعدادی از همکاران ما  تسلیم شدند؛ به هر شکل یک حرکت فرافکنانه بود.
وی اظهار داشت که برای تشکیل وزارتخانه بازرگانی جدید و اینکه این وزارتخانه بتواند تشکیلات منسجم خود را به دست بیاورد که طبق برآوردها دو تا سه سال  زمان احتیاج دارد؛ از این به بعد نیز دولت بهانه خودش را دارد که هر وقت مجلس و یا هر نهاد نظارت کننده دیگری از دولت پاسخ بخواهد که چرا وضعیت بازار به این شکل است دولت خواهد گفت که ما الان در مرحله تشکیل یک وزارتخانه جدید هستیم و نیاز به زمان داریم و هنوز آن ساختاری که باید شکل نگرفته است .
تصویر تنظیم بازار یک هفته ای به تولید آسیب می رساند
پاپی زاده گفت: رئیس جمهور گفته بود یک هفته بعد از تشکیل وزارت بازرگانی، بازار تنظیم خواهد شد اما  قطعا این اتفاق نخواهد افتاد با این تصویر آسیب جدی به تولید وارد میشود و وضعیت تنظیم بازار را بدتر خواهد کرد.
وی اظهار داشت: معمولاً دولت ها در پایان کار خود سعی می‌کنند گشایش مصنوعی و کاذب ایجاد کنند هر چند کشور را بدهکار و ذخایر ارزی کشور نابود شود و  تولید کشور  آسیب ببیند.

(چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸) ۰۷:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها