سه شنبه / ۱۶ مهر ۱۳۹۸ / ۱۵:۱۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۸۹۸۰
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

سالانه ۴۰ تا ۵۰ هزار جفت مولد نیاز صنعت پرورش میگوی کشور است

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی گفت: سالانه ۴۰ تا ۵۰ هزار جفت مولد نیاز صنعت پرورش میگوی کشور است که هم اکنون توسط تکثیر کنندگان و بخش واردات تامین می‌شود.

محمود بهمنی روز سه‌شنبه در همایش گرامیداشت روز ملی مزرعه با محوریت "مدیریت بهینه پرورش میگو"  در بوشهر افزود: در پژوهشکده میگوی کشور در چند سال نخستین مرکز اس پی اف (میگوهای با سلامت بالا یا عاری از بیماری) راه اندازی شده که سالانه حدود چهار هزار جفت مولد میگو تولید می‌شود که این میزان ۱۰ درصد نیاز کشور است.
 
وی اظهارداشت: هم اکنون یکی از مهم ترین عواملی که می‌تواند در صنعت پرورش میگو و کنترل بیماری لکه سفید کمک کند موضوع مدیریت پرورش در تولید مولد و بچه میگو است.
 
بهمنی یادآورشد: لکه سفید یکی از بیماری‌هایی است که برای میگوهای پرورشی عارض می‌شود و در سال‌های دور بویژه دهه ۸۰ تلفات زیادی را بر پرورش دهندگان میگو در کشور تحمیل کرد.
 
وی بیا کرد: در این زمینه با توسعه فعالیت‌ها بویژه دانش پروردهندگان در سال های اخیر، تحقیقات در حوزه مدیریت پرورش میگو  و توجه به بحث های اقلیمی این بیماری به طور تقریبی کنترل شده و تلفات چندانی ندارد.
 
بهمنی ادامه داد: کشور در سال‌های اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای در تولید میگو داشته طوریکه سال گذشته ۴۷ هزار تن میگو در کشور تولید شد که براساس ارزیابی اولیه ارزش آن  بیش از یکهزار  و ۹۰۰ میلیار تومان بوده است
 
وی گفت: با توجه به ظرفیت خوب صادراتی این صنعت، میگوی پرورشی می‌تواند یکی از موضوع های مهم در آبزی پروری کشور به شمار رود.
 
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی  یادآور شد: علاوه بر استان‌های جنوبی که خاستگاه میگوی پرورشی هستند در منطقه گمیشان استان گلستان نیز بحث پرورش میگو دردست اجراست.
 
وی ادامه داد: سابقه پرورش میگو به استان بوشهر برمی‌گردد و برای نخستین بار محققان موسسه علوم شیلاتی کشور توانستند با وارد کردن میگوی وانومی این صنعت را در کشور شکل دهند.
 
بهمنی اظهار داشت: یکی از کارهای مهم که در صنعت پرورش میگو باید صورت گیرد  فرآوری و استفاده از فرآورده‌های جانبی است که دستور کار قرارگرفته است.
 
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی ادامه داد: در این زمینه گرچه موسسه تحقیقات شیلات و بخش خصوصی کارهای زیادی انجام داده‌ اند اما باید  بتوانیم تحول جدیدی برای اقتصادی تر کردن این صنعت در کشور ایجاد کنیم.
 
بهمنی بیان کرد: پروبیوتیک ها یکی از ترکیباتی هستند که از دستگاه گوارش میگو به صورت اختصاصی استخراج می‌شوند و محققان پژوهشکده میگوی کشور بیش از ۲ پروبیوتیک را توانستند استخراج کنند.
 
وی افزود: در سال جاری تاکنون بیش از پنج تن محصول پروبیوتیک به بخش خصوصی فروخته شده و دانش این محصول در اختیار یک شرکت دانش بنیان قرار گرفته است.
 
بهمنی اظهار داشت: امیدواریم در آینده نزدیک نیز پروبیوتیک‌های اختصاصی دیگری که بتواند رشد و تقویت سیستم ایمنی میگوی پرورشی کمک کند در دستور کار قرار گیرد.
 
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی یادآور شد: یکی مهم ترین دستاوردهای پرورش میگو در این چند سال مولد سازی میگو است.
 
بهمنی گفت: این آمادگی وجود دارد تا این این دانش و انتقال فناوری به بخش خصوصی واگذار کنیم تا شاهد خودکفایی در تولید مولدهای عاری از بیماری میگو در کشور باشیم.
 
وی در ارتباط با مقصدهای صادراتی میگوی پرورشی کشور گفت: پرورش دهندگان میگو بخشی مهم از تولید خود را به کشورهای حوزه دریای خزر از جمله روسیه و آذربایجان و برخی کشورهای اروپایی صادر می‌کنند.
 
بهمنی افزود: در گذشته نیز بخش زیادی از میگوی پرورشی به چین و ویتنام صادر می‌شد.
 
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی اظهار داشت: چنانچه در موضوع های مرتبط با اقتصاد اجتماعی، تجارت و بازرگانی میگو با کمک بخش خصوصی و سایر دست اندرکاران در حوزه‌های مختلف کار کنیم امکان تقویت رتبه کشور در جایگاه صادرات میگو وجود دارد.
(سه شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸) ۱۵:۱۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها