سه شنبه / ۱۶ مهر ۱۳۹۸ / ۱۱:۴۲
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۸۹۷۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس سرویس عمومی

در کارخانه قند بیستون چه می‌گذرد؟

کارخانه "قند" 45 ساله بیستونِ کرمانشاه حال و روز خوشی ندارد. بخشی از نیروهای این واحد تولیدی به دلیل مشکلات موجود تعدیل شده‌اند و قسمتی از کارخانه به محل زادوولد کبوترها تبدیل شده و پولی برای راه‌اندازی مجدد آن نیست.

کارخانه قند بیستون بیش از 40 سال پیش راه‌اندازی شد و اکنون به نمادی برای این شهر تبدیل شده است.
در این 40 ساله همیشه سالانه چندصد هزار تن چغندر قند وارد این کارخانه می‌شد و از آن قند و شکر به دست می‌آمد و در برخی از ایام که اوج رونق کار بود تا 500 نفر هم در این واحد مشغول به کار می‌شدند، اما حالا مشکلاتی دامن این کارخانه را هم گرفته است، از کاهش اقبال کشاورزان به تولید و کاشت چغندر تا واردات شکر و ... که مجموعه این عوامل باعث شده کارخانه قند بیستون نتواند با ظرفیت کامل کار کند و تعدادی از نیروهای این واحد نیز تعدیل شده‌اند.
شرایط کارخانه‌ قند بیستون بگونه‌ای شده که به گفته مدیرعامل این واحد، عدم تولید در این واحد ضرر کمتری نسبت به شرایط تولید دارد.
علی حسینی در نشست خبری که برای تشریح وضعیت کارخانه قند بیستون کرمانشاه برگزار شد از مشکلات متعدد این واحد یاد کرد و افزود: این کارخانه قند اگرچه یکی از قدیمی‌ترین و به گفته مسئولین از بزرگترین واحدهای تولیدی استان است، اما این روزها با مشکلات متعددی مواجه است و در شرایط کنونی تولید نکردن در این واحد به صرفه‌تر است و زیان کمتری دارد.
مدیرعامل کارخانه قند بیستون کرمانشاه ادامه داد: با وجود همه مشکلات، برای اینکه مشکلی برای نیروهای کار واحد ایجاد نشود تولید را حفظ کرده‌ایم.
سیل بلای جان تولید "چغندر" شد
حسینی درباره دلایل متعددی که باعث مشکلات کارخانه قند کرمانشاه شده، گفت: اولین مشکل کمبود چغندر است که به گفته مسئولین استان تولید چغندر بهاره امسال به نصف رسیده و حتی در استان‌های همجوار نیز چغندری یافت نمی‌شود.
وی با بیان اینکه در کل کشور استان‌های غربی و خصوصا کرمانشاه و لرستان محل اصلی تولید چغندر هستند، گفت: با کاهش تولید در این دو استان هیچ چغندری حتی در اطراف کرمانشاه هم پیدا نمی‌شود که وارد کارخانه کنیم.
حسینی یکی از دلایل این کاهش را سیل ابتدای امسال دانست و اظهار کرد: از سوی دیگر تب تندی که در کشت گوجه فرنگی، سیب زمینی و پیاز ایجاد شد، کشاورزان را به سمت تولید این محصولات برد و دیگر کمتر سراغ کشت چغندر می‌روند.
حسینی با بیان اینکه بهار سال 97 حدود 260 هزار تن و در پاییز آن سال حدود 98 هزار چغدرقند وارد کارخانه بیستون شد، تصریح کرد: آنچه که برای امسال پیش‌بینی می‌شود نزدیک به 130 هزار تن است.
مدیرعامل کارخانه قند بیستون عنوان کرد: در برخی موارد هم کشاورزان چغندر خود را به ما نمی‌دهند و به خاطر بی اعتمادی که از دوره‌های قبل ایجاد شده حاضرند آن را به دورترین کارخانه‌های قند کشور حتی در طبس بدهند، اما به ما نفروشند.
وی ادامه داد: این در حالی است که ما نزدیک به چهار هزار قرارداد با کشاورزان داریم، اما به آن پایبند نیستند و حتی نزدیک به 700 تا 800 میلیون تومان هم بابت بذر و... از این کشاورزان طلب داریم.
واردت نیمی از مصرفِ سال شکر ایران فقط در نیمه اول امسال
مدیرعامل کارخانه قند بیستون تاکید کرد: از یک سو با کاهش تولید چغندر مواجهیم و از سوی دیگر واردات شکر به داخل کشور مزید بر مشکلات ما شده است.
حسینی از واردات یک میلیون تن شکر خام از هند طی نیمه اول امسال خبر داد و گفت: در حالی در نیمه اول امسال یک میلیون تن شکر وارد کشور شده که کل نیاز سالانه کشور ایران به شکر بین 1.8 تا دو میلیون تن است.
مدیرعامل کارخانه قند بیستون کرمانشاه از طلب دولتی این کارخانه نیز یاد کرد و افزود: در حالی که دولت فقط به کارخانه ما 12 تا 13 میلیارد تومان بابت یارانه بدهکار است و دو سه سال شده که این طلب را پرداخت نکرده، اما پول شکر وارداتی را نقد می‌پردازد.
حسینی افزود: وقتی پیگیر طلب خود هستیم به ما اعلام می‌کنند از بانک یا جای دیگری وام بگیریم یا جایی بدهی ایجاد کنیم که بتوانیم مطالباتی که از دولت داریم با بدهی ایجاد شده تهاتر کنیم که این پیشنهاد اصلا جالب نیست.
وی ادامه داد: این در حالی است که معاون اول رئیس جمهور دستور صریح داده پرداخت مطالبات استان‌های سیل زده در اولویت باشد.
وی از هزینه‌های سربار و اضافه این کارخانه هم یاد کرد و ادامه داد: نایلون 500 تومانی که برای شکر می‌خریدیم به 3500 تومان رسیده و هزینه ریکاوری کارخانه نیز از 700 تا 800 میلیون تومان به حدود چهار میلیارد تومان افزایش یافته است.
مدیرعامل کارخانه قند بیستون گفت: اگر به گاز یا مالیات هم بدهی داشته باشیم گازمان را قطع می‌کنند و حساب‌هایمان را نیز به دلیل بدهی مالیاتی می‌بینند.
حسینی عنوان کرد: به دلیل همه این مشکلات مجبور شدیم حدود 70 تا 80 نفر از نیروهای کارخانه را تعدیل کنیم.
وی تصریح کرد: این در حالی است که در زمان اوج خرید چغندر بهاره گاهی 470 تا 480 نفر نیرو در کارخانه قند بیستون مشغول به کار بودند.
کارخانه را با 70 میلیارد بدهی تحویل گرفتم
مدیرعامل  کارخانه قند بیستون کرمانشاه در ادامه  از برخی مشکلات به جا مانده از دوره‌های قبل در این واحد هم یاد کرد و گفت: بهار سال 97 کارخانه را با حدود 70 میلیار تومان بدهی تحویل گرفتم که 45 میلیارد تومان آن مربوط به مطالبات کشاورزان بود.
وی یادآور شد: اکنون تمام مطالبات کشاورزان پرداخت شده و بجز بدهی مختصری به بانک کشاورزی به هیچ بانک دیگری بدهکار نیستیم.
حسینی عنوان کرد: به علاوه تلاش می‌کنیم از اوایل آبان ماه پرداخت پول کشاورزان را به یک هفته برسانیم و این در حالی است که در گذشته این روند پرداخت شش ماه تا یکسال طول می‌کشید.

مدیرعامل کارخانه قند بیستون از عدم همکاری مسئولین استان کرمانشاه نیز گلایه کرد و گفت: مسئولین باید برای کارهای کارخانه از ما پیگیرتر باشند، اما نسبت به امور این واحد بی‌تفاوت هستند.
حسینی اضافه کرد: در شرایطی که به طرح‌های زودبازده که برای دو تا سه نفر اشتغالزایی دارد 400 تا 500 میلیون تومان تسهیلات می‌دهند که سالن تولید "قند کله" ما که گذشته فعال بود اکنون به محل زاد و ولد کبوترها تبدیل شده و برای بازسازی آن 15 میلیارد تومان تسهیلات نیاز داریم تا 150 نفر را مشغول به کار کنیم.
وی گفت: اگر این تسهیلات تامین شود می‌توانیم این واحد را سه ماهه راه‌اندازی کنیم.
وی اظهار کرد: چندین وقت است برای راه‌اندازی بخش بسته‌بندی تلاش می‌کنیم اما به نتیجه نرسیده‌ایم.
مدیرعامل کارخانه قند بیستون از عدم همکاری برخی دستگاه‌ها مانند محیط زیست و...  هم به شدت انتقاد کرد.
حسینی از آمادگی این کارخانه برای تامین شکر مورد نیاز کرمانشاه خبر داد و گفت: اگر متولی وجود داشته باشیم آماده‌ایم  نیاز واقعی مصرف خانوارهای کرمانشاه را تامین کنیم.
وی افزود: البته این توزیع باید به شرطی صورت بگیرد که به دست دلال نرسد و مصرف کننده واقعی از آن استفاده کند.

(سه شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸) ۱۱:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها