سه شنبه / ۱۶ مهر ۱۳۹۸ / ۱۰:۱۸
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۸۹۶۸
گزارشگر : ۳۵۱۶
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس سرویس عمومی

سرنوشت ذرت‌های آلوده در پیچ و خم تصمیمات دولت/ معدوم‌سازی صحت ندارد

ذرت‌های آلوده‌ای که بیش از ۳ سال است در انبار‌های بندر امام خمینی (ره) نگهداری می‌شوند، همچنان چشم انتظار تعیین تکلیف هستند.

در سال ۱۳۹۲، ۲۰ هزار تن ذرت دامی از کشور هندوستان و در سال ۱۳۹۵ میزان ۱۲۰ هزار تن از کشور برزیل در بندرامام خمینی (ره) پهلوگیری و تخلیه شدند و به انبار‌های ذخیره کالا‌های اساسی انتقال یافتند.
 
اداره استاندارد خوزستان در قالب مسئولیت و وظیفه‌ای که درخصوص کالا‌های وارد شده به استان دارد، آزمایشات لازم از جمله؛ آزمون آفلاتوکسین را بر روی محموله ۱۴۰ هزار تنی ذرت انجام داد و آلوده بودن این محموله به آفلاتوکسین (ماده‌ای سرطانزا) را تایید کرد و از وارد شدن آن به چرخه تولید جلوگیری بعمل آمد.
 
غلامرضا بلوطی میرزا ناظر گمرکات خوزستان و مدیرکل گمرک اهواز درباره تعیین تکلیف ذرت‌های آلوده دپو شده در انبار‌های بندر امام خمینی (ره) ، گفت: ابتدای شهریورماه حسن روحانی رییس جمهور ۲ دستور برای تعیین تکلیف این محصول آلوده صادر نمود.
 
او افزود: مرجوع کردن ذرت‌های آلوده به خارج از کشور از طریق دریایی و ترجیحا کشور مبدا و معدوم کردن آن‌ها ۲ دستوری بود که از سوی ریاست جمهوری مطرح شد.
 
بلوطی میرزا اظهار داشت: تاکنون راهکار مشخص و قطعی ارائه نشده و این موضوع در اختیار سازمان اموال تملیکی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است.
 
این مقام مسئول بیان کرد:  انتقال ۱۴۸ هزار تن ذرت آلوده برای بوجاری کردن حدود ۷ هزار کامیون لازم است، ضمن اینکه معدوم کردن آن‌ها نیز به راهکاری جدی نیاز دارد.
 
 
ناظر گمرکات خوزستان و مدیرکل گمرک اهواز اذعان داشت: تامین انبار و کامیون‌ برای جابجایی این میزان ذرت، دستگاه‌های موردنیاز برای معدوم سازی، هزینه‌های موردنیاز برای جابجایی، خاکستر‌های حاصل از معدوم سازی و دفن آن‌ها برای جلوگیری از آسیب به محیط زیست دغدغه‌هایی است که مسئولان نظام با آن‌ درگیر هستند و یکی از دلایلی که تا به امروز مانع تعیین تکلیف ذرت‌های آلوده شده، این موضوعات است.
 
در روز‌های اخیر اخباری مبنی بر معدوم سازی ۱۴۸ هزار تن ذرت آلوده فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخد، به همین منظور برای اطلاع از اصل ماجرا و تایید یا تکذیب خبر با یک منبع آگاه در این زمینه گفت و گو کردیم.

 

تکذیب خبر معدوم سازی ذرت‌های آلوده در بندر امام
 
یک منبع آگاه درباره معدوم سازی ذرت‌های آلوده دپو شده در انبار‌های بندر امام خمینی (ره)  گفت: خبر منتشر شده مبنی بر معدوم سازی این محصول طی روز‌های اخیر صحت ندارد و ریاست جمهوری دستور امحاء یا مرجوع این محصول را صادر کرده است.
 
او افزود: یک مشتری خریدار بخشی از این محصول است که پس از بوجاری کردن، آن‌ها را به خارج کشور صادر کند، که در این زمینه نیز مدت زمانی را در نظر گرفته اند و پیگیر روال اداری و قانونی هستند.
 
این منبع آگاه اظهار داشت: امکان ترانزیت این ذرت‌ها برای خریدار وجود ندارد و تنها از طریق کشتی می‌تواند این محموله را از کشور خارج کند، ضمن اینکه نظارت دقیق بر ترخیص، اخذ اسناد، تایید کنسولگری ایران انجام خواهد شد.
 
او تصریح کرد: وزارت اطلاعات نیز بر این مسئله ورود کرده و مسئولیت این محموله را بر عهده گرفته تا مبدا نظارت دقیق بر آن‌ها داشته باشد و امکان برگشت ذرت‌ها وجود نداشته باشد.
 
او با بیان اینکه فعلا کشتی‌های ایرانی امکان خروج ندارند، اذعان داشت: خریدار ذرت‌ها باید کشتی خارجی اجاره کند تا بتواند این محموله آلوده را از کشور خارج نماید.
(سه شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸) ۱۰:۱۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها