دوشنبه / ۱۵ مهر ۱۳۹۸ / ۱۷:۱۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۸۹۵۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

موج جدید آفت ملخ صحرایی آخر سال می‌آید/ جهانگیری دستور تامین اعتبار داد

وزیر جهاد کشاورزی با اعلام ورود آفت ملخ صحرایی به کشور در پایان سال در نامه ای به معاون اول رئیس جمهور درخواست اعتبار کرد و وی دستور داد اعتبارش تامین شود.

وزیر جهاد کشاورزی  طی نامه ای به معاون اول رئیس جمهور با ارائه گزارشی وضعیت مبارزه انجام شده با آفت ملخ صحرایی به 9 استان جنوبی کشور که از بهمن ماه سال گذشته آغاز و سطح وسیعی از این استانها را درگیر نمود تشریح کرد.
حجتی در این نامه با اشاره به اینکه هجوم گسترده آفت ملخ صحرایی که در سال گذشته اتفاق افتاد در 50 سال اخیر بی‌سابقه بوده یادآور شد در این راستا وزارت جهاد کشاورزی با محوریت سازمان حفظ نباتات کشور با به کارگیری همه توان، امکانات موجود، اعتبارات تخصیصی و با تکیه بر دانش فنی کارشناسان و متخصصین امر در سطح ملی و استانهای کشور و با همکاری استانداران اقدامات لازم را برای مقابله با آفت مذکور به عمل آورد که علاوه بر حفظ امنیت غذایی کشور ، مورد تقدیر سازمان خوار و بار جهانی ملل متحد (فائو) و عهدنامه مبارزه با ملخ صحرایی غرب آسیا قرار گرفت.
وی افزود: با توجه به گزارشات دریافتی از فائو و هشدارهای صادر شده و شرایط اقلیمی مطلوب برای تکثیر این آفت در کانون‌های شمال شرق آفریقا و شبه جزیره عربستان همچنین هند و پاکستان ، پیش‌بینی می‌شود در سه ماه آخر سال جاری نیز کشور مورد هجوم گسترده آفت ملخ صحرایی قرار گیرد که طی بررسی‌های کارشناسی، سطح وسیعی از مناطق جنوب، جنوب غربی و جنوب شرقی کشور را در بر خواهد گرفت که این پیش بینی ها نشان می دهد سطح مبارزه با این آفت رقمی بالغ بر 900 هزار هکتار خواهد بود.
وزیر جهاد کشاورزی در ادامه این نامه از معاون اول رئیس جمهور درخواست کرد طی دستوری  آمادگی لازم به سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت کشور (سازمان مدیریت بحران ) و استانداران استان‌های جنوبی برای این موضوع داده شود تا بر اساس آن اقدامات و پیش‌بینی‌های لازم مبنی بر حمایت حداکثری از سازمان حفظ نباتات کشور و سازمانهای جهاد کشاورزی استانهای مورد هجوم در زمینه تأمین اعتبار و امکانات مورد نیاز برای مواجهه و گذر از این بحران به عمل آید.
جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز پس از دریافت این گزارش با توجه به اهمیت موضوع در تاریخ 98/07/07 طی نامه‌ای به وزیر کشور و رئیس سازمان برنامه و بودجه دستور داد با توجه شرایطی که اعلام شده ضروری است در تأمین اعتبار تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای مقابله با آفت ملخ صحرایی برنامه‌ریزی و همکاری لازم با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات کشور صورت پذیرد.
متن نامه وزیر جهاد کشاورزی خطاب به معاون اول رئیس جمهور و دستور ایشان برای تامین اعتبار که خبرنگار فارس به مفاد آن دست پیداکرده به این شرح است.
جناب آقای جهانگیری
معاون اول محترم رئیس جمهور
سلام علیکم
با احترام، همان‌گونه که مستحضرید در ماه‌های پایانی سال گذشته 9 استان جنوبی کشور (هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، بوشهر، فارس، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی و ایلام) با هجوم گسترده آفت ملخ صحرایی روبه‌رو گردید که در طی بیش از ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
در این راستا این وزارت با محوریت سازمان حفظ نباتات کشور، با به کارگیری همه توان، امکانات موجود، اعتبارات تخصیصی و با تکیه بر دانش فنی کارشناسان و متخصصین امر در سطح ملی و استان‌های کشور با همکاری استانداران اقدامات لازم را برای مقابله با آفت مذکور به عمل آورد که علاوه بر حفظ امنیت غذایی کشور مورد نقد هر سازمان خواروبار جهانی ملل متحد (فائو) و عهدنامه مبارزه با ملح صحرایی غرب آسیا قرار گرفت.
بنا به گزارشات دریافتی از فائو و هشدارهای صادره، با توجه به شرایط اقلیمی مطلوب برای تکثیر این آفت در کانون‌های شمال شرق آفریقا و شبه جزیره عربستان، همچنین هند و پاکستان مجدداً در سه ماه آخر سال جاری، کشور با هجوم گسترده آفت ملخ صحرایی روبرو خواهد شد که طبق بررسی‌های کارشناسی سطح وسیعی از مناطق جنوب، جنوب غربی و جنوب شرقی کشور را در بر خواهد گرفت. پیش‌بینی‌ها، سطح مبارزه با این آفت را رقمی بالغ بر ۱۰۰ هزار هکتار اعلام می‌نماید که بر این اساس لازم است اقدامات لازم برای مقابله با آن به عمل آید تا دستگاه‌های درگیر اعم از سازمان حفظ نباتات کشور و سازمان جهاد کشاورزی استان‌های مورد هجوم با حمایت حداکثری و تأمین تمامی امکانات مورد نیاز، توان گذر از این بحران را داشته باشند.
لذا خواهشمند است دستور فرمایید سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت کشور (سازمان مدیریت بحران) و استانداران محترم در موعد مقرر برای تأمین اعتبار، تجهیزات، امکانات مورد نیاز مبارزه، پشتیبانی‌های لازم را به عمل آورند.
معاون اول رئیس جمهور در پاسخ به نامه وزیر جهاد کشاورزی  به وزیر کشور و رئیس سازمان برنامه و بودجه چنین دستور داده است.
«جنابان آقایان دکتر رحمانی فضلی و دکتر نوبخت
جهت بررسی و کمک به تأمین اعتبار مورد نیاز با توجه به شرایطی که اعلام شده است»
متن نامه به این شرح است:
جناب آقای دکتر رحمانی فضلی وزیر محترم کشور جناب آقای دکتر نوبخت معاون محترم رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور
نامه شماره 020/12788 مورخ 98/7/3 وزیر محترم جهاد کشاورزی (تصویر پیوست) در خصوص درخواست تأمین اعتبار، تجهیزات و امکانات مورد نیاز به منظور مقابله با هجوم گسترده آفت ملخ صحرایی در استان‌های جنوبی کشور و پشتیبانی‌های لازم در این زمینه» به استحضار جناب آقای دکتر جهانگیری معاون اول محترم رئیس جمهور، پی‌نوشت فرمودند:
جنایان آقایان دکتر رحمانی فضلی و دکتر نوبخت جهت بررسی و کمک به تأمین اعتبار مورد نیاز با توجه به شرایطی که اعلام شده است.»
«جنابان آقایان دکتر رحمانی فضلی و دکتر نوبخت
جهت بررسی و کمک به تأمین اعتبار مورد نیاز با توجه به شرایطی که اعلام شده است»

(دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸) ۱۷:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها