دوشنبه / ۱۵ مهر ۱۳۹۸ / ۱۷:۱۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۸۹۵۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کاهش 20 درصدی وابستگی به واردات پنبه طی 5 سال

معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی گفت:‌ طی ۴ تا ۵ سال گذشته ۲۰ درصد وابستگی به این محصول را کم کردیم و یکی از دلایل این رشد شفاف شدن قیمت ارز است.

عباس کشاورز در اولین همایش ملی روز جهانی پنبه که با حضور فعالان و صاحبنظران بخش دولتی و خصوصی با هدف تبیین برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی و هماهنگی در زنجیره صنعت پنبه در کاشمر برگزار شد، افزود: این به علت فرایند بسیار متنوع صنعتی و تقاضای روزافزون برای الیاف طبیعی است و یکی از چند محصولی است که تمام تکنولوژی‌های کشاورزی را با خود دارد و ما باید بیش از پیش به این محصول توجه کنیم.
وی اظهار داشت: پنبه یکی از ۸ محصولی است که ۹۴ درصد از بازار ما را تشکیل می‌دهد که از نظر ایجاد وابستگی، تأثیر در امنیت غذایی، خروج ارز و اشتغال از دست رفته اهمیت دارد و طرح‌های اقتصاد مقاومتی بخش کشاورزی بر اساس این محصولات تهیه شده است.
کشاورز خاطرنشان کرد: طی ۴ تا ۵ سال گذشته ۲۰ درصد وابستگی به این محصول را کم کردیم و یکی از دلایل این رشد شفاف شدن قیمت ارز است و به غیر از خراسان در تمام استان‌ها سطح زیر کشت بالا رفته و اردبیل رکورددار تولید پنبه با عملکرد بالا است.
وی تصریح کرد: عملکرد پایین پنبه (که مربوط به رقم، مدیریت تولید و تکنولوژی کشت و کار است)، مصرف بالای آب و هزینه بالای تمام شده از چالش‌های کشت پنبه در ایران است.
معاون وزیر در امور زراعت تأکید کرد: قراردادی کردن کشت پنبه با حمایت بخش صنعت، مدیریت بذر و تأسیس شرکت‌های فنی خصوصی، سختگیری در ورود محصولاتی با منشأ پنبه به کشور و اعمال سیاست‌های حمایتی خاص می‌تواند به حل مشکلات تولید پنبه کمک کند.

(دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸) ۱۷:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها